vraagjes over analoge fotografie

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's
Woudschim

Bericht door Woudschim » za mei 31 2008 6:32 pm

zwart-wit fotografie dus. :)

ik wil vaak de luchten wat beter uit doen komen. analoog schiet ik alleen maar zwart-wit.

mikemix

Bericht door mikemix » za mei 31 2008 6:37 pm

Doe je goed, heeft zeker meerwaarde t.o.v. digitaal.

Daar heb ik dus nu een Leica R8 voor aangekocht.

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » za mei 31 2008 7:51 pm

mikemix schreef:Doe je goed, heeft zeker meerwaarde t.o.v. digitaal.

Daar heb ik dus nu een Leica R8 voor aangekocht.
Euh, je hebt toch al een F3, F4 en F5 :?:

Woudschim

Bericht door Woudschim » do jun 05 2008 6:24 pm

zo, mijn eerste rolletje is volgeschoten, 36 zwart-wit ISO 400. Ik laat binnenkort het rolletje ontwikkelen zodat ik op de negatieven kan zien of er geen lichtlek in de camera zat, en als alles er goed uitziet laat ik het afdrukken en scan ik het in om hier te laten zien. :)

Mijn ISO 1600 rolletje staat op 8 van 36 geloof ik, en de rolfilm op 7 van de 12.

Heeft iemand nog suggesties of tips over waar ik het beste negatieven kan laten ontwikkelen?

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » vr jun 06 2008 9:47 am

Woudschim schreef:Heeft iemand nog suggesties of tips over waar ik het beste negatieven kan laten ontwikkelen?
Zelf doen....... :)
Jur

mikemix

Bericht door mikemix » vr jun 06 2008 9:50 am

Pruimpit schreef:Euh, je hebt toch al een F3, F4 en F5 :?:
Ja, toch ook een D2Xs :)

Ik ben gek op (echte) mooie KB camera's.
28Ti is er trouwens ook zo één.

mikemix

Bericht door mikemix » vr jun 06 2008 9:51 am

Jur schreef:Zelf doen....... :)
Zw/w is goed zelf te doen, kleur zou ik mij niet aan wagen....Iemand wel eens C-41 zelf gedaan?

Zw/w deed ik altijd met Kodak D-76 of T-max negatief ontwikkelaar.

Woudschim

Bericht door Woudschim » vr jun 06 2008 1:33 pm

Jur schreef:
Woudschim schreef:Heeft iemand nog suggesties of tips over waar ik het beste negatieven kan laten ontwikkelen?
Hoe graag ik het ook zou willen, ik heb gewoon niet de ruimte ervoor, en voorlopig ook geen geld voor doka-spullen.

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » vr jun 06 2008 1:46 pm

Woudschim schreef:
Jur schreef:
Hoe graag ik het ook zou willen, ik heb gewoon niet de ruimte ervoor, en voorlopig ook geen geld voor doka-spullen.
De meeste fotozaken, sturen de negatieven op naar ontwikkelcentrales. Je kunt vaak voor standaard (een euro of zes), of kwaliteitslijn kiezen, (een euro of 12 geloof ik) Ook zijn er zaken die nog zelf ontwikkelen. Daar kun je ook directe feedback geven als je iets niet zint., of graag wil Alleen als ik dat in Dokkum doe, dan ben ik 25 euro kwijt in de kwaliteitslijn en dat is me net iets te veel :(

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » vr jun 06 2008 2:58 pm

mikemix schreef:[Zw/w is goed zelf te doen, kleur zou ik mij niet aan wagen....Iemand wel eens C-41 zelf gedaan?
Ja hoor, ik heb ook C-41 heel lang zelf gedaan met een Amaloco Negacolor set. Prima resultaten op 36° i.p.v. 38°, anders te hoog contrast.
Jur

Woudschim

Bericht door Woudschim » do jun 12 2008 4:42 pm

Ik heb de negatieven naar Foto Klein gebracht, vandaag teruggekregen, ziet er prima uit allemaal. Ik heb een selectie gemaakt, en dan laat ik ze daar ook afdrukken.

Spannend!

In ieder geval weet ik nu dat de camera die ik gebruikte werkt, geen lichtvlekken of vreemde afwijkingen, negatieven zagen er verder ook scherp uit.

Nu op zoek naar een oude analoge Nikon natuurlijk. :P

Plaats reactie

Terug naar “Analoog”