Viewen foto's verschillende camera's op datum
Viewen foto's verschillende camera's op datum
Probleem: ik maak, bijvoorbeeld op een vakantie, foto's met verschillende toestellen door elkaar (dus bijvoorbeeld mijn D50 en mijn Canon Ixus 700). Ik wil ze dan later door elkaar heen, op tijd gesorteerd, kunnen laten zien. Lijkt me een logische wens.
Maar: welke viewer ik ook gebruik, ze tonen de foto's per type apart! Zelfs binnen het viewprogramma sorteren op datum helpt niet. Weet iemand raad?
Herrie
Maar: welke viewer ik ook gebruik, ze tonen de foto's per type apart! Zelfs binnen het viewprogramma sorteren op datum helpt niet. Weet iemand raad?
Herrie
Bij het overzetten naar je PC ze allemaal dezelfde bestandsnaam geven: Dag 1, dag 2 enz.
Als het goed is, tenminste met mijn overzetfunctie van windows zelf krijg je dan dag 001.jpg dag 1 002.jpg enz.
Ik haalalleen wel de kaart uit de camera en stop hem in mijn cardreader. Vervolgens vraagt Windows wat ik wil doen, ik kies voor opslaan en kies de map en bestandsnaam. de rest doet hij vanzelf. Ik heb geprobeerd met twee verschillende kaarten en zolang je ze indezelfde map plaatst, met dezelfde bestandsnaam, zla hij de nummering automatisch laten doorlopen.
Succes!
Irwan
Als het goed is, tenminste met mijn overzetfunctie van windows zelf krijg je dan dag 001.jpg dag 1 002.jpg enz.
Ik haalalleen wel de kaart uit de camera en stop hem in mijn cardreader. Vervolgens vraagt Windows wat ik wil doen, ik kies voor opslaan en kies de map en bestandsnaam. de rest doet hij vanzelf. Ik heb geprobeerd met twee verschillende kaarten en zolang je ze indezelfde map plaatst, met dezelfde bestandsnaam, zla hij de nummering automatisch laten doorlopen.
Succes!
Irwan
- Onno
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik los dit probleem altijd op in iPhoto (op de Mac). Als je daarin een 'album' aanmaakt en alle foto's erin sleept staan ze meteen op volgorde van het opname-moment in de EXIF-data zonder ze te hoeven renamen.
Wellicht dat er voor Windows een fotobeheerpakketje bestaat waar een vergelijkbare truuk mee mogelijk is?
Wellicht dat er voor Windows een fotobeheerpakketje bestaat waar een vergelijkbare truuk mee mogelijk is?
- Gino
- Forumlid
- Contacteer:
Hoi,
Ik doe hetzelfde als Onno, gewoon in een map mikken en de Mac zet ze dan op volgorde.
Maar Onno, weet jij ook een oplossing als je de foto's in die volgorde ook wil back-uppen op een windows laptop want ben bang dat hij dan gaat zeggen dat bepaalde bestanden al bestaan en of hij deze moet overschrijven.
Mvg, Gino
Ik doe hetzelfde als Onno, gewoon in een map mikken en de Mac zet ze dan op volgorde.
Maar Onno, weet jij ook een oplossing als je de foto's in die volgorde ook wil back-uppen op een windows laptop want ben bang dat hij dan gaat zeggen dat bepaalde bestanden al bestaan en of hij deze moet overschrijven.
Mvg, Gino
"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace
http://www.flickr.com/photos/nikongino/
Je kunt in iFoto gewoon op datum sorteren !onno schreef:Ik los dit probleem altijd op in iPhoto (op de Mac). Als je daarin een 'album' aanmaakt en alle foto's erin sleept staan ze meteen op volgorde van het opname-moment in de EXIF-data zonder ze te hoeven renamen.
- Onno
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
In iPhoto kan je de titel (niet de bestandsnaam) in batch veranderen. Vervolgens kan je ze exporteren met als bestandsnaam de titel.Nikon Gino schreef:weet jij ook een oplossing als je de foto's in die volgorde ook wil back-uppen
Er zijn overigens (voor zowel Mac als Windows) ook verschillende tooltje beschikbaar die hetzelfde doen: batch hernoemen van fotobestanden naar gegevens uit de EXIF data.
- Gino
- Forumlid
- Contacteer:
en hoe doe ik dat Onno, de titel in batch veranderen???
"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace