sluitertijden

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
freek

sluitertijden

Bericht door freek » zo jun 01 2008 1:08 pm

Hallo,

de vraag is bij licht meting op de D200, kan ik het volgende stellen.
ik stel scherp in de P stand op een onderwerp, geeft aan F2.8 bij 1/30, en doe dit ook de A stand, en deze geeft ook aan F2.8 bij 1/30, kan ik dit dan vervolgens toepassen bij de bracketing instelling van 1/30 naar rechts 1/15 en 1/8 en naar links 1/60 en 1/125, ik wil twee stops onder en over belichten, of staat er standaard een reeks voor diafragma en sluiter tijden, ik zie ook dat ik de bracketing van 0,3, 0,7 en 1 kan stellen, wil twee stops maken dan geld zeker 1, bij 5F staat er dan 0,-2,01,0+1,+2, graag jullie mening?

emiel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door emiel » zo jun 01 2008 1:28 pm

waar wil je precies een mening over? Over de instellingen die je moet gebruiken bij bracketing? Dat hangt natuurlijk helemaal van je te fotograferen onderwerp af.

ajuus
emiel

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » zo jun 01 2008 1:40 pm

Freek,

Niet om lullig te doen, maar hak je zinnen eens op in stukjes zodat we begrijpen wat nu precies de vraag is. Indien mogelijk wil ik je graag voorzien van een antwoord maar dan moet ik het "probleem" begrijpen. Ik haal er momenteel dit uit:

Bracketing op D200. Je kan een stapgrootte van maximaal 1LW selecteren via je secundaire instelschijf. Dit betekend dat je 5 foto's moet nemen indien je bijvoorbeeld een HDR foto wilt maken met 2 stops plus/min.

Weergave op LCD-venster:
5F 1.0 = 5 foto's = -2, -1, 0, +1, +2

Groet,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

freek

Bericht door freek » zo jun 01 2008 5:38 pm

Ale,

wat ik niet begreep is dat in P stand, telkens het diafragma verschoof, en niet de sluitertijd, wat ik wilde is dat het diafragma gelijk bleef en dat de sluitertijd zich aan paste aan de bracketing, na testen heb ik het nu door, de vraag was ook niet duidelijk van mij, zowel in A, M blijft het diafragma gelijk, groet Freek

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo jun 01 2008 5:50 pm

De P-, S- en A-standen zijn AUTOMAAT-standen.
P voor Programma: de camera zoekt aan de hand van de gevonden lichtwaarde (dat is de hoeveelheid beschikbaar licht gecombineerd met de ingestelde gevoeligheid oftewel ISO-waarde) en wat software in zijn chips zowel sluitertijd als diafragma.
S voor Shutterpriority oftewel sluitertijdVOORKEUZE, de camera zoekt bij een door JOU ingegeven vaste sluitertijd het juiste diafragma.
A voor Aperturepriority oftewel diafragmaVOORKEUZE, de camera zoekt bij een door JOU ingegeven vast diafragma de juiste sluitertijd.

ALLEEN in de M-stand oftewel Manual oftewel HANDbediening houdt de camera zich aan door JOU vast ingegeven sluitertijd, diafragma en ISO.

Dus als jij wilt gaan bracketen, zet de camera op M en ga dan een klikje over- en een klikje onderbelichten.

Zoek even op dit forum, er is onlangs nogal wat gepost over het voor en tegen van met de hand bracketen oftewel belichtingstrapjes maken.

Voor wat het eerste deel van deze reactie betreft: dit is allemaal dermate elementair, dat ik je van harte zou aanraden je eerst eens te verdiepen in het handboekje, danwel je wat basiskennis eigen te maken middels simpele, desnoods "ouderwetse" (maar niet heus) fotoboekjes.

Succes, E.M. de Klerk

freek

Bericht door freek » zo jun 01 2008 9:47 pm

Bij HDR gaat het om het diafragma vast zetten, en dan met verschillende sluiter tijden werken, ben er zelf uit gekomen met een aantal testen, en emdeklerk mijn kast staat vol met foto boeken, en mijn handboek zit aardig tussen de oren, soms heb je even hulp nodig, maar van u wil ik geen hulp meer ontvangen voor de toekomst, Groet Freek

emiel
Forumlid
Forumlid

Bericht door emiel » zo jun 01 2008 9:57 pm

freek schreef:, maar van u wil ik geen hulp meer ontvangen voor de toekomst,
en dat al na 9 berichten....... :roll:

ajuus
emiel

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo jun 01 2008 10:24 pm

Lees je originele vraag nog eens over.

En je tweede posting.

Beoordeel dan nog eens de gegeven antwoorden op hun waarde,
en probeer eens te doorgronden waarom je een zekere wrevel opwekt.
Je manier van vragen stellen geeft nu eenmaal een zekere indruk,
sorry dat ik op afstand niet geheel kan doorgronden wat de bedoeling is.

Groet, en succes met de hulp van anderen, ik zal zeker geen vinger meer op het toetsenbord plaatsen over deze posting.

E.M. de Klerk

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » zo jun 01 2008 11:45 pm

freek schreef:Bij HDR gaat het om het diafragma vast zetten, en dan met verschillende sluiter tijden werken
Dat is inderdaad de goede manier om de belichting te variëren zonder de scherptediepte te veranderen.

freek

Bericht door freek » ma jun 02 2008 12:04 am

schoot even uit mijn slof,

Voor wat het eerste deel van deze reactie betreft: dit is allemaal dermate elementair, dat ik je van harte zou aanraden je eerst eens te verdiepen in het handboekje, dan wel je wat basiskennis eigen te maken middels simpele, desnoods "ouderwetse" (maar niet heus) fotoboekjes.

dit had ook achterwege gemogen mijn inziens, dit draagt niet bij met kennis uit dragen aan derden, maar toch mijn excuus, Groet Freek

Rene, zo kan het ook bedankt

freek

Bericht door freek » ma jun 02 2008 12:19 am

voor diegene met interesse in HDR er zit in Photomatix een promanual die precies aangeeft hoe photomatix werkt, voor wie deze wil ontvangen, kan per email worden verzonden, het is 1036 kb groot, ik hoor het wel
Groet Freek

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”