Probleem Tamron 17-50 2.8 (update, urgent)
- Corné Goud
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Zeker stel je geen hoge eisen het moet gewoon goed zijn!
Heeft de winkel geen andere vestiging ?
Die moet gewoon terug ! is niet goed.....
Gr Corné
Heeft de winkel geen andere vestiging ?
Die moet gewoon terug ! is niet goed.....
Gr Corné
Met vriedelijke groet Corné Goud
Nikon D500 & D2x & D50 Nikkor`s 18-55 & 16-85 & 70-210 /AF-D 70-200F2.8 VRII /1.4extender/
http://www.flickr.com/photos/cornegoud/
Nikon D500 & D2x & D50 Nikkor`s 18-55 & 16-85 & 70-210 /AF-D 70-200F2.8 VRII /1.4extender/
http://www.flickr.com/photos/cornegoud/
Ze hebben geen andere vesting alleen maar in Urk, de Tamron ga ik morgen opsturen. Dan weet ik niet of ik een nieuwe krijg/er iets anders voor uit mag zoeken. Mijn vertrouwen in (deze) tamron is gekelderd.
Hij gaat ook terug, maar ik wil graag nog even advies (op de valreep) van andere tamron 17-50 gebruikers of die betere resultaten hebben?? Liefst in combinatie met D80.
Hier wat foto's van m'n tamron (vorige week is hij m'n body overigens niet op geweest).
Van deze resultaten kan ik toch niet echt vrolijk worden, zeer wollig en veel paarse randen op de koeien en de bladeren.

Hier een 100% crop

Hier nog een foto:

Met een 100% crop, o.a. paarse randen...

Is dit normaal? Zo ja dan begrijp ik niet dat iemand er laaiend enthousiast over kan zijn.
Groeten Teun
Hij gaat ook terug, maar ik wil graag nog even advies (op de valreep) van andere tamron 17-50 gebruikers of die betere resultaten hebben?? Liefst in combinatie met D80.
Hier wat foto's van m'n tamron (vorige week is hij m'n body overigens niet op geweest).
Van deze resultaten kan ik toch niet echt vrolijk worden, zeer wollig en veel paarse randen op de koeien en de bladeren.

Hier een 100% crop

Hier nog een foto:

Met een 100% crop, o.a. paarse randen...

Is dit normaal? Zo ja dan begrijp ik niet dat iemand er laaiend enthousiast over kan zijn.

Groeten Teun

-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
beetje knijpen misschien
Hallo Teun,
Ik zag dat je bijna op volle lensopening (3,5) die bomen gefotografeerd heb.
Zou het resultaat niet veel beter zijn geweest als je op 5,6 of 7 had geknipt?
Geen enkel objectief is op volle opening op zijn best.
Ook donkere bomen tegen een lichte lucht is natuurlijk vragen om CA
De Tamron is geen wonderlens, maar wel erg goed voor zijn geld.
Misschien kan het ook zijn dat jij toevallig een wat minder exemplaar hebt gekregen.
Komt met de Nikkor 17-55mm 2.8 ook wel eens voor.
Versvhillende forumleden hebben dat objectief wel een 2x om moeten ruilen voordat ze een goede te pakken hadden.
Groetjes George
Ik zag dat je bijna op volle lensopening (3,5) die bomen gefotografeerd heb.
Zou het resultaat niet veel beter zijn geweest als je op 5,6 of 7 had geknipt?
Geen enkel objectief is op volle opening op zijn best.
Ook donkere bomen tegen een lichte lucht is natuurlijk vragen om CA
De Tamron is geen wonderlens, maar wel erg goed voor zijn geld.
Misschien kan het ook zijn dat jij toevallig een wat minder exemplaar hebt gekregen.
Komt met de Nikkor 17-55mm 2.8 ook wel eens voor.
Versvhillende forumleden hebben dat objectief wel een 2x om moeten ruilen voordat ze een goede te pakken hadden.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
Er zit ook stof in en hij geeft soms geen info door aan de body, dat zijn de main reasons om hem terug te zenden.IvonneW schreef:Ik weet niet hoe het hier is, maar indien bij Konijn niet binnen een week terug, dan is het geen DOA (death on arrivel), en dus niet meteen omruilen voor een ander exemplaar!
Hoezo bij fotokonijnenberg? Ik snap het even niet... Deze lens komt van cameranu.nl.
Wat ik me steeds afvraag is wat doen ze met een objectief dat niet 100% is, gaat dat retour of krijgt de volgende klant dit aangeboden.
Als je een objectief koopt bij bv konijn mag je die dan testen en als je niet tevreden bent omruilen voor een beter of mischien wel slechter exemplaar.
Iemand ervaring?
Als je een objectief koopt bij bv konijn mag je die dan testen en als je niet tevreden bent omruilen voor een beter of mischien wel slechter exemplaar.
Iemand ervaring?
Re: beetje knijpen misschien
@ George Fennes:
Op f/3.5 had ik minder scherptediepte verwacht, niet "totale" onscherpte, kijk even naar die koeienhoofden daar word ik niet vrolijk van. Een kleiner diafragma was misschien beter maar dan moet je die ISO waarde weer opschroeven om nog redelijke foto's uit de hand te kunnen schieten. En waarvoor heb je dan een lichtsterke lens??
Om optisch slechte foto's te maken bij een bijna volle opening.
George, heb jij wel ooit goede foto's kunnen maken op bijv. f/3.5 of lager?? Post eens wat, met 100% crops erbij?
@ Marten:
Ik begin steeds meer een gevoel te krijgen dat dit bij de Tamron hoort. Op f/3.5 zijn de prestaties waarschijnlijk mager... Wat doe je dan eigenlijk met een lichtsterke lens als je niet onder de f/4 kan komen en de resultaten op f/5.6 nog beter zijn.
Ik ben nu weer helemaal terug in twijfel en haal er weer andere opties bij, m'n band met Tamron hangt aan een zijden draadje...
Ik heb nu sterke twijfels over Tamron en dan schiet er ineens een Nikkor 17-55 door m'n hoofd... Alleen de vraag natuurlijk of de prestaties nu echt zoveel beter zijn.
Wat is een redelijke prijs voor een 2de handse Nikkor 17-55 2.8?? Ik geef daar liever ongeveer 700 euro voor uit dan dat ik me aan iedere foto ga ergeren.
Deze lens gaat zeker terug, mijn vertrouwen in Tamron heeft een tik gehad. Als ik dan nog voor de Tamron ga, dan zou ik nu voor een versie zonder scherstelmotor gaan...
Groetjes confused Teun
Op f/3.5 had ik minder scherptediepte verwacht, niet "totale" onscherpte, kijk even naar die koeienhoofden daar word ik niet vrolijk van. Een kleiner diafragma was misschien beter maar dan moet je die ISO waarde weer opschroeven om nog redelijke foto's uit de hand te kunnen schieten. En waarvoor heb je dan een lichtsterke lens??
Om optisch slechte foto's te maken bij een bijna volle opening.

George, heb jij wel ooit goede foto's kunnen maken op bijv. f/3.5 of lager?? Post eens wat, met 100% crops erbij?
@ Marten:
Ik begin steeds meer een gevoel te krijgen dat dit bij de Tamron hoort. Op f/3.5 zijn de prestaties waarschijnlijk mager... Wat doe je dan eigenlijk met een lichtsterke lens als je niet onder de f/4 kan komen en de resultaten op f/5.6 nog beter zijn.
Ik ben nu weer helemaal terug in twijfel en haal er weer andere opties bij, m'n band met Tamron hangt aan een zijden draadje...

Ik heb nu sterke twijfels over Tamron en dan schiet er ineens een Nikkor 17-55 door m'n hoofd... Alleen de vraag natuurlijk of de prestaties nu echt zoveel beter zijn.
Wat is een redelijke prijs voor een 2de handse Nikkor 17-55 2.8?? Ik geef daar liever ongeveer 700 euro voor uit dan dat ik me aan iedere foto ga ergeren.
Deze lens gaat zeker terug, mijn vertrouwen in Tamron heeft een tik gehad. Als ik dan nog voor de Tamron ga, dan zou ik nu voor een versie zonder scherstelmotor gaan...

Groetjes confused Teun

-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Teun, dat bij volle lensopening je lens iets minder presteert dan bij één of twee stops diafragmeren is normaal.
Uit een test op PZ blijkt dat bij 17 mm de scherpste resultaten van de Tamron liggen bij f 4 en dat op 50 mm dit bij
f 5.6 het geval is. En dat zijn mooie resultaten. De 17-55 van Nikon doet het in dit opzicht niet beter.
Wat CA betreft (paarse randen) is de Nikon wel beter.
bron:
test Tamron 17-50 op PZ
Het ligt echt aan DIT exemplaar. Ik houd het op de AF motor.
Meteen terug gaan naar de leverancier; neem voorbeelden mee van foto's.
Uit een test op PZ blijkt dat bij 17 mm de scherpste resultaten van de Tamron liggen bij f 4 en dat op 50 mm dit bij
f 5.6 het geval is. En dat zijn mooie resultaten. De 17-55 van Nikon doet het in dit opzicht niet beter.
Wat CA betreft (paarse randen) is de Nikon wel beter.
bron:
test Tamron 17-50 op PZ
Het ligt echt aan DIT exemplaar. Ik houd het op de AF motor.
Meteen terug gaan naar de leverancier; neem voorbeelden mee van foto's.
Wat is een redelijke prijs voor een 2de handse Nikkor 17-55 2.8?? Ik geef daar liever ongeveer 700 euro voor uit
Ik denk niet dat je voor €700 een 17-55 f/2.8 koopt tweedehands.
Lichtsterke lenzen leveren niet altijd de beste resultaten bij volle opening, maar dat doen geen lichtsterke volgens mij ook niet.
Spijtig dat er niemand 100%crops kan plaatsen van het zelfde onderwerp en genomen met een Tamron en Nikon objectief dan konden we eens zien wat het verschil in kwaliteit is.
Lichtsterke lenzen leveren niet altijd de beste resultaten bij volle opening, maar dat doen geen lichtsterke volgens mij ook niet.
Spijtig dat er niemand 100%crops kan plaatsen van het zelfde onderwerp en genomen met een Tamron en Nikon objectief dan konden we eens zien wat het verschil in kwaliteit is.
Ik houd het op de AF motor.Sus schreef:Wat is een redelijke prijs voor een 2de handse Nikkor 17-55 2.8?? Ik geef daar liever ongeveer 700 euro voor uit
Dat heeft daar volgens mij niks mee te maken.
Volgens mij worden die paarse randen veroorzaakt door het glas van het objectief, en niet door de wijze van scherpstellen.
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Zoiets had je voor het weekend moeten vragen, met twee forum fotoshoots in een weekend was er vast wel een gelegenheid dat hetzelfde onderwerp met beide lenzen gefotografeerd had kunnen worden.Sus schreef:Spijtig dat er niemand 100%crops kan plaatsen van het zelfde onderwerp en genomen met een Tamron en Nikon objectief dan konden we eens zien wat het verschil in kwaliteit is.
En met een aan zekerheid grenzende waarscijnlijkheid ook nog wel met een D80.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.