Functionaliteit AI-S op nieuwe camera's

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
jha

Functionaliteit AI-S op nieuwe camera's

Bericht door jha » wo jun 11 2008 9:50 am

Ik ben onder de indruk van de prestaties van sommige oudere objectieven (maar ook bijv. het glaswerk van Zeiss) en denk erover om er een aan te schaffen en ermee aan het werk te gaan. Wel vraag ik me af hoe het nu zit met de functionaliteit van deze objectieven op mijn camera.
In de handleiding staat dat ze alleen werken op de M stand van de camera en dat betekent dat sluitertijd en diafragma handmatig moeten worden ingesteld.
Mijn vraag is hoe het dan zit met de belichtingsmeting van de camera. Is die dan helemaal buiten werking gesteld en moet er met een externe belichtingsmeter worden gewerkt of kan er wel gebruik worden gemaakt van de belichtingsmeting (waarbij de juiste waarden dan handmatig worden ingesteld)? Hoe werkt het concreet?
Een kleine online zoektocht leverde mij niet de gewenste duidelijkheid op, vandaar deze vraag...

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » wo jun 11 2008 10:03 am

J

Deze vraag moet je gewoon aan Fuji stellen, of naturlijk eerst het handboek van de kamera doorlezen.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

jha

Bericht door jha » wo jun 11 2008 10:09 am

gijs sandberg schreef:Deze vraag moet je gewoon aan Fuji stellen, of naturlijk eerst het handboek van de kamera doorlezen.
Hoe weet jij dat ik het handboek niet heb doorgelezen? Bovendien hebben handboeken vaak de neiging om sommige vragen onbeantwoord te laten (geeft alleen maar aan dat de automatische functies niet werken), en bovendien is m.i. deze vraag niet alleen van toepassing op Fuji maar op iedereen die deze objectieven gebruikt i.c.m. D40, D50, D60, D70 etc.

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » wo jun 11 2008 10:22 am

The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo jun 11 2008 10:28 am

En toch heeft dhr. Sandberg gelijk.
Je Fuji-camera is weliswaar een afgeleide van een Nikon-model, maar daarmee is niet gezegd dat alle functies ook zijn overgenomen. Dat het handboek wellicht niet dekkend is kan zijn, maar moeten wij van de Nikon-club dat dan wel weten?
Naar mijn bescheiden mening zou je met een AI-s-objectief ook moeten kunnen werken op de A-stand, dus diafragmavoorkeuze. Bij Nikon althans...
Over de belichtingsmeter: ik weet ook niet wat voor belichtingsindicatie zo'n Fuji heeft. Misschien zo'n grafiekje onderin de zoeker als mijn F90?
Misschien is het enige wat er op zit eens naar een behoorlijke fotozaak te gaan, er een occasion-AI-s op te zetten en proefondervindelijk uitvogelen hoe of wat?

E.M. de Klerk

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » wo jun 11 2008 10:49 am

Ik heb begrepen dat de S3 lijkt op de D200.
Met de D200 kan je de AIS objectieven gebruiken.
Als je het grootste diafragma en de brandpuntsafstand invoert in de software van de D200 dan werkt de lichtmeting.
De scherpstelling kan je in de zoeker doen met behulp van het scherpstelidikator. Dit kan allemaal ook met de D300 en de D3.

Maar of dat ook met de S3 kan?

jha

Bericht door jha » wo jun 11 2008 10:54 am

emdeklerk schreef:En toch heeft dhr. Sandberg gelijk.
Je Fuji-camera is weliswaar een afgeleide van een Nikon-model, maar daarmee is niet gezegd dat alle functies ook zijn overgenomen. Dat het handboek wellicht niet dekkend is kan zijn, maar moeten wij van de Nikon-club dat dan wel weten?
Mijn vraag ging niet specifiek over mijn camera maar is veel meer een vraag in het algemeen over hoe AI-S objectieven werken op de nieuwere camera's (wellicht was dat in eerste instantie niet helemaal duidelijk). Overigens is de informatie in de handleiding van mijn camera exact hetzelfde als te vinden is in de tabel waar Riemke naar verwijst (bedankt!) bij de D50/70/80/100: 'De lichtmeter van de camera kan niet worden gebruikt'.
Vandaar mijn vraag hoe je in dat geval aan de juiste waarden komt. Zowel de informatie van Nikon en van Fuji is daar in mijn ogen niet duidelijk over.
Zelf uitvogelen is inderdaad de beste manier, maar ik ga er vanuit dat hier toch mensen zijn die dit al een keer uitgevogeld hebben...
Laatst gewijzigd door jha op wo jun 11 2008 11:32 am, 2 keer totaal gewijzigd.

jha

Bericht door jha » wo jun 11 2008 10:57 am

Marten schreef:Ik heb begrepen dat de S3 lijkt op de D200.
Als je het grootste diafragma en de brandpuntsafstand invoert in de software van de D200 dan werkt de lichtmeting.
Ben bang dat dit een optie is die wellicht (naast de D200) alleen op de S5 werkt. De S3 werkt op dit punt net als de D50/70/80/100.

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » wo jun 11 2008 11:16 am

jha schreef:
Marten schreef:Ik heb begrepen dat de S3 lijkt op de D200.
Ben bang dat dit een optie is die wellicht (naast de D200) alleen op de S5 werkt. De S3 werkt op dit punt net als de D50/70/80/100.
Nikon wordt geroemd om zijn compabiliteit. Onterecht vind ik. Het moet een kleine moeite zijn. Maar ze vertikken het. SMC-A objectieven (pentax ai-s equivalent) zijn volledige compatibel met moderne DLSR camera's
Pentax heeft ook steken laten vallen, maar de compabilteit is toch beter dan van Nikon. Die stelling durf ik wel aan :)

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » wo jun 11 2008 12:02 pm

@jha

In deze tabel ftp://ftp.nikon-euro.com/Manuals/DrdIaQ ... -nl_02.pdf vind je de compatibiliteits-informatie van de Nikon camera's in combinatie met AF en MF objectieven. Bijvoorbeeld met mijn D2x en D300 camera's beschik ik over lichtmeting met o.a. mijn Ais 2.8/24mm en Ais 2.5/105mm objectieven (matrix, centrumgericht en spotmeting). Hiervoor moet wel in het opnamemenu (optie Niet-CPU objectief) de brandpuntsafstand en grootste diafragmawaarde zijn ingevoerd. Jammer genoeg is deze optie niet op alle camera's beschikbaar. In dat geval zit er niets anders op dan een losse lichtmeter te gebruiken in combinatie met de mode Manual. Als je niet over een lichtmeter beschikt kun je het licht schatten met de "sunny f/16 rule" en op grond van het histogram zonodig corrigeren.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sunny_16_rule
Jur

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » wo jun 11 2008 12:12 pm

Pruimpit schreef: Pentax heeft ook steken laten vallen, maar de compabilteit is toch beter dan van Nikon. Die stelling durf ik wel aan :)
Eind 70-er jaren ging Pentax van de M42 schroefdraadvatting over op de K-bajonet. Daar zat ik dan met 5 dure objectieven...... :( Dat was de directe aanleiding voor mij om naar Nikon over te stappen. Mijn oudste objectieven (30 jaar) werken nu nog zonder problemen met al mijn Nikon bodies (5 stuks analoog en digitaal). Toch niet slecht van Nikon...... :)
Jur

jha

Bericht door jha » wo jun 11 2008 12:20 pm

Jur schreef:In deze tabel ftp://ftp.nikon-euro.com/Manuals/DrdIaQ ... -nl_02.pdf vind je de compatibiliteits-informatie van de Nikon camera's in combinatie met AF en MF objectieven. Bijvoorbeeld met mijn D2x en D300 camera's beschik ik over lichtmeting met o.a. mijn Ais 2.8/24mm en Ais 2.5/105mm objectieven (matrix, centrumgericht en spotmeting). Hiervoor moet wel in het opnamemenu (optie Niet-CPU objectief) de brandpuntsafstand en grootste diafragmawaarde zijn ingevoerd. Jammer genoeg is deze optie niet op alle camera's beschikbaar. In dat geval zit er niets anders op dan een losse lichtmeter te gebruiken in combinatie met de mode Manual. Als je niet over een lichtmeter beschikt kun je het licht schatten met de "sunny f/16 rule" en op grond van het histogram zonodig corrigeren.
Kijk, met zo'n antwoord kan een mens weer verder. Bedankt Jur!

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » wo jun 11 2008 12:47 pm

@jha,

Jouw S3 Pro heeft geen automatische lichtmeting met niet CPU-objectieven, netzomin als de F80 waarop hij gebouwd is.

AI en AI-S objectieven kun je wel gebruiken op M volgens de instructies van Jur. Pre AI objectieven zouden dingen in je camera kunnen beschadigen, dus die moet je niet gebruiken.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » wo jun 11 2008 1:04 pm

Jur schreef: Eind 70-er jaren ging Pentax van de M42 schroefdraadvatting over op de K-bajonet. Daar zat ik dan met 5 dure objectieven...... :( Dat was de directe aanleiding voor mij om naar Nikon over te stappen. Mijn oudste objectieven (30 jaar) werken nu nog zonder problemen met al mijn Nikon bodies (5 stuks analoog en digitaal). Toch niet slecht van Nikon...... :)
Eind 70-er jaren ging Pentax van de M42 schroefdraadvatting over op de K-bajonet. Euh 1975. Dat was in de tijd dat Nikon met zijn vatting aan het rommelen was. Waarom passen anders pre-AI objectieven niet op moderne Nikon body's?

Daar zat ik dan met 5 dure objectieven...... :( euh, kwestie van simpel adaptertje kopen. Dat is geen compabiliteit. Maar dat is geconverteerde AI-methode ook niet.

Mijn oudste objectieven (30 jaar) werken nu nog zonder problemen met al mijn Nikon bodies (5 stuks analoog en digitaal) Je nieuwste dus niet :) Bij Pentax zou je die problemen ook niet hebben gehad. Maar bij meer dan 90% van de verkochte (D)SLR Nikons afgelopen 10 jaar, zou je wel problemen hebben gehad. En bij Pentax dus geen enkel probeleem :)

Toch niet slecht van Nikon...... :) Nou ja het kan dus beter.

jha

Bericht door jha » wo jun 11 2008 3:14 pm

Roelof schreef:@jha,

Jouw S3 Pro heeft geen automatische lichtmeting met niet CPU-objectieven, netzomin als de F80 waarop hij gebouwd is.

AI en AI-S objectieven kun je wel gebruiken op M volgens de instructies van Jur. Pre AI objectieven zouden dingen in je camera kunnen beschadigen, dus die moet je niet gebruiken.
Duidelijk, bedankt. Dat was wat ik wilde weten.

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”