Groet, Anja
Advies van ervaringsdeskundigen
- ahhveurink
- Forumlid

- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Advies van ervaringsdeskundigen
Is het zinvol om een Nikon AF-D 50mm f/1.4 aan te schaffen. Hoe zijn jullie ervaringen met dit objectief?
Groet, Anja
Groet, Anja
-
Ruudje
- noogle
- Forumlid

- Contacteer:
Kan je helaas niets vertellen over de 1.4 versie, maar als ik in het forum zoek op "50mm" kun je wel opmaken dat de 1.8 versie ook al erg geliefd is bij de forumleden (heb hem zelf ook), en scheelt toch een hoop eurootjes 
Michael
Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)
een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
-
Marco
Allebei goed, de 1.4D iets steviger gebouwd, een lensdeel meer en derhalve 2x duurder, maar toch voor de liefhebbers....
Die van mij gaat nooit meer weg, tenzij ik overstap naar een ander merk :mrgreen:
Kijk hier eens, inmiddels een beroemd draadje van Jos: Vergelijk 50mm f/1.8 en f/1.4
groet,
Marco
Die van mij gaat nooit meer weg, tenzij ik overstap naar een ander merk :mrgreen:
Kijk hier eens, inmiddels een beroemd draadje van Jos: Vergelijk 50mm f/1.8 en f/1.4
groet,
Marco
- Hans Braakhuis
- Forumlid

- Contacteer:
-
Pruimpit
- gijs sandberg
- Clublid

- Ervaringsniveau: *****
- ahhveurink
- Forumlid

- Contacteer:
- noogle
- Forumlid

- Contacteer:
Hoi Anja,
Normaal gesproken is het zo dat je het objectief zoekt bij hetgeen je wil fotograferen. Nu lijkt het alsof je je keuze van onderwerp/soort fotografie gaat zoeken bij een objectief, lijkt me een verkeerde volgorde. Dus, wat wil je gaan fotograferen?
Michael
Normaal gesproken is het zo dat je het objectief zoekt bij hetgeen je wil fotograferen. Nu lijkt het alsof je je keuze van onderwerp/soort fotografie gaat zoeken bij een objectief, lijkt me een verkeerde volgorde. Dus, wat wil je gaan fotograferen?
Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)
- ahhveurink
- Forumlid

- Contacteer:
- gijs sandberg
- Clublid

- Ervaringsniveau: *****
Anja,ahhveurink schreef:Hoi Michael
Ik begrijp wat je met je opmerking bedoelt. Ik vraag mij af of dit een geschikt objectief is voor portretten, groepsfoto's en binnenfotografie waarbij ik niet wil flitsen :oops:
gr. anja
Voor groepsfoto's is het brandpunt wat lang op een DX kamera.
Ik zou voor een groep een lichte groothoek gebruiken.
Wel is het fraai voor het werken met
-sterk onscherpe achtergronden
-weinig licht en geen flits
Oftewel: extreme omstandigheden waarbij je ieder brokje licht wil gebruiken voor de foto of helder zoekerbeeld.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
-
iJoost
- Hans Braakhuis
- Forumlid

- Contacteer:
Voor portretten zou ik gaan voor de f1,4 of f1,8 85mm. Ongeacht welke camera je gebruikt.
Voor groepsportretten werkt de 85mm niet. De werkafstand in de studio zou dan heel groot worden. Daar dus iets rond de 35mm, Nikon heeft een f2,0 35mm.
Binnenfotografie is misschien hetzelfde als interieur fotografie. Met groothoek heb je veel interieur. Vertekeningsvrij is dan van belang. Een 12-24 is dat niet helemaal. Een 14-24 doet het al een stuk beter. Maar daar hoort eigenlijk een D3 bij. Aan te vullen met een 24-70, of de oudere 17-35, beiden f2,8.
Vertekeningen zijn redelijk te verbeteren middels Capture NX of andere software.
Voor groepsportretten werkt de 85mm niet. De werkafstand in de studio zou dan heel groot worden. Daar dus iets rond de 35mm, Nikon heeft een f2,0 35mm.
Binnenfotografie is misschien hetzelfde als interieur fotografie. Met groothoek heb je veel interieur. Vertekeningsvrij is dan van belang. Een 12-24 is dat niet helemaal. Een 14-24 doet het al een stuk beter. Maar daar hoort eigenlijk een D3 bij. Aan te vullen met een 24-70, of de oudere 17-35, beiden f2,8.
Vertekeningen zijn redelijk te verbeteren middels Capture NX of andere software.
- ahhveurink
- Forumlid

- Contacteer: