Viewen foto's verschillende camera's op datum

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Herrie

Viewen foto's verschillende camera's op datum

Bericht door Herrie » wo dec 13 2006 12:03 am

Probleem: ik maak, bijvoorbeeld op een vakantie, foto's met verschillende toestellen door elkaar (dus bijvoorbeeld mijn D50 en mijn Canon Ixus 700). Ik wil ze dan later door elkaar heen, op tijd gesorteerd, kunnen laten zien. Lijkt me een logische wens.
Maar: welke viewer ik ook gebruik, ze tonen de foto's per type apart! Zelfs binnen het viewprogramma sorteren op datum helpt niet. Weet iemand raad?

Herrie

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » wo dec 13 2006 1:15 am

Bij het overzetten naar je PC ze allemaal dezelfde bestandsnaam geven: Dag 1, dag 2 enz.
Als het goed is, tenminste met mijn overzetfunctie van windows zelf krijg je dan dag 001.jpg dag 1 002.jpg enz.
Ik haalalleen wel de kaart uit de camera en stop hem in mijn cardreader. Vervolgens vraagt Windows wat ik wil doen, ik kies voor opslaan en kies de map en bestandsnaam. de rest doet hij vanzelf. Ik heb geprobeerd met twee verschillende kaarten en zolang je ze indezelfde map plaatst, met dezelfde bestandsnaam, zla hij de nummering automatisch laten doorlopen.

Succes!

Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

Herrie

Bericht door Herrie » wo dec 13 2006 12:25 pm

Dank voor je reactie.

Ik neem aan dat dat inderdaad zal werken. Maar wat als je de originele bestandsnamen wilt behouden? Daar heb ik zeg maar mijn basisarchief op gebaseerd.

Herrie

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » wo dec 13 2006 3:00 pm

Ik los dit probleem altijd op in iPhoto (op de Mac). Als je daarin een 'album' aanmaakt en alle foto's erin sleept staan ze meteen op volgorde van het opname-moment in de EXIF-data zonder ze te hoeven renamen.
Wellicht dat er voor Windows een fotobeheerpakketje bestaat waar een vergelijkbare truuk mee mogelijk is?

Gino
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gino » wo dec 13 2006 3:11 pm

Hoi,

Ik doe hetzelfde als Onno, gewoon in een map mikken en de Mac zet ze dan op volgorde.
Maar Onno, weet jij ook een oplossing als je de foto's in die volgorde ook wil back-uppen op een windows laptop want ben bang dat hij dan gaat zeggen dat bepaalde bestanden al bestaan en of hij deze moet overschrijven.

Mvg, Gino
"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace

http://www.flickr.com/photos/nikongino/

Macosx

Bericht door Macosx » wo dec 13 2006 3:31 pm

onno schreef:Ik los dit probleem altijd op in iPhoto (op de Mac). Als je daarin een 'album' aanmaakt en alle foto's erin sleept staan ze meteen op volgorde van het opname-moment in de EXIF-data zonder ze te hoeven renamen.
Wellicht dat er voor Windows een fotobeheerpakketje bestaat waar een vergelijkbare truuk mee mogelijk is?
Je kunt in iFoto gewoon op datum sorteren !

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » wo dec 13 2006 4:02 pm

Nikon Gino schreef:weet jij ook een oplossing als je de foto's in die volgorde ook wil back-uppen
In iPhoto kan je de titel (niet de bestandsnaam) in batch veranderen. Vervolgens kan je ze exporteren met als bestandsnaam de titel.

Er zijn overigens (voor zowel Mac als Windows) ook verschillende tooltje beschikbaar die hetzelfde doen: batch hernoemen van fotobestanden naar gegevens uit de EXIF data.

Gino
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gino » wo dec 13 2006 4:38 pm

en hoe doe ik dat Onno, de titel in batch veranderen???
"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace

http://www.flickr.com/photos/nikongino/

Matchless

Bericht door Matchless » wo dec 13 2006 10:56 pm

Je kunt ook ACDsee 9 gebuiken. Werkt op windows en op dezelfde wijze.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”