Avondfotografie

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
miesnert

Avondfotografie

Bericht door miesnert » do jun 05 2008 1:47 pm

Ben weer eens en avondje wezen foto's maken.

1.
Afbeelding
Nikon F80
Tokina 20mm
f11
Fujicolor Superia Reala 100
30 seconden

2.
Afbeelding
Nikon F80
Tokina 20mm
f11
30 seconden

3.
Afbeelding
Nikon F80
Tokina 20mm
f11
30 seconden

Vindt bij nummer 3 de flare nogal jammer, maakt de foto eigenlijk verder onbruikbaar, ga hem nog maar eens opnieuw maken denk ik met een stuk karton rechts naast m'n lens of zoiets. (Tips/suggesties!?)

Veganpix

Bericht door Veganpix » do jun 05 2008 1:56 pm

1 vind ik heel mooi. Strakke plaat ook omdat de voorgrond rechtsonder precies in de hoek verdwijnt. Overige platen doen mij niet veel.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » do jun 05 2008 2:04 pm

He Miesnert, daar werk ik dus. In het pand dat je nog net links ziet op foto 2. Niet in de hoek, maar net achter het pand in aanbouw.

Waar is foto 1 gemaakt trouwens?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Gino
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gino » do jun 05 2008 2:12 pm

Nr 1 vind ik een topper wat avondfotografie betreft.
Lekkere kleuren en nog iets van donkerblauw in de lucht, echt top.

2 & 3 vind ik geen avondfoto's meer, die zijn te lang belicht, je kan alleen aan de straatverlichting aflezen dat het avond zou moeten zijn.
Zou een kortere sluitertijd nemen.

Groeten, Gino :D
"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace

http://www.flickr.com/photos/nikongino/

satte

Bericht door satte » do jun 05 2008 2:20 pm

Nr. 1 is een gave plaat, :) de andere doen mij ook niet aan als avondfoto`s.

Groeten Erik.

Gino
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gino » do jun 05 2008 2:26 pm

Nog eens terugkomend op foto Nr1, waar is dat???
Is dat het ING kantoor bij Amsterdam???

Mvg, Gino :D

miesnert

Bericht door miesnert » do jun 05 2008 2:27 pm

Het was ook nog niet echt donker. Ze zijn gemaakt tijdens het blauwe uur, en avondfotografie is geen nachtfotografie he!!!
Vindt iedereeen ze overbelicht, ik vind ze jusit mooi zo, de sfeer en de richting waarin het licht valt is heel anders dan overdag, geeft echt een andere sfeer vind ik.
Ben benieuwd naar meer reakties.

Grappig, Patrick, dit zijn misschien ook de gebouwen die je in een andere thread bedoelde toen ik het Atlas Complex had gepost?

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » do jun 05 2008 2:30 pm

Nee, niet echt. Ik vind dat er wel een paar mooiere gebouwen staan richting Villa Arena. Ook een paar hele lelijke trouwens... Zo staat er eentje tussen die ik meer vind passen in Abu Dabi dan in Amsterdam!

Maar waar is die eerste foto nou gemaakt? :roll:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Gino
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gino » do jun 05 2008 2:42 pm

Het zogenaamde blauwe uur is een half uur na zonsondergang dus dan hoort het toch donker te zijn hoor.
Jou foto's nr 2 & 3 komen bij meer als vroege ochtendfoto's over als avondfoto's.

Groeten, Gino :D

miesnert

Bericht door miesnert » do jun 05 2008 2:48 pm

Deze foto's zijn tussen half elf en half twaalf 's avonds gemaakt, en het blauwe uur is het halfuur voor en na zonsondergang (het heet niet voor niets het blauwe "uur") en eigenlijk om wijsneuserig te doen, is het blauwe uur het uur voor zonsopkomst. Zonsondergang heeft er weinig mee te maken :-) In ieder geval was het met het blote oog toch echt al donker op heel in de verte net boven de horizon na waar nog een blauwe gloed in de lucht hing.
Dat is een gemaal (geloof ik), staat vlak bij de andere gebouwen, als je de Hoiterbergweg afrijdt richting het centrum dan kom je het vanzelf tegen aan je rechterhand (bij metrostation Overamstel).

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » do jun 05 2008 2:53 pm

Blauwe uur is 1 uur voor zonsopkomst: http://nl.wikipedia.org/wiki/Blauwe_uur

Volgens Wiki dan....
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

Gino
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gino » do jun 05 2008 3:07 pm

miesnert schreef:Deze foto's zijn tussen half elf en half twaalf 's avonds gemaakt, en het blauwe uur is het halfuur voor en na zonsondergang (het heet niet voor niets het blauwe "uur") en eigenlijk om wijsneuserig te doen, is het blauwe uur het uur voor zonsopkomst. Zonsondergang heeft er weinig mee te maken :-) In ieder geval was het met het blote oog toch echt al donker op heel in de verte net boven de horizon na waar nog een blauwe gloed in de lucht hing.
Dat is een gemaal (geloof ik), staat vlak bij de andere gebouwen, als je de Hoiterbergweg afrijdt richting het centrum dan kom je het vanzelf tegen aan je rechterhand (bij metrostation Overamstel).
Prima, wat jij wil :P :P :P

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » do jun 05 2008 8:45 pm

Timing, timing en nog eens timing. Lees DIT stukje van Uncle Ken eens rustig door en dan kom je er achter dat Gino 100% gelijk heeft.
Het blauwe uur is ook vaak beschreven hier op het forum en wat daar precies mee wordt bedoelt. Doe daar je voordeel mee.
Suc6,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”