Foto's in het donker
Foto's in het donker
Hoi allemaal,
Sinds een paar dagen ben ik de trotse bezitter van een Nikon D80.
Ik ben vandaag in de avond foto's gaan maken toen het al donker was (23:00 uur).
Het effect dat ik wilde creeren was een avond foto met een langere sluiter tijd, lange licht strepen van de auto lampen met een hoog gebouw op de achtergrond enz enz.
Ik heb wat shots gemaakt met de volgende instellingen:
ISO: 1600
Diafragma: F22
Sluitertijd: 10"
En thuis aan gekomen foto's op de comuter gezet, zie ik dat er veel korrel in zit! (helaas weet ik niet hoe ik voorbeelden hier op het forum moet zetten).
maakt het veel verschil in korrel als ik de ISO omlaag zet??
Ik heb het geprobeerd op ISO 400 maar dan waren mijn foto's overbelicht.... (diafragma F22).
groeten
Robert
Sinds een paar dagen ben ik de trotse bezitter van een Nikon D80.
Ik ben vandaag in de avond foto's gaan maken toen het al donker was (23:00 uur).
Het effect dat ik wilde creeren was een avond foto met een langere sluiter tijd, lange licht strepen van de auto lampen met een hoog gebouw op de achtergrond enz enz.
Ik heb wat shots gemaakt met de volgende instellingen:
ISO: 1600
Diafragma: F22
Sluitertijd: 10"
En thuis aan gekomen foto's op de comuter gezet, zie ik dat er veel korrel in zit! (helaas weet ik niet hoe ik voorbeelden hier op het forum moet zetten).
maakt het veel verschil in korrel als ik de ISO omlaag zet??
Ik heb het geprobeerd op ISO 400 maar dan waren mijn foto's overbelicht.... (diafragma F22).
groeten
Robert
Re: Foto's in het donker
Als ik avondfoto's maak, belicht ik mijn 400 asa film 15" bij f:8. Dit levert onder normale omstandigheden (gewone straatverlichting) eigenlijk altijd goede opnamen op. Bij heel veel licht of heel weinig licht pas ik dit aan.Robert1979 schreef:Hoi allemaal,
Sinds een paar dagen ben ik de trotse bezitter van een Nikon D80.
Ik ben vandaag in de avond foto's gaan maken toen het al donker was (23:00 uur).
Het effect dat ik wilde creeren was een avond foto met een langere sluiter tijd, lange licht strepen van de auto lampen met een hoog gebouw op de achtergrond enz enz.
Ik heb wat shots gemaakt met de volgende instellingen:
ISO: 1600
Diafragma: F22
Sluitertijd: 10"
En thuis aan gekomen foto's op de comuter gezet, zie ik dat er veel korrel in zit! (helaas weet ik niet hoe ik voorbeelden hier op het forum moet zetten).
maakt het veel verschil in korrel als ik de ISO omlaag zet??
Ik heb het geprobeerd op ISO 400 maar dan waren mijn foto's overbelicht.... (diafragma F22).
groeten
Robert
Voorbeeld:

Laatst gewijzigd door Frederix op ma mei 26 2008 7:16 am, 1 keer totaal gewijzigd.
- Patrick
- Clublid
- Berichten: 27169
- Lid geworden op: do nov 01 2007 7:24 pm
- Locatie: Velserbroek
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
We zijn net zaterdagavond met een grote groep weggeweest naar rotterdam, dus ik zou eens even rondkijken in dat draadje...
http://www.nikon-club-nederland.nl//for ... sc&start=0
Verder begrijp ik je niet helemaal. Een ISO waarde van 1600 is juist heel hoog, en dus zouden je foto's juist erg snel overbelichten, en op 400 dus niet!
Je kan het beste kiezen voor de laagste ISO waarde die je op je camera. Een diafragma van 22 is niet zo slim. Objectieven presteren bij zo'n diafragma verre van optimaal. Je kan beter f5.6, f8 of f11 nemen.
Wat ik altijd doe als standaard waarde: opnamestand A (diafragmavoorkeuze), ISO 100, diafragma f8, sluitertijd mag de camera bepalen.
Een ander diafragma zorgt voor langere of kortere sluitertijden, wat een mooi effect kan geven, en natuurlijk een andere scherptediepte.
Maar een en ander hangt enorm af van wat je wil fotograferen. Als het stil staat, dan kan je jezelf alles permiteren, als het beweegt dan wordt je vaak een kant op gedwongen om de foto te krijgen die je wil hebben.
Oh ja, ISO 1600 is nauwelijks bruikbaar, zeker bij nachtfotografie!
Tot zover een eigenlijk veel te kort betoog. De rest laat ik aan andere forumleden over...
P.S. Over het plaatsen van foto's op het forum zijn al heel veel draadjes geschreven. Even de zoekfunctie gebruiken! Deze keer gelijk de verwijzing naar een mooi draadje als service: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... php?t=6964
http://www.nikon-club-nederland.nl//for ... sc&start=0
Verder begrijp ik je niet helemaal. Een ISO waarde van 1600 is juist heel hoog, en dus zouden je foto's juist erg snel overbelichten, en op 400 dus niet!
Je kan het beste kiezen voor de laagste ISO waarde die je op je camera. Een diafragma van 22 is niet zo slim. Objectieven presteren bij zo'n diafragma verre van optimaal. Je kan beter f5.6, f8 of f11 nemen.
Wat ik altijd doe als standaard waarde: opnamestand A (diafragmavoorkeuze), ISO 100, diafragma f8, sluitertijd mag de camera bepalen.
Een ander diafragma zorgt voor langere of kortere sluitertijden, wat een mooi effect kan geven, en natuurlijk een andere scherptediepte.
Maar een en ander hangt enorm af van wat je wil fotograferen. Als het stil staat, dan kan je jezelf alles permiteren, als het beweegt dan wordt je vaak een kant op gedwongen om de foto te krijgen die je wil hebben.
Oh ja, ISO 1600 is nauwelijks bruikbaar, zeker bij nachtfotografie!
Tot zover een eigenlijk veel te kort betoog. De rest laat ik aan andere forumleden over...

P.S. Over het plaatsen van foto's op het forum zijn al heel veel draadjes geschreven. Even de zoekfunctie gebruiken! Deze keer gelijk de verwijzing naar een mooi draadje als service: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... php?t=6964
- Riemke
- Clublid
- Berichten: 3597
- Lid geworden op: ma mar 12 2007 12:13 am
- Locatie: Heerhugowaard
- Contacteer:
Soms kan een ander forum wel eens handig zijn
Hier staat het eigelijk heel netjes uitgelegd. We hebben met een aantal forumleden ook een keer een workshop nachtfotografie gehad in Utrecht en toen heb ik ook gebruik gemaakt van deze tips.
http://www.eosdigitaal.nl/index.php?opt ... &Itemid=36

Hier staat het eigelijk heel netjes uitgelegd. We hebben met een aantal forumleden ook een keer een workshop nachtfotografie gehad in Utrecht en toen heb ik ook gebruik gemaakt van deze tips.
http://www.eosdigitaal.nl/index.php?opt ... &Itemid=36
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
- Roelof
- Clublid
- Berichten: 5390
- Lid geworden op: vr dec 29 2006 1:43 am
- Locatie: Hoogeveen
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Robert,
Je stelt een boel vragen, maar komt maar met gedeeltelijke informatie aan.
Je noemt sluitertijd, ISO waarde en diafragma, maar je zegt niet hoe die bereikt zijn, alles op hand of sluitertijdvoorkeuze?
Als je sluitertijdvoorkeuze hebt gebruikt dan vindt je camera hoogstwaarschijnlijk dat ze allebei overbelicht zijn, want het diafragma kan met jouw lens niet verder geknepen worden dan F22. Dat jij de een wel en de ander niet als overbelicht ervaart, komt waarschijnlijk door het aantal lichten dat er op de foto staat.
Wat goede instellingen zijn voor nachtfotografie ligt helemaal aan je intentie. Je wilde strepen laten trekken, dan is 10" een leuk begin om wat mee uit te proberen, afhankelijk van de snelheid van de passerende auto's en de gewenste lengte van je strepen kun je die sluitertijd tijdens de sessie aanpassen tot iets wat je wilt.
Kijk na het nemen van de foto op je display en beoordeel de foto dan.
ISO waarde, zoals Patrick al zei geven de hoge waarden ook veel ruis, begin daarom met een lage ISO, als de camera vindt dat er te weinig klicht komt dan kan hij het diafragma altijd verder open gooien, ook kun je bij nadere inspectie de ISO omhoog doen, maar als je met langere sluitertijden werkt dan hoef je echt niet gauw boven de ISO 400 te werken.
Spotmeting? centrum gericht? Matrix? Ligt aan je onderwerp. wil je een gebouw goed op de foto hebben en is de rest bijzaak? Dan doe je spotmeting en stel je scherp op dat gebouw. (Bij spotmeting wordt het actieve scherpstelveld gebruikt voor de lichtmeting.) Stel je met spotmeting scherp op iets donkers dan kan de rest wel overbelicht raken.
Wil je een evenwichtig belicht beeld dan ga je voor matrixmeting, bij grote stukken donkere lucht zul je met matrixmeting al gauw overbelichte delen krijgen op de plekken waar wel licht op schijnt.
Natuurlijk kun je de belichting zelf ook regelen. In het voorafgaande ben ik er vanuit gegaan dat je de camera ingesteld had op sluitertijdvoorkeuze. Je kunt eerst de belichting even meten voor de belangrijkste punten op je foto (camera op sluitertijd oorkeuze en spotmeting en kijken wat de camera voorstelt) die waarden middel je dan en je stelt de camera op hand in.
Voor de rest zijn er ook wel leuke boekjes over nachtfotografie waar een en ander heel aanschouwelijk wordt uitgelegd.
Je stelt een boel vragen, maar komt maar met gedeeltelijke informatie aan.

Als je sluitertijdvoorkeuze hebt gebruikt dan vindt je camera hoogstwaarschijnlijk dat ze allebei overbelicht zijn, want het diafragma kan met jouw lens niet verder geknepen worden dan F22. Dat jij de een wel en de ander niet als overbelicht ervaart, komt waarschijnlijk door het aantal lichten dat er op de foto staat.
Wat goede instellingen zijn voor nachtfotografie ligt helemaal aan je intentie. Je wilde strepen laten trekken, dan is 10" een leuk begin om wat mee uit te proberen, afhankelijk van de snelheid van de passerende auto's en de gewenste lengte van je strepen kun je die sluitertijd tijdens de sessie aanpassen tot iets wat je wilt.
Kijk na het nemen van de foto op je display en beoordeel de foto dan.
ISO waarde, zoals Patrick al zei geven de hoge waarden ook veel ruis, begin daarom met een lage ISO, als de camera vindt dat er te weinig klicht komt dan kan hij het diafragma altijd verder open gooien, ook kun je bij nadere inspectie de ISO omhoog doen, maar als je met langere sluitertijden werkt dan hoef je echt niet gauw boven de ISO 400 te werken.
Spotmeting? centrum gericht? Matrix? Ligt aan je onderwerp. wil je een gebouw goed op de foto hebben en is de rest bijzaak? Dan doe je spotmeting en stel je scherp op dat gebouw. (Bij spotmeting wordt het actieve scherpstelveld gebruikt voor de lichtmeting.) Stel je met spotmeting scherp op iets donkers dan kan de rest wel overbelicht raken.
Wil je een evenwichtig belicht beeld dan ga je voor matrixmeting, bij grote stukken donkere lucht zul je met matrixmeting al gauw overbelichte delen krijgen op de plekken waar wel licht op schijnt.
Natuurlijk kun je de belichting zelf ook regelen. In het voorafgaande ben ik er vanuit gegaan dat je de camera ingesteld had op sluitertijdvoorkeuze. Je kunt eerst de belichting even meten voor de belangrijkste punten op je foto (camera op sluitertijd oorkeuze en spotmeting en kijken wat de camera voorstelt) die waarden middel je dan en je stelt de camera op hand in.
Voor de rest zijn er ook wel leuke boekjes over nachtfotografie waar een en ander heel aanschouwelijk wordt uitgelegd.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Ik hou ook van nachtfotografie, en ben ruim een week geleden foto's genomen van lassers.
Ik kon niet met een statief werken... dus dan maar de ISO omhoog
Bij deze een foto met ISO 1600 F6.3 1/640 sec. 185 mm

Even een foto dat ruis niet altijd hinderlijk hoeft te zijn..
Maar idd met statief gewoon je ISO op 100 of 200 laten staan....Voor de rest is er al genoeg en uitgebreid antwoord gegeven....
Ik kon niet met een statief werken... dus dan maar de ISO omhoog
Bij deze een foto met ISO 1600 F6.3 1/640 sec. 185 mm

Even een foto dat ruis niet altijd hinderlijk hoeft te zijn..

Maar idd met statief gewoon je ISO op 100 of 200 laten staan....Voor de rest is er al genoeg en uitgebreid antwoord gegeven....
- Maud
- Forumlid
- Berichten: 3549
- Lid geworden op: do dec 20 2007 10:46 pm
- Locatie: Zoetermeer
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Dit kan ook 
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... light=1250
De kleuren waren zo mooi en de omgeving echt lekker donker, uit de losse hand overigens

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... light=1250
De kleuren waren zo mooi en de omgeving echt lekker donker, uit de losse hand overigens
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief