wat is er aan de hand?

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
Plaats reactie
MG

wat is er aan de hand?

Bericht door MG » za mei 31 2008 9:22 am

Sinds kort heb ik een D300 waarmee ik nog mee experimenteer. Op deze camera gebruik ik mijn oude lenzen die ik nog in het analoge tijdperk heb gekocht. Deze lenzen zijn een 35-70 2.8 en een 80-200 2.8.
Ik merk dat bij het gebruik van de 35-70 bij buitenfotografie al heel snel sprake is van overstraling. Zie bijgaand voorbeeld Ik gebruik wel een zonnekap maar die is blijkbaar te klein, pas als ik een boek, tijdschrift of wat anders een meter van de lens hou dan wordt het licht geblokkeerd.
Wat gaat er fout? Is het de instelling? Is de lens niet geschikt? Ik weet het niet meer. Een oplossing of tip is van harte welkom.

Groeten,
Maurice

Afbeelding

Nicole
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Nicole » za mei 31 2008 10:28 am

Kan zijn dat je Iso op auto staat en dat hij automatiche de iso omhoog gooit.
Je kunt natuurlijk handmatig dit aanpassen ook de instellingen.
Het is wel handig als je je efix gegevens erbij plaatst als je wilt weten wat je fout hebt gedaan !
NAS Buikpijn

hans1956
Regiocoördinator
Regiocoördinator
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door hans1956 » za mei 31 2008 10:36 am

Staat je belichtingscorrectie wel goed ingesteld? Kijk even op blz 116 van je gebruiksaanwijzing. Het knopje zit boven op de camera met de plus en de min.

Succes Hans
Gr. Hans

Semi amateur met Mooie pro camera's, een Coolpix P7100 en een analoge F80 met mooi Nikon glaswerk! 

Facebook Flickr

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » za mei 31 2008 10:56 am

Nicole schreef: Het is wel handig als je je efix gegevens erbij plaatst als je wilt weten wat je fout hebt gedaan !
De exif staat in de foto Nicole :D 1/160, f4,5, Iso 200
Daar kan het m.i. niet aan liggen.
Ik denk eerder dat het een kwestie is van verkeerd belichten. Lichte ondergrond en witte delen van de kat?

Met wat nabewerking kun je de foto nog wel wat ophalen :)

Afbeelding
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » za mei 31 2008 10:57 am

Hoi Maurice,

Ik zie dat je op diafragma voorkeur, f/4.5 op 1/160e, EV 0.0 fotografeert. Dan heb je gekozen voor centrum gerichte belichtingsmeter.

Puur voor het testen, zou ik eens een paar foto's maken met matrix meting en zet in het menu "picture control" het contrast is een blokje naar links (dus -1).
Ben benieuwd naar de resultaten.
Suc6,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Nicole
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Nicole » za mei 31 2008 11:06 am

Ja ik begrijp dat de Efix in de foto staat. Maar erbij zetten is makkelijker als je er vragen over hebt.
De iso kan het idd niet aan liggen.
Met wit in de foto is het altijd moeilijk om de juiste belichting te krijgen.
Zou ook proberen het aan te passen met de belichtingsmeter. +_ op je camera.
NAS Buikpijn

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » za mei 31 2008 2:16 pm

Maurice,

De matrix lichtmeting is verreweg de beste bij de D300, tenzij je echt een reden hebt om daarvan af te wijken. Bij spotmeting gebruikt de camera het gebruikte scherpstelveld ook voor lichtmeting. In het voorbeeld dat je post is het midden van de foto de schaduwrand in de vacht van de kat. Heb je toevallig het middelste scherpstelveld gebruikt? Dat zou je belichting wel verklaren.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » za mei 31 2008 3:05 pm

Er is centrumgerichte meting gebruikt. Met de donkere vacht had een min belichtingscorrectie moeten plaatsvinden. Net zoals een pluscorrectie bij b.v. sneeuw. Ik denk dat het de gebruikelijke misleiding is door een te donker object. Dus vooral door de centrummeting.

Tammo

MG

Bericht door MG » za mei 31 2008 3:50 pm

Even ter aanvulling: deze foto had ik geplaatst ter illustratie van het effect. Eigenlijk zie ik deze waas bij bijna elke buitenfoto met alle lenzen en alle soorten belichting. Ik fotografeer nu bijna standaard 0.7 of 0.1 stop onder om een betere belichting te krijgen.
Zie bijvoorbeeld onderstaande reeks.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”