D70S - Vlek

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
marc621

D70S - Vlek

Bericht door marc621 » zo jan 29 2006 9:26 pm

Hallo. Ik ben Marc en nieuw hier. IK heb vrijdag een Nikon D70S gekocht, dus gelijk maar lid geworden van deze site.

Een bummertje echter. Dit weekend vond ik al uit dat veel van mijn foto's een storende vlek vertonen. Ik denk dat ik deze week mijn camera om laat ruilen. Dat lijkt me toch gerechtvaardigd niet? Iemand anders ook last van soortgelijke euvels gehad?

Ik heb een voorbeeld hieronder gelinkt.

Afbeelding

roel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

vlek

Bericht door roel » zo jan 29 2006 10:22 pm

Dag Marc, Als je met een blaasbalg over de sensor blaast (niet raken...), blijft die vlek dan op dezelfde plek zitten of kun je 'm wegblazen?
Als die vlek al vanaf het begin zichtbaar is, dan klopt dat overigens niet. Trouwens goed om gelijk lid te worden van het forum! Lid worden van de club zelf is ook leuk, klik hier...

Rob

Bericht door Rob » zo jan 29 2006 10:27 pm

Het kan zijn als het een model is geweest dat een keer gedemonstreerd is aan een klant of je hebt zelf met je lens eraf in je camera zitten turen dat het stof daardoorgekomen is.

Doe de truc met de blaasbalg en als het niet weggaat even terug gaan, maar dit is HET grote probleem van de spiegel reflex, zoek maar eens op google.

Als je 15x je lens verwisseld is het weer terug...dus omruilen heeft zeker geen zin. Kortom (hoogstwaarschijnlijk) gewoon stof op je sensor.

------------

Jullie zeiden niet aanraken maar met SensorSwab en Scotch tape schijnt het goed zelf te doen, iemand hier slechte ervaringen mee? Want 30e per reiniginsbeurt zie ik niet echt zitten...of misschien juist weer wel...

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » zo jan 29 2006 11:01 pm

Ik had in het begin ook stof en niet zo een beetje ook.

Het lijkt er sterk op dat je het er fabriek af gewoon gratis bij krijgt .

Ik heb 1 keer de sensor goed schoon geblazen en daarna heb ik er helemaal geen last meer mee gehad.

Koop gewoon een goeie sterke blaasbalg bijv. een giotto's rocket en houd de achterelementen en de vattingen van al je lenzen daarmee goed stofvrij.

Om het stof nu te verwijderen.

Kies in het menu het sleuteltje en ga naar spiegel omhoog activeer dit en haal je objectief van de camera.

Houd de camera bij voorkeur met de vatting omlaag gericht zodat het stof er uit kan vallen en blaas voorzichtig met een blaasbalg in de camera.

Controleer eerst wel of de blaasbalg zelf goed schoon is .

Maak een proef foto van de lucht op bij F22 op MF en dan niet in focus om te zien of al het stof weg is.

Krijg je het niet weg dan moet je toch even met je camera terug .

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Equis25

Vlek

Bericht door Equis25 » ma jan 30 2006 12:45 am

Denk er aan wanneer je de MLU [Mirror Lock Up] doet, dat je accu vol zit. Anders zou het mogelijk zijn dat de spiegel terug springt op het verkeerde moment...

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » ma jan 30 2006 1:16 am

De spiegel is niet zo een ramp, zolang je maar niet tussen de sluiter zit.. :D

Luc.
flickr

marc621

Bericht door marc621 » ma jan 30 2006 2:01 am

Dank voor jullie input heren. Ik ga aan de slag.

Toch nog een vraag, want niemand gaat daar specifiek op in. Hebben jullie dus echt het idee dat dit een stofje is? Het zou ook een defecte sensor kunnen zijn, of niet? Ik vraag dit, omdat als het het laatste is ik echt wel terug ga om te ruilen. Voor stof natuurlijk niet. Dit is zoals jullie begrijpen zeer belangrijk voor mij. Heb 'm in Rotterdam gekocht, woon in Haarlem en heb niet echt zin om voor de tweede keer deze week dat stuk te karren.

Dank.

BUG322

Bericht door BUG322 » ma jan 30 2006 6:37 am

Ik had het ook op mijn D50 die ik gekocht had bij BCC ik ben 2 dagen erna terug gegaan en ik kon hem zo omruilen. Zo'n stofje hoort gewoon niet op een nieuwe camera.

Volgende keer gewoon vragen om een foto tegen een heldere lucht de ideale check.

Die nikon club kan nog groot worden :)

Rob

Bericht door Rob » ma jan 30 2006 12:08 pm

Wat ik al eerder aangaf het is HET probleem van de SLR's. Ofwel de kans dat het stof is is 75%.

Wat je nu even moet doen is een foto maken van een witte A4 en dan op je grootste diafragma (hoge F waarde 22 of 36) die haal je naar PhotoShop of Nikon Capturen en dan trek je de kleuren/contrast/verzadiging (weet niet precies welke maar je ziet het gauw) naar donker/je zorgt dat de kleur balans verziekt wordt.

Dan zie je waarschijnlijk nog meer spikkels (mini stofjes die je met het oog niet kan zien op je sensor) als dit zo is dan heb je gewoon stof.

Probeer te blazen, of doe de bovenstaande test en daarna blazen en dan kijken of het verandering in zit.

Je zult nu aan de slag :) NIET je sensor aanraken.

Hier nog wat info van MS http://www.microsoft.com/windowsxp/usin ... aning.mspx

vanson

Bericht door vanson » ma jan 30 2006 2:21 pm

Rob schreef:Wat je nu even moet doen is een foto maken van een witte A4 en dan op je grootste diafragma (hoge F waarde 22 of 36)
f/22 en f/36 wordt toch als 'kleinste' diafragma gezien?
(als in 'diafragma-opening', waarbij f/1.4 'groot' is, en f/36 'klein')

Rob

Bericht door Rob » ma jan 30 2006 4:14 pm

vanson schreef:
Rob schreef:Wat je nu even moet doen is een foto maken van een witte A4 en dan op je grootste diafragma (hoge F waarde 22 of 36)
f/22 en f/36 wordt toch als 'kleinste' diafragma gezien?
(als in 'diafragma-opening', waarbij f/1.4 'groot' is, en f/36 'klein')
Ik haal dat (nog) steeds door elkaar...dus je zou best eens gelijk kunnen hebben.

marc621

Bericht door marc621 » ma jan 30 2006 6:10 pm

Dank mannen. Ik ga morgen m'n toestel omruilen. Dus ik ben weer ff tevreden.

Rob

Bericht door Rob » ma jan 30 2006 7:06 pm

marc621 schreef:Dank mannen. Ik ga morgen m'n toestel omruilen. Dus ik ben weer ff tevreden.
Dus het was geen stofje ? Ander sta je er nl over 2 weken weer...

paulvb

Bericht door paulvb » di jan 31 2006 12:37 am

toch maar de 18-200 kopen, nooit meer lenzen wisselen;-) scheelt een hoop stof!

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » di jan 31 2006 8:21 am

paulvb schreef:toch maar de 18-200 kopen, nooit meer lenzen wisselen;-) scheelt een hoop stof!
Beetje overdreven om alleen voor het stof een 18-200 te kopen :wink: . wel een goeie smoes....

Ik wissel erg vaak van lenzen en ik heb alleen in het begin last van stof gehad. Camera kwam nieuw uit de doos uit een ongeopende verpakking.

Een kennis van mij had exact hetzelfde met zijn D70.
Nieuw uit de verpakking met stof op de sensor. 1 keer goed schoon gemaakt daarna nooit meer last gehad.

Zoals al eerder gesteld houd je achterelementen van al je objectieven met een blaasbalg goed schoon en stop ook die achterlensdop niet in je stoffige broekzak, want dat is wat ik ook veel mensen zie doen.

Luc.
flickr

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”