Hoe van NEF naar JPEG.

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Rolf

Hoe van NEF naar JPEG.

Bericht door Rolf » za jun 14 2008 9:45 pm

Hoe kan ik mijn NEF bestanden converteren naar JPEG? Ik heb een foto via Capture NX bewerkt en nu wil ik deze weer omzetten naar JPEG zonder kwaliteitsverlies. Weet iemand hoe dat te doen?

Dank,

Rolf

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ElRonno » za jun 14 2008 9:46 pm

Gewoon... door op te slaan als JPG in CaptureNX?

Rolf

Bericht door Rolf » za jun 14 2008 9:59 pm

Dank. Was iets te snel met mijn vraag. Heb het nu ontdekt.

Rolf

Gerard

Bericht door Gerard » za jun 14 2008 10:17 pm

Voor een snelle JPG omzetting van NEFS gebruik ik "Preview extractor".

Is razendsnel en geeft je direct "beeld" ..... :wink:

ElRonno
Forumlid
Forumlid

Bericht door ElRonno » za jun 14 2008 10:47 pm

De preview extractor geeft je echter niet de bewerkingen en zeker geen beeld zonder kwaliteitsverlies. De ingebakken preview is namelijk niet optimaal van kwaliteit, logischerwijs om ruimte te sparen; het is immers maar een preview.

Gerard

Bericht door Gerard » za jun 14 2008 11:03 pm

Je hebt gelijk .... Ik moet beter leren lezen .... :roll:

Mijn reactie doelde dan ook alleen maar om - na een dag fotografisch te hebben gebikkeld - even snel een makkelijke en snelle omzetting te hebben van een NEF-bestand.
NEFS zijn daarin wat lastiger .... JPG's worden immers door vrijwel alle softe zaken gelezen ... :wink:

T zou idd wel een aanwinst zijn als Preview extractor met een update uit zou komen .... eentje waar je zelf de uiteindelijke conversie kwaliteit in kan stellen .... 8)

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo jun 15 2008 12:08 am

Er is meer aan de hand dan het instellen van de te gebruiken kwaliteit. Als je zeker goed wil zitten, dan kan je het beste Nikon View NX of Nikon Capture gebruiken. Ik gebruik Adobe LightRoom voor mijn bewerkingen, en doe dus de omzetting naar JPG daarmee.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » zo jun 15 2008 7:51 am

Zelf gebruik ik in Capture het knopje serieverwerking om een hele groep Nef's om te zetten naar JPG in de maximale kwaliteit.

Je kunt ook in Voorkeuren de Standaard instellen als JPG, bij het Opslaan Als, wordt dan elke NEF bewaard als JPG. Ook de kwaliteit er van is instelbaar.

Preview Extractor geeft heel veel kwaliteits verlies, gebruik het wel om heeeeel snel een grote groep Nef's om te zetten voor een opruimactie. Daarna gooi ik al deze Jpg's wel weg.

V70ORD5
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door V70ORD5 » zo jun 15 2008 9:02 am

Ik vind Preview Extractor wel makkelijk omdat het ook vanaf USB stick werkt.
Als ik op pad ben, en iemand wil een kiekje hebben, hoef ik mijn pc met LR niet mee te sjouwen om de boel om te zetten.
Stickie heb ik altijd bij me, cardreader ook, een computer heeft iedereen, zo zet ik de boel snel om naar een "hapklaar" formaat voor derden.

Iedereen blij :lol:
...Eerst een FLITS..... en dan GEDONDER.....

newphotod60

Bericht door newphotod60 » zo jun 15 2008 10:33 am

ja en je hebt het voordeel dat je ook op groot formaat even snel foto's kan bekijken zonder dat je daarvoor zo'n groot programma moet starten verkenner klikt toch nog steeds sneller door dan lightroom

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”