Al photoshoppend merk ik dat ik alle raw-bestanden die ik maak met mijn Nikon D70 moet bijwerken om ze er fris uit te laten zien. Zonder iets aan het contrast of saturation te doen, durf ik mijn foto's niet onder ogen van anderen te brengen. Ook het zwart-wit maken van de beelden geeft me altijd een grijs-gevoel.
Dit zou toch niet moeten kunnen.
Ik dacht een tijd dat het aan mij lag, maar ik heb het probleem voorgelegd aan twee andere Nikon D70-gebruikers en zij blijken het probleem te herkennen. De Canon gebruikers om me heen, kennen dit niet en roepen dat ze alles uit de camera direct kunnen gebruiken.
Wie herkent mijn probleem maar belangrijker: wie heeft een oplossing?
Nikon D70 raw bestanden allemaal grauw
- Onno
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Wanneer je in RAW werkt heb je daar eerder last van dan wanneer je de camera jpgs laat maken. Instellingen bij 'Bld. optimalsrn' als 'Levendig' worden alleen toegepast op de in de camera gegenereerde jpg-bestanden, niet op RAW bestanden.
De D70 heeft de neiging iets onder te belichten. Waarschijnlijk met de bedoeling om zoveel mogelijk detail, met name in de hoge lichten, te kunnen registreren.
Standaard haal ik meestal een curve over mijn RAW foto's heen in Nikon Capture. Een die is gemaakt om het wat voorzichtige belichtingsgedrag te compenseren: http://www.digitalkb.com/nikon/d70/tone ... my_curves/ (ik pas de sReala curve toe)
Je zou ook eens kunnen experimenteren met standaard een halve stop over te belichten als je in RAW fotografeert.
De D70 heeft de neiging iets onder te belichten. Waarschijnlijk met de bedoeling om zoveel mogelijk detail, met name in de hoge lichten, te kunnen registreren.
Standaard haal ik meestal een curve over mijn RAW foto's heen in Nikon Capture. Een die is gemaakt om het wat voorzichtige belichtingsgedrag te compenseren: http://www.digitalkb.com/nikon/d70/tone ... my_curves/ (ik pas de sReala curve toe)
Je zou ook eens kunnen experimenteren met standaard een halve stop over te belichten als je in RAW fotografeert.
Ik pas standaard aangepaste settings toe in mijn D70s zodat ik rechtstreeks uit de camera mooie .jpg's heb en Nikon capture houd overigens ook rekening met deze setttings in het geval van .nef's
Ook Capture one pro kun je raw's/nef's laten inporteren as-shot dus wel rekenig houdend met de in camera settings.
de settings die mij tot nu toe het best bevallen zijn:
In het menu aanpassen:
Beeld optimalizeren: >eigen
Verscherpen +2
Tonecomps. auto
kleurstand iiia voor landschappen- ia voor personen of naar keuze
Verzadiging +verhoogd
Tint aanpassing 0
Op de camera aanpassen:
Witbalans op auto -3
Belichting compensatie + 0.3
variaties zijn natuurlijk naar eigen smaak aan te passen.
Luc.
Ook Capture one pro kun je raw's/nef's laten inporteren as-shot dus wel rekenig houdend met de in camera settings.
de settings die mij tot nu toe het best bevallen zijn:
In het menu aanpassen:
Beeld optimalizeren: >eigen
Verscherpen +2
Tonecomps. auto
kleurstand iiia voor landschappen- ia voor personen of naar keuze
Verzadiging +verhoogd
Tint aanpassing 0
Op de camera aanpassen:
Witbalans op auto -3
Belichting compensatie + 0.3
variaties zijn natuurlijk naar eigen smaak aan te passen.
Luc.