"oude" lenzen te gebruiken op D40??

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
mheldens

"oude" lenzen te gebruiken op D40??

Bericht door mheldens » do dec 14 2006 9:47 pm

Beste allemaal,

Op dit moment heb ik een analoge Nikon F50 met twee lenzen, destijds in een kit gekocht. Het betreft een Sigma 28 - 105mm Aspherische lens en de andere is ook een Sigma, 100 - 300mm. De Diafragma waarden weet ik op dit moment omdat ik mijn camera uitgeleend heb aan mijn vader.

Nu meen ik gelezen te hebben dat de Nikon D40 alleen nog maar lenzen ondersteund waar de AF motor ingebouwd zit in de lens. De lenzen die ik heb worden aangedreven door een AF motor in de body.
In hoeverre klopt mijn verhaal en zijn mijn huidige lenzen te gebruiken icm de D40.

Ik hoop dat bovenstaand verhaal een beetje duidelijk is. Ik ben nog een redelijk "groentje" op gebied van fotografie.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Maarten

roel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door roel » do dec 14 2006 9:51 pm

Dag Maarten,
Als er in de lenzen geen scherpstelmotor zit, zal de autofocus van de D40 niet werken. Ik neem aan dat de lichtmeting wel werkt, waarmee de lenzen wel bruikbaar zijn. Maar dan met handmatige scherpstelling.
Als je de lenzen wilt blijven gebruiken, zou ik voor een D50 of D70 gaan, als ik jou was. Als je goed zoekt is het prijsverschil niet schrikbarend groot, terwijl je wel je lenzen kunt blijven gebruiken.
groet, Roel

dragon2

Bericht door dragon2 » do dec 14 2006 10:55 pm

Als je een beetje met die F50 ksn omgaan waarom zou je dan een D40 kopen?!? Koop een D50 is nog goedkoper ook, of een D70/S of D80. Doen je lenzen het ook nog op :wink:

mheldens

Bericht door mheldens » vr dec 15 2006 1:04 pm

Hoi Roel en Dragon2,

Dank je wel voor het antwoord en de bevstiging van mijn vermoeden.

Mij leek de D40 gewoon wat handiger omdat er oa een groter display op zit.

Maar als ik hier links en rechts lees naar de bevindingen van de D50 denk ik dat dat mijn toestel word!!

Wederom bedankt!

Maarten

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”