Krasje op lens: erg of niet?
Krasje op lens: erg of niet?
Onlangs heb ik een tweedehands vast 85mm f1.8 objectief gekocht.
Bij latere inspectie bleek dat er twee hele kleine krasjes voor op de lens zitten. Dacht eerst dat het stofjes waren. Beide iets van 1 mm lang.
Mijn vraag is nu: is dat erg?
Met andere woorden, merk je dat op de vastgelegde beelden?
Bij het fotograferen zie ik tot nu toe geen verschil.
Legend
Bij latere inspectie bleek dat er twee hele kleine krasjes voor op de lens zitten. Dacht eerst dat het stofjes waren. Beide iets van 1 mm lang.
Legend
Re: Krasje op lens: erg of niet?
Voor de tweedehandswaarde maakt dat wel verschil.The Legend schreef:Onlangs heb ik een tweedehands vast 85mm f1.8 objectief gekocht.
Legend
Tijdje geleden een test uitgevoerd. Klein stukje papier midden op lens gelegd. Foto maken met D50 van plafond, en je zag het papier dat wel degelijk nog op de lens lag niet meer terug.
Een kras zie je inderdaad niet zo snel, zo lang hij in de frontlens zit. Dan zit hij zo ver uit het scherptebereik dat hij wegvalt.
Als het een brede kras is kun je hem opvullen met zwarte verf o.i.d., en zelfs dan is hij nauwelijks zichtbaar.
Anders is het als de kras op het achterste lenselement zit, daar heb je grotere kans dat hij zichtbaar is.
Enthousiast poetsen met papier geeft vaak een netwerkje van krasjes, en die kunnen wel de contrastweergave beïnvloeden - vooral achterop...
Filtertje dat je op de opnamen niet terug ziet, dus een Nikon-filter met multicoating in combinatie met de zonnekap, is altijd beter dan een beschadigde frontlens. Ik wil die discussie te allen tijde aangaan....
Zoek en gij zult vinden, op dit forum.
E.M. de Klerk
Als het een brede kras is kun je hem opvullen met zwarte verf o.i.d., en zelfs dan is hij nauwelijks zichtbaar.
Anders is het als de kras op het achterste lenselement zit, daar heb je grotere kans dat hij zichtbaar is.
Enthousiast poetsen met papier geeft vaak een netwerkje van krasjes, en die kunnen wel de contrastweergave beïnvloeden - vooral achterop...
Filtertje dat je op de opnamen niet terug ziet, dus een Nikon-filter met multicoating in combinatie met de zonnekap, is altijd beter dan een beschadigde frontlens. Ik wil die discussie te allen tijde aangaan....
Zoek en gij zult vinden, op dit forum.
E.M. de Klerk
Re: Krasje op lens: erg of niet?
Je zult waarschijnlijk wel een contrastvermindering opgemerkt hebben?Pruimpit schreef:Voor de tweedehandswaarde maakt dat wel verschil.The Legend schreef:Onlangs heb ik een tweedehands vast 85mm f1.8 objectief gekocht.
Legend
Tijdje geleden een test uitgevoerd. Klein stukje papier midden op lens gelegd. Foto maken met D50 van plafond, en je zag het papier dat wel degelijk nog op de lens lag niet meer terug.

- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Zal ongetwijfeld liggen aan de grootte van de postzegel, de grootte van de frontlens en de afstand waarop scherp gesteld is.Veganpix schreef:Ik hoorde pas geleden van iemand dat hij wilde weten hoe groot een vlek op de lens moet zijn voordat dat zichtbaar is op de foto. Hij plakte een postzegel midden voor de lens maar zag daarvan niets terug op de foto.Heb het zelf nog niet geprobeerd overigens.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
- Eeuw
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Mocht je schuin invallend licht in je lens krijgen, dan ga je hem wél zien. Zo'n krasje zorgt dan voor een reflectie in je beeld. Zal vrijwel nooit gebeuren natuurlijk, maar mocht je dan ook nog een filter gebruiken neemt het kwadratisch toe. Liever een zonnekap dus. 

*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.