D80 welk objectief is best) geschikt voor concert fotografie

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » di mei 27 2008 10:40 am

Dat kan.
Let er wel op dat de 50mm 1.8 op F/1.8 niet heel scherp is. Toen ik dat ding nog gebruikte voor concerten gebruikte ik 'm meestal op F/2.8. :)
Als er weinig licht is heb je natuurlijk wel liever een iets minder scherpe foto (is nog wat aan te corrigeren in Photoshop) dan een bewogen foto, want daar doe je meestal niets meer aan. :)

rainbow eyes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door rainbow eyes » di mei 27 2008 2:22 pm

Zoals al eerder hier gezegd is de f/1.8 50mm een prima lens voor dit soort fotografie, de f/1.8 85mm ook. Vooral in kleine zaaltjes met weinig licht heel goed bruikbaar. De f/1.4 varianten natuurlijk ook, al hangt daar een hoger prijskaartje aan.

De ideale zoomlenzen voor dit soort fotografie zijn wat mij betreft de f/2.8 17-55 en natuurlijk de f/2.8 70-200VR.

Iso staat bij mij altijd vrij hoog, ik heb geen moeite om 1600 of zelfs 2500 (op de D300) te gebruiken. De ruis neem ik hierbij voor lief. En een paar stops onderbelichten werkt ook heel goed.

Flitsen doe ik alleen als het (front)licht heel matig is. Bij grotere concerten bijna nooit, vooral ook omdat het gewoon niet is toegestaan. Als ik flits dan altijd handmatig, meestal op 1/16 of 1/32, flitskop schuin of helemaal omhoog. Het gaat alleen om een beetje frontlicht dat ontbreekt.

Ook maar een paar plaatjes erbij zetten. Epica ruim een week geleden in Tivoli. Deze zijn zonder flits genomen 8)

[align=center]Afbeelding

Afbeelding[/align]

Joey

Bericht door Joey » di mei 27 2008 4:31 pm

Ik sluit me aan bij de 50mm 1.8 fans. Ik fotografeer ook regelmatig in de kroeg, altijd met deze lens of een 35mm f/2.0, en het liefst zonder flits. Dat je geen zoom hebt is 10 minuten vervelend, daarna wordt je vanzelf creatief. Andere uitsneden, andere standpunten.. leef je uit. Veel schieten op zo'n avond (en niet te veel drinken) en er zullen wel een paar slagen.

In donkere kroegen zet ik vaak zowel sluitertijd als diafragma vast, zoveel wijzigt er toch niet. Klein beetje onderbelichten om wat snelheid te krijgen en uitbranders te voorkomen. Als er een lightshow is kan dat trouwens ook mooie resultaten opleveren.

Speel ook eens met 'auto iso' als je camera dat heeft. Daarmee kun je ruis voorkomen waar het niet nodig is.

Lightshow:
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Toch met flits (remote):
AfbeeldingAfbeelding

rene de wit

Bericht door rene de wit » di mei 27 2008 5:35 pm

wow wat een mooie foto's
ik schaam mij diep maar dit is wat er bij mij uitkwam;
http://picasaweb.google.nl/mf.de.wit/Fo ... 1982164306
en dan heb ik de meeste foto's nog gedelete

Joey

Bericht door Joey » di mei 27 2008 6:44 pm

Vergis je niet, dat doet bijna iedereen.. soms heb je 2 foto's die de moeite waard zijn na een hele avond foto's maken. We zijn ook maar amateurs..

De omstandigheden zijn al niet makkelijk, ga je iemand met een donkere huid en een licht shirt aan fotograferen. Ga er maar aan staan! Je kunt nog een beetje spelen met uitsenden van je fotos. De tenorsaxofonist is onscherp, da's jammer. Kwestie van veel doen, op een gegeven moment heb je door wat werkt en wat niet.

J

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » di mei 27 2008 6:50 pm

En een beetje ruis kan een foto ook weer mooier maken, hier even 2 probeersels van mij:

Afbeelding

Afbeelding
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » di mei 27 2008 9:16 pm

rainbow eyes schreef:Als ik flits dan altijd handmatig, meestal op 1/16 of 1/32, flitskop schuin of helemaal omhoog.
Waarom niet recht erop en wat zachter flitsen? Dat werkt prima.

Ik snap dat nooit zo, zie het wel vaker, fotografen die buiten bezig zijn en hun flitskop richting de wolken gericht hebben.

Wel mooie foto's trouwens :)

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » di mei 27 2008 9:38 pm

Hier eentje op 400mm

Afbeelding
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » di mei 27 2008 9:57 pm

Moet heel eerlijk zeggen dat ik er niet zo blij van word. Je mist vaak het contact. Als je vooraan staat en de artiest is een beetje tof maak je met het grootste gemak mooie platen. Keer een lachje van de artiest erop oid, en dat feest mis je op 400mm een beetje. :)

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » di mei 27 2008 10:03 pm

Dat klopt helemaal, echter dit was de enige plek waarvandaan ik mocht schieten en dan houd het een beetje op :)
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

rainbow eyes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door rainbow eyes » di mei 27 2008 10:59 pm

Tom schreef:Waarom niet recht erop en wat zachter flitsen? Dat werkt prima.
Niet de manier die ik gebruik, maar het zou best kunnen werken :wink:

Ik denk dat je zo wel iets van de sfeer inlevert, bovendien richt je de flitser dan op het gezicht van de artiest en die vinden dat niet altijd fijn :evil:

paupernet

Bericht door paupernet » wo mei 28 2008 1:11 pm

Er is een discussie groep op Flickr waar veel informatie en FAQ's zijn te vinden:
http://www.flickr.com/groups/concertsho ... 265628721/

Verder zou ik je aanraden om lichtsterke lenzen te gebruiken, zodat je kortere sluitertijden kunt gebruiken
Voorbeelden zijn de 50 en 85 mm f1.x en/of zoomlenzen met f2.8

ISO 1600 is voor de D200 in de meeste gevallen prima bruikbaar evt. met wat ruisonderdrukking.

Zoals door anderen ook al gemeld is de voordelige 50mm f1.8 een aanrader.

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”