Over verschillende vattingen

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
Plaats reactie
Pruimpit

Over verschillende vattingen

Bericht door Pruimpit » di jun 03 2008 2:03 pm

Waarom komt het dat bij camera's als F401 F50, F60.... D60 en D80 lichtmeting met MF lenzenen niet mogelijk is?
Het zal iets te maken hebben dat MF lenzen geen electonische informatie doorgeven over de diafragma? Camera's als de D300, F100 en oude MF-SLR's kunnen dit wel. Kunnen zij dit mechanisch vaststellen? En waarom laat Nikon dit weg? Kost dat zoveel?

AI-S lenzen komen overeen met Pentax SMC-A lenzen dacht ik. Moderne Pentax SLR's kunnen de diafragma info van deze lenzen gewoon aflezen. Wat maakt de Pentaxvatting anders?
Wat de nieuwste Pentax SLR's niet kunnen is de diafragma automatisch uitlezen bij pre A lenzen (zeg maar Ai en pre AI). Maar wel weer via de stop down methode. Ze hebben weer iets in de vatting veranderd. Waarom dat nodig is, is me niet duidelijk. Maar waarom kan zo iets bij Nikon DSLR's niet vraag ik me af? Licht meten via de stop down methode?

Kan iemand mij hier meer inzicht in geven?
Wil dat voor mij zelf graag weten

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » di jun 03 2008 2:33 pm

P,

Zet de diverse Nikon bodies maar eens naast elkaar.

Een D40/60/80 heeft niet de voeler rond de lensvatting die de diafragmaring "uitleest".
Een D1/2/3/200/300 kan dat wel.

Vraag op deze plaats niets over Pentax, de kans dat je een antwoord krijgt is gering...

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

GdP

Bericht door GdP » di jun 03 2008 2:35 pm

Ik denk dat ze het er gewoon om gedaan hebben. Zou anders te veel concurreren met duurdere modellen. Maar met een losse belichtingsmeter kom je ook al een heel eind. :)

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » di jun 03 2008 2:49 pm

gijs sandberg schreef:P,
Vraag op deze plaats niets over Pentax, de kans dat je een antwoord krijgt is gering...

Groeten, Gijs
Kan het altijd proberen. Er zijn vast wel lui die hier met het Pentax systeem gewerkt hebben met wat meer technische kennis. Het is toch vreemd, dat maar een paar camera's volledig met AI-S lenzen overweg kunnen :?

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » di jun 03 2008 2:52 pm

Volgens mij hebben de door jou genoemde camera's geen ring om de bajonetvatting die meegenomen wordt door de AI-nok op het objectief.
Ze worden dan ook aanbevolen voor gebruik met AF-objectieven, die hebben inderdaad koppeling over de electronische contacten.
Ik denk dat je met de gesloten-diafragma-meting (stop-down) methode wel moet kunnen lichtmeten, hoewel ik alleen op de foto van de F-401 zo snel een knop zie om het diafragma te sluiten. (Ik heb het boek van Peter Braczko hier voor me.)
Onderlinge compatibiliteit heeft Nikon voor de goedkopere modellen al wat langer geleden laten varen.
Staar je niet blind op de Pentax-objectieven, daar is een en ander op een andere manier opgelost. Als ik een Pentax MG pak zie ik binnen de bajonet één palletje à la het Nikon-diafragmapalletje, maar recht daartegenover buiten de bajonet een vast palletje, dat correspondeert met een beweegbaar palletje in de camera-bajonet. Ik denk dat dit laatste de functie heeft van AI - dus het doorgeven van het f/- getal van het objectief. Is over nagedacht.

Groet, E.M. de Klerk

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » di jun 03 2008 3:11 pm

emdeklerk schreef: Is over nagedacht.
Ja en dat is mooi, dat je met zulke dingen je brood kan verdienen :) . Maar ook zoiets is de spiegelopklap. Elke weggooi Canon kan het, maar de meeste Nikon modellen kunnen het niet. Vind ik vreemd :evil:

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo jun 04 2008 9:58 am

Pruimpit schreef:
emdeklerk schreef: Is over nagedacht.
Ja en dat is mooi, dat je met zulke dingen je brood kan verdienen :) . Maar ook zoiets is de spiegelopklap. Elke weggooi Canon kan het, maar de meeste Nikon modellen kunnen het niet. Vind ik vreemd :evil:
Alle Nikon camera's waar je je brood mee kunt verdienen hebben ook de spiegel opklap. Voor amateurs is het weggelaten en mede daardoor kunnen zij voor weinig geld toch een Nikon kopen.

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » do jun 05 2008 8:54 am

Gisteren kwam hij:

Afbeelding

Daarna heb ik de vattingen bestudeerd. Bij de lens op de foto zag ik bij de lensvatting geen verschil ivm met een AI-lens. Toch kon ik hem met moeite op mijn EL2 krijgen. Dat ging veel zwaarder, of is de lensvatting van pre-ai lenzen groter? Kon hem op de EL2 niet eens in de kleinste diafragma krijgen.

Nu begrijp ik dat de EL2, maar ook de F3 en FE een soort met meterkoppelingspennetje hebben, die camera's als de FM2 en later niet hebben. Maar hoe gaat dat dan in zijn werk? Ik kon daar gisteravond geen logica in ontdekken. Durfde de lens niet op mijn FM2 te zetten.

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”