D80
- a90
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Niet dat het direct van invloed is op de keuze voor een D80 of een ander model, maar wat ben je met de foto's van plan ? Is het voor bv. een boek te maken over schilderijen ? voor reproductie naar posters ? digitaliseren voor een website ?
Ik ben er wel benieuwd naar
Ik ben er wel benieuwd naar

D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
- The-Boss
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Persoonlijk denk ik dat de keuze van de camera niet zoveel uitmaakt, je kan net zo goed een D50 nemen of een D70s.
De lens bepaalt in grote mate de kwaliteit van de foto. Er zit echter wel verschil hoe de camera's intern omgaan met het materiaal. Bij de een moet je wat meer aan nabewerking doen als de andere.
De D80 heeft wel de meeste mogelijkheden van de genoemde 3. Ik vraag me echter af of het eindresultaat van de 3 camera's met de 50mm 1.4 wezelijk verschil uit zal maken wat het prijsverschil rechtvaardigd.
De lens bepaalt in grote mate de kwaliteit van de foto. Er zit echter wel verschil hoe de camera's intern omgaan met het materiaal. Bij de een moet je wat meer aan nabewerking doen als de andere.
De D80 heeft wel de meeste mogelijkheden van de genoemde 3. Ik vraag me echter af of het eindresultaat van de 3 camera's met de 50mm 1.4 wezelijk verschil uit zal maken wat het prijsverschil rechtvaardigd.
Pierre 8-)
Nikon D300 | MBD10 | SB600 | DR6 | MC-36 | DI-GPS Pro | Nikkor 18-70 mm F/3.5-4.5G | 50 mm F/1.8D | 80-200 mm F/2.8D AF | Sigma 150 mm F/2.8 Macro |
Nikon Coolpix P330 | Samsung NX300M
http://www.pjgboone.nl , http://www.pboone.nl
Nikon D300 | MBD10 | SB600 | DR6 | MC-36 | DI-GPS Pro | Nikkor 18-70 mm F/3.5-4.5G | 50 mm F/1.8D | 80-200 mm F/2.8D AF | Sigma 150 mm F/2.8 Macro |
Nikon Coolpix P330 | Samsung NX300M
http://www.pjgboone.nl , http://www.pboone.nl
schildeijen fotograferen
Matthieu,
Zelf heb ik veel schilderijen gefotografeerd. In het begin met kleinbeeld maar dat was een ramp.
Later met middenformaat en een belichtingsmeter, perfect. Wil je toch met een kb camera werken neem dan een goed lichtsterk objectief bv, de nieuwe Zeiss zf 80 mm. Crop in Photoshop je uitsnede . En nooit flitsen !
Groet,
Ronald.
Zelf heb ik veel schilderijen gefotografeerd. In het begin met kleinbeeld maar dat was een ramp.
Later met middenformaat en een belichtingsmeter, perfect. Wil je toch met een kb camera werken neem dan een goed lichtsterk objectief bv, de nieuwe Zeiss zf 80 mm. Crop in Photoshop je uitsnede . En nooit flitsen !
Groet,
Ronald.
Re: D80
Bij zgn. daglichtlampen heb ik zo mijn bedenkingen. Het gaat om een zo veel mogelijk vergelijkbare spectrale verdeling van de verschillende golflengtes in de lichtbundel van uw lampen t.o.v. daglicht! Ons oog merkt dat niet op. Maar een film is daar zeer gevoelig voor, met als resultaat afwijkende kleuren. Ik denk dat een digitale camera hier ook niet goed op zal reageren. Gewoon een proef nemen lijkt mij dan ook wel geboden!maved schreef:Wie kan mij advies geven bij de aanschaf van een digitale camera.
Tot nu toe maakte ik gebruik van een F70 camera, objectief AF Nikkor 50 mm 1.4D. Films Reala 100ASA negatief en Sensia ll 100ASA dia.
Ik fotografeer voornamelijk schilderijen in mijn atelier met gebruik van 4 daglichtlampen, camera op statief. De schilderijen hebben voornamelijk kleurnuances, geen kleurkontrasten.
De films scan ik met de Coolscan V ED scanner.
Goede scanner als ik mijn films van opnamen van landschappen scan, maar slecht resultaat als ik films van gefotografeerde schilderijen scan.
Fotograferen van schilderijen blijft natuurlijk een specifiek vakgebied.
Ik stel zeer hoge eisen aan de kwaliteit van het beeld. Niet alleen de scherpte is van belang maar ook de verflaag van het schilderij moet ahw voelbaar zijn, en de samenhang van de kleuren.
Ik denk zelf aan de Nikon D80 met gebruik van mijn AF Nikkor 50mm f1.4D (dit is toch mogelijk?). Het moet geen ingewikkelde camera zijn met veel mogelijkheden, maar wel één die afgestemd is op mijn doel, namelijk het fotograferen van schilderijen.
Matthieu
Een effect wat u ook op de dia’s moet kunnen zien bij projectie, want die zouden wel kleurecht moeten zijn!
Conclusie: Misschien heeft het probleem meer te maken met een juiste verlichting van het schilderij!
Het objectief wat je nu gebruikt is zondermeer uitstekend! Het zou dan alleen gaan om de camera. Een D80 is zeker een goede oplossing, mede gelet op de instelmogelijkheden.
Onder de rubriek ‘Digitale fotografie’ vind je een rubriek ‘Witbalans testje’. Wat mogelijk voor jouw interessant kan zijn.
Bij het gebruik van de 50mm lens zal de afstand t.o.v. het schilderij wat groter moeten zijn dan je gewend ben. De voorgestelde 80 mm is dan ook geen aanrader.
Met vr. gr.
Gerrit
Onder de rubriek ‘Digitale fotografie’ vind je een rubriek ‘Witbalans testje’. Wat mogelijk voor jouw interessant kan zijn.
Bij het gebruik van de 50mm lens zal de afstand t.o.v. het schilderij wat groter moeten zijn dan je gewend ben. De voorgestelde 80 mm is dan ook geen aanrader.
Met vr. gr.
Gerrit
Beste Matthieu, gezien je ervaring van je huidige analoge camera lijkt het mij geen probleem om dit bij een gerenommeerde fotowinkel voor te leggen. In de meeste gevallen kan je dan voor een bepaalde periode een camera lenen. Het is tenslotte niet niets wat je koopt en de verkoper wil in de meeste gevallen wel mee werken. Een collega van mij heeft onlangs voor zijn werk een nieuwe Canon EOS D30 gekregen zonder lens. Momenteel heeft hij voor een week een lens op proef om te kijken of dit bevalt. Ik zal het gewoon vragen een goede verkoper wil het juiste product verkopen en niet de duurste. Want als hij een verkeerde verkoop gaat dit in de meeste gevallen negatief te ronde. Positief nieuws gaat evens snel te ronde. Zoals al eerder gezegd door andere de kwaliteit wordt voor het grootste gedeelte bepaald door de fotograaf en de lens.
Succes.
Vriendelijke groet, Jos.
Succes.
Vriendelijke groet, Jos.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
M'n verhaal over de D80 staat nu op m'n website. Dit stond eerder in het NCN clubblad:
http://home.planet.nl/~braak117/ActueleCameras.pdf
http://home.planet.nl/~braak117/ActueleCameras.pdf
- Karel Giesen
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Dag Maved,
Een Zeiss-lens zal je alleen heel veel geld kosten, maar geen betere foto's opleveren. Het probleem zit in de kleurweergave en niet in de scherpte! De 50mm f1.4 is echter nauwelijks te overtreffen in scherpte.
Mijn advies zou zijn om een D200 body (of een D2Xs) te kopen. Daar kun je alle lenzen op gebruiken (ook de oude MF-lenzen) met behoud van lichtmeting. Om een goede witbalans te krijgen moet je met de bestaande belichting (de daglichtlampen) een foto maken van een vel wit papier in de stand 'vooringestelde witbalans'. Staat allemaal in de handleiding. De kleurtemperatuur wordt dan exact afgestemd op het gebruikte licht. Op deze manier (met goed gecalibreerde apparatuur als computerscherm en printer/drukpers) krijg je perfecte kleuren. Een goede drukker en/of vaklab leveren je de kleurprofielen van hun apparatuur. Voor een goede textuurweergave is de belichting zeer belangrijk, maar daar heb je zeer ruim ervaring mee.
groet,
Karel
Een Zeiss-lens zal je alleen heel veel geld kosten, maar geen betere foto's opleveren. Het probleem zit in de kleurweergave en niet in de scherpte! De 50mm f1.4 is echter nauwelijks te overtreffen in scherpte.
Mijn advies zou zijn om een D200 body (of een D2Xs) te kopen. Daar kun je alle lenzen op gebruiken (ook de oude MF-lenzen) met behoud van lichtmeting. Om een goede witbalans te krijgen moet je met de bestaande belichting (de daglichtlampen) een foto maken van een vel wit papier in de stand 'vooringestelde witbalans'. Staat allemaal in de handleiding. De kleurtemperatuur wordt dan exact afgestemd op het gebruikte licht. Op deze manier (met goed gecalibreerde apparatuur als computerscherm en printer/drukpers) krijg je perfecte kleuren. Een goede drukker en/of vaklab leveren je de kleurprofielen van hun apparatuur. Voor een goede textuurweergave is de belichting zeer belangrijk, maar daar heb je zeer ruim ervaring mee.
groet,
Karel