Cokin filtersysteem op Nikon D80
Cokin filtersysteem op Nikon D80
Ik ben van plan om binnenkort Cokin filters aan te schaffen. Ik heb er eigenlijk nog nooit iemand mee zien lopen, dus ik ben wel benieuwd of dit systeem ook aan te raden is om te gebruiken.
De filters zijn niet zo vreselijk duur. Daarom wil ik de gok eigenlijk wel wagen.
Welke van de vier systemen moet ik hebben, je hebt namelijk vier verschillende systemen:
A-Systeem
P-Systeem
X-Systeem
en Z-Systeem.
Heeft iemand hier overigens al ervaring mee? Ik wil namelijk met iemand in contact komen die ook Cokin gebruikt.
De filters zijn niet zo vreselijk duur. Daarom wil ik de gok eigenlijk wel wagen.
Welke van de vier systemen moet ik hebben, je hebt namelijk vier verschillende systemen:
A-Systeem
P-Systeem
X-Systeem
en Z-Systeem.
Heeft iemand hier overigens al ervaring mee? Ik wil namelijk met iemand in contact komen die ook Cokin gebruikt.
- noogle
- Forumlid
- Contacteer:
Is het niet zo dat je bijna alle mogelijke filters kunt nabootsen in Photoshop?
Moet je dat wel eerst aanschaffen, is ook wel een dure grap. Cokin filters zijn goedkoper denk ik
Michael
Moet je dat wel eerst aanschaffen, is ook wel een dure grap. Cokin filters zijn goedkoper denk ik

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)
een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
Pola en grad ND zijn leuke filters die je niet kan nabootsen in Photoshop. Grad ND misschien gedeeltelijk, met meerdere exposures eventueel, maar pola kan je vergeten.noogle schreef:Is het niet zo dat je bijna alle mogelijke filters kunt nabootsen in Photoshop?
Michael
Ik zit even te twijfelen. Ik wil sowieso dat systeem een keer proberen. Ik weet natuurlijk niet of het goed werkt. Als ik aan een polafilter denk dan kan ik beter B+W nemen. Tenzij Cokin beter werkt. Ik heb een lens met een 82mm diameter. Als ik een polafilter van B+W moet kopen, dan ben ik ruim 180 euro kwijt.
- noogle
- Forumlid
- Contacteer:
Zonder polarisatie:

Met digitale polarisatie:

Zonder Graduated ND:

Met digitale Graduated ND:

Als ik het goed begrijp doen deze filters ongeveer dit (werk nooit met filters, dus correct me if i'm wrong)
Michael

Met digitale polarisatie:

Zonder Graduated ND:

Met digitale Graduated ND:

Als ik het goed begrijp doen deze filters ongeveer dit (werk nooit met filters, dus correct me if i'm wrong)
Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)
Je kunt het beste het P-systeem kiezen.
Heb je veel meer aan, niet alleen bij groothoekobjectieven, maar ook omdat moderne objectieven nu eenmaal vaak een grote frontlens hebben.
Ik gebruik het ook, tot volle tevredenheid.
Niet dat ik zo'n filteraar ben, ik gebruik soms het circulair polarisatiefilter en het KB12 kleurcorrectiefilter voor de grotere filtermaten (voor 52mm heb ik het beste: Nikon), en een grijsverloopfilter.
Bedenk wel: een filter neemt altijd iets weg, het voegt NOOIT iets toe.
En achteraf digitaal de beelden versleutelen in Photoshop zou niet mijn voorkeur hebben. Zeker een polfilter is gewoon niet achteraf na te bootsen. Weet wat je doet bij de opname, dan heb je later zelden of nooit PS nodig.
Groet, E.M. de Klerk
Later aangevuld: het X- en het Z-systeem zijn natuurlijk ook aan te bevelen. Je weet zelf wat voor objectieven je hebt.
Heb je veel meer aan, niet alleen bij groothoekobjectieven, maar ook omdat moderne objectieven nu eenmaal vaak een grote frontlens hebben.
Ik gebruik het ook, tot volle tevredenheid.
Niet dat ik zo'n filteraar ben, ik gebruik soms het circulair polarisatiefilter en het KB12 kleurcorrectiefilter voor de grotere filtermaten (voor 52mm heb ik het beste: Nikon), en een grijsverloopfilter.
Bedenk wel: een filter neemt altijd iets weg, het voegt NOOIT iets toe.
En achteraf digitaal de beelden versleutelen in Photoshop zou niet mijn voorkeur hebben. Zeker een polfilter is gewoon niet achteraf na te bootsen. Weet wat je doet bij de opname, dan heb je later zelden of nooit PS nodig.
Groet, E.M. de Klerk
Later aangevuld: het X- en het Z-systeem zijn natuurlijk ook aan te bevelen. Je weet zelf wat voor objectieven je hebt.
Laatst gewijzigd door emdeklerk op zo mei 25 2008 8:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ga het morgen maar eens proberen. Ik heb nu een mooie website gevonden waarop alle filters te zien zijn en waar het effect ook aangegeven wordt. Zo ben ik er achter gekomen welke filters ik graag wil hebben:
002 - Orange
045 - Sepialight
122 - Gradual Bleu B1
123L - Gradual Bleu B2 Light
663 - Gradual Fluo Orange 2
666 - Gradual Fluo Bleu 1
160 - Linear Polarizer
Misschien denkt nu iemand bij zich zelf, ik heb nog wel zo'n filtertje liggen en ik doe er niets meer mee. PM me, mij maak je er blij mee.
002 - Orange
045 - Sepialight
122 - Gradual Bleu B1
123L - Gradual Bleu B2 Light
663 - Gradual Fluo Orange 2
666 - Gradual Fluo Bleu 1
160 - Linear Polarizer
Misschien denkt nu iemand bij zich zelf, ik heb nog wel zo'n filtertje liggen en ik doe er niets meer mee. PM me, mij maak je er blij mee.
Kijk hier ook even voor een overzicht:
http://www.cokin.com/ico15/ico15-haut.html
http://www.cokin.com/ico15/ico15-haut.html
Re: Cokin filtersysteem op Nikon D80
Cokinfilters zijn al zo oud als de bekende weg naar Rome.AlwinSitton schreef:Ik ben van plan om binnenkort Cokin filters aan te schaffen. Ik heb er eigenlijk nog nooit iemand mee zien lopen, dus ik ben wel benieuwd of dit systeem ook aan te raden is om te gebruiken.
A-Systeem
P-Systeem
X-Systeem
en Z-Systeem.
Het P-systeem is voor jou het enigst bruikbare.
Eerst een opname maken zonder filter en de tweede met filter.
Er is op de diverse beurzen redelijk aanbod in 2e-hands cokinfilters voor weinig geld.
Pola-filter is een must. Daarnaast misschien een grijs-verloopfilter.
De rest is leuk, maar geldverspilling. Koop er ook een zonnekap bij die op dezelfde filterhouder past.
Photoshoppen kan altijd nog, maar om het tijdens de opname te doen is beter.