de paden op..

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
sofa2007
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

de paden op..

Bericht door sofa2007 » ma jun 09 2008 9:51 pm

Afgelopen zaterdagochtend een paar uur door het Norger esdorpenlandschap gelopen. Om 7 uur liep ik al over Drentse zandpaden. Schitterdend gebied, alsof de tijd heeft stilgestaan.

Het lammetje moest in bad want hij had maden. Volgens de boer komen er steeds meer vliegen en andere insecten waardoor schapen steeds vaker last hebben van allerlei kwalen, zoals maden en blauwtong. Niet helpen betekent in dit geval een onherroepelijke dood van het lam.

Was een leuke ontmoeting met de boer. Stond wat onhandig tegen een hek, foto's zijn daardoor wat onscherp, ik weet het.

1:

Afbeelding

2:

Afbeelding

3:

Afbeelding

4:

Afbeelding

5:

Afbeelding

6:

Afbeelding

7:

Afbeelding

8:

Afbeelding

9:

Afbeelding

10:

Afbeelding

11:

Afbeelding

Willem
Willem

______

D300 // D600 // Nikkor 14-24mm 2.8 G // Tamron SP 24-70 mm 2.8 // Nikkor 70-200 2.8 G // Panasonic DMC-LX5

http://www.flickr.com/photos/willem_schwertmann" onclick="window.open(this.href);return false;

eteuben

Bericht door eteuben » ma jun 09 2008 10:45 pm

Vind nr 7 wel bijzonder... Ook gewoon in een klein emmertje! Grappig.

wim hazenhoek
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door wim hazenhoek » ma jun 09 2008 11:06 pm

Kan aan mij liggen hoor, maar vindt ze onscherp
m,v,g; Wim
http://www.flickriver.com/photos/28717657@N08/" onclick="window.open(this.href);return false;

eteuben

Bericht door eteuben » ma jun 09 2008 11:20 pm

wim hazenhoek schreef:Kan aan mij liggen hoor, maar vindt ze onscherp
Daarvoor had ie zich al geexcuseerd!! :wink:

sofa2007
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door sofa2007 » ma jun 09 2008 11:23 pm

wim hazenhoek schreef:Kan aan mij liggen hoor, maar vindt ze onscherp
Ligt niet aan jou: onscherpe foto's beginnen langzamerhand m'n specialiteit te worden.

Willem
Willem

______

D300 // D600 // Nikkor 14-24mm 2.8 G // Tamron SP 24-70 mm 2.8 // Nikkor 70-200 2.8 G // Panasonic DMC-LX5

http://www.flickr.com/photos/willem_schwertmann" onclick="window.open(this.href);return false;

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » ma jun 09 2008 11:36 pm

sofa2007 schreef:Ligt niet aan jou: onscherpe foto's beginnen langzamerhand m'n specialiteit te worden.
Willem
Daar moeten we dan aan gaan werken Willem. Eerste tip, schroef die sluitersnelheid op ! Ik zie dat je 1/40e en 1/20e gebruikt bij #6 en #7, 1/15e bij #2, etc.. Dat kan echt niet uit de hand, is te traag. Een richtlijn is: brandpuntsafstand x 1,5 = sluitersnelheid. Dus bijv je 50mm zou 1/75e zijn en wordt dan 1/80e. Ga daar eens op letten en dan denk ik dat veel "problemen" tot het verleden horen.

Suc6,

ALE

Kijk even in je handleiding, een D80 kan je ook de minimale sluitersnelheid opgeven. Zodra die is bereikt, gaat je diafragma omlaag of ISO omhoog afhankelijk van het gekozen varia-programma
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Eeuw » di jun 10 2008 12:35 am

nr7, fantasties in elk detail, eigenlijk had je alleen die moeten plaatsen. het is heel moeilijk te kiezen.. daar kun je een topic over starten en dat kan dan jaren duren.. soms doen andere foto's de kracht van één teniet.
ooit heb ik les gehad van een beroemde fotograaf die niet kon kiezen.. daar had hij assistenten en leerlingen voor. wat ben je dan voor fotograaf? echt geen slechte, maar kiezen welke de beste opname is is net zo moeilijk als de opname zelf te maken.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » di jun 10 2008 7:44 am

Mooie foto's.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

sofa2007
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door sofa2007 » wo jun 11 2008 2:03 pm

ALE schreef:
Kijk even in je handleiding, een D80 kan je ook de minimale sluitersnelheid opgeven. Zodra die is bereikt, gaat je diafragma omlaag of ISO omhoog afhankelijk van het gekozen varia-programma
Ik realiserde me laatst dat ik eigenlijk nauwelijks iets met ISO waarden doe sind ik digitaal fotografeer. Staat bijna standaard op 100 (en dus kans op korte sluitertijden). Terwijl ik in het analoge tijdperk toch altijd bewust een rolletje 100, 200, 400 of 1600 kocht, al naar gelang ik nodig dacht te hebben. Bedankt voor deze tip touwens.

Willem
Willem

______

sofa2007
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door sofa2007 » wo jun 11 2008 2:20 pm

Eeuw schreef:nr7, fantasties in elk detail, eigenlijk had je alleen die moeten plaatsen.
De keuze voor 7 verbaasd me: deels bewogen, deels overbellicht, boer staat er maar half op. Verklaar je nader :-)

Overigens ging het mezelf om het verhaaltje erachter: een boer die uit hobby nog wat schapen heeft en zo bezig is met zijn lammetjes. Het had voor mij iets aandoenlijks. Vond ik interessanter dan de vraag of de foto scherp is.

(overigens heeft 99 % van de kritiek in dit forum betrekking op scherpte van de foto, kleur/verzadiging en of de horizon wel horizontaal genoeg is, op de vorm dus, ik hoor eigenlijk nooit iemand een vraag stellen of een opmerking maken over de bedoeling van de foto, maar dit terzijde)

Willem
Willem

______

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » wo jun 11 2008 2:21 pm

Zo leuk is dat trouwens niet die maden :(

Vieze beesten in de stront, die het schaap/lam binnen een paar dagen helemaal letterlijk opvreten. Ik heb ettelijke schapen behandeld, en dan zie je die krengen wegkruipen :x

sofa2007
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door sofa2007 » wo jun 11 2008 2:27 pm

Pruimpit schreef:Zo leuk is dat trouwens niet die maden :(

Vieze beesten in de stront, die het schaap/lam binnen een paar dagen helemaal letterlijk opvreten. Ik heb ettelijke schapen behandeld, en dan zie je die krengen wegkruipen :x
Daarom vond ik juist zo goed dat hij er tenminste iets aan deed. Heel veel schapehouders die het misschein niet eens in de gaten hebben en er niks aandoen of er niks aan willen doen.

Willem
Willem

______

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » wo jun 11 2008 2:42 pm

sofa2007 schreef:
Pruimpit schreef:Zo leuk is dat trouwens niet die maden :(

Daarom vond ik juist zo goed dat hij er tenminste iets aan deed. Heel veel schapehouders die het misschein niet eens in de gaten hebben en er niks aandoen of er niks aan willen doen.

Willem
Ja maar je moet het niet romantiseren. Elke boer doet dat. Hij behandelt het ooilam omdat het anders 2/3 dagen later dood in de wei had gelegen. En dat kost geld. Niet omdat het lam zoveel pijn heeft. Want reken maar dat dit absoluut niet lekker voelt. Beter kun je die dieren voorbehandelen. Maar veel boeren doen dat niet omdat teveel geld kost.

Maar daarom kan het wel een goede boer zijn, daar nietvan ;)

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Eeuw » wo jun 11 2008 2:54 pm

sofa2007 schreef:
Eeuw schreef:nr7, fantasties in elk detail, eigenlijk had je alleen die moeten plaatsen.
De keuze voor 7 verbaasd me: deels bewogen, deels overbellicht, boer staat er maar half op. Verklaar je nader :-)

Willem
Deze opname heeft wat dynamiek en is niet zo braaf als rest en ik hou nou eenmaal niet zo van braaf. Voor mij hoeft zo'n opname dan ook niet haarscherp te zijn. Als je productfotografie doet, tja dan gelden er andere eisen. Vandaar. :wink:
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”