batterijen?
- iefie
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
sb-400
ha
ik heb de sb-400
leuk flitsertje.
2 vraagjes: klopt het dat de flitser net zo veel licht opbrengst heeft als de built in flash (is nl bij mij het geval)
en ik lees bij ken rockwell dat hij er heel veel foto's mee kan maken, met 2 batterijen. bij mij geeftie na een flits of 25 aan dat de net nieuwe batterijen alweer leeg zijn.
ik zei 2 vragen, het worden er 3:
er staat ook geschreven dat de oplaadtijd van de flitser veel sneller is dan de built in flash. met de built in flash zit er ongeveer een seconde tussen dat je hem weer kunt gebruiken, en bij de sb-400 soms 2 achter elkaar en dan moet je ineens 10 seconden wachten en daarna weer 4 enz.
is dit normaal, of heb ik een instelling niet goed.
ik heb de sb-400
leuk flitsertje.
2 vraagjes: klopt het dat de flitser net zo veel licht opbrengst heeft als de built in flash (is nl bij mij het geval)
en ik lees bij ken rockwell dat hij er heel veel foto's mee kan maken, met 2 batterijen. bij mij geeftie na een flits of 25 aan dat de net nieuwe batterijen alweer leeg zijn.
ik zei 2 vragen, het worden er 3:
er staat ook geschreven dat de oplaadtijd van de flitser veel sneller is dan de built in flash. met de built in flash zit er ongeveer een seconde tussen dat je hem weer kunt gebruiken, en bij de sb-400 soms 2 achter elkaar en dan moet je ineens 10 seconden wachten en daarna weer 4 enz.
is dit normaal, of heb ik een instelling niet goed.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Ik ken de flitser niet uit de eerste hand, maar hij zou wat krachtiger moeten zijn dan je ingebouwde flits. Het grootste voordeel boven de ingebouwde flits: je kan 'm kantelen.
Over die batterijen kan ik wel wat zeggen. Je moet GEEN alkaline batterijen gebruiken. Wat je nog hebt zijn oplaadbare NiMH batterijen, liefst minimaal 2500 MAh.
Tip: kijk eens naar de GP batterijen op http://greencell.nl! Een fantastisch goed adres, en heel gunstig!
Over die batterijen kan ik wel wat zeggen. Je moet GEEN alkaline batterijen gebruiken. Wat je nog hebt zijn oplaadbare NiMH batterijen, liefst minimaal 2500 MAh.
Tip: kijk eens naar de GP batterijen op http://greencell.nl! Een fantastisch goed adres, en heel gunstig!
- selcuk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Alkaline batterijen hebben een te hoge interne weerstand dwz ze kunnen niet snel heel snel hun energie leveren.
Een verdere eigenschap van Alkaline is dat deze geleidelijk in capaciteit afneemt.
Daarom duurt het lang totdat dat je flitser opgeladen is.
Gebruik liever NiMH batterijen(deze zijn oplaadbaar)deze behoud zijn capaciteit totdat hij ineens leeg is en Alkaline als noodoplossing.
Groetjes ,
selcuk
Een verdere eigenschap van Alkaline is dat deze geleidelijk in capaciteit afneemt.
Daarom duurt het lang totdat dat je flitser opgeladen is.
Gebruik liever NiMH batterijen(deze zijn oplaadbaar)deze behoud zijn capaciteit totdat hij ineens leeg is en Alkaline als noodoplossing.
Groetjes ,
selcuk
- iefie
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
batterijen?
PatrickP: dit was een nieuw draadje. Leek me niet zo handig, dus ik heb het andere draadje hier ingevoegd...
ik heb een sb400 flitser, maar de gewone alkaline batterijen gaan nog geen 10 flitsen mee, en geeftie aan dattie leeg zijn.
nu is mij verteld dat ik NiMH batterijen moet hebben.
deze zouden de flitser sneller opladen, en meer power hebben....?
nu staat er dit in de beschrijving van die batterijen:
4 x AA penlite 1.2V NiMH 2700 van GP.
De capaciteit is bijna vergelijkbaar met die van een alkaline batterij (2800mAh)
nu mijn vraag: een gewone batterij is dus 1,5 volt en de nimh 1,2 volt
ook het miliamphere is minder.
herlijd ik hier nu uit dat deze nimh batterijen nog langzamer de flitser weer opladen???

ik heb een sb400 flitser, maar de gewone alkaline batterijen gaan nog geen 10 flitsen mee, en geeftie aan dattie leeg zijn.
nu is mij verteld dat ik NiMH batterijen moet hebben.
deze zouden de flitser sneller opladen, en meer power hebben....?
nu staat er dit in de beschrijving van die batterijen:
4 x AA penlite 1.2V NiMH 2700 van GP.
De capaciteit is bijna vergelijkbaar met die van een alkaline batterij (2800mAh)
nu mijn vraag: een gewone batterij is dus 1,5 volt en de nimh 1,2 volt
ook het miliamphere is minder.
herlijd ik hier nu uit dat deze nimh batterijen nog langzamer de flitser weer opladen???

D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
nee, het opladen zal iets sneller of nagenoeg hetzelfde zijn; afgezien van het feit dat ze heroplaadbaar zijn, lopen ze bij niet gebruik wel wat sneller leeg. Maar dat weeg niet op tegen het feit van herlaadbaarheid. wat voor merk is vor een ieder persoonlijk; ik gebruik zelf 2800mah oplaadbare van duracell en ik ben er tevreden mee.
met af en toe de batterijen opladen en leeglaten lopen hou je ze ook "fris" m.a.w. bij het opladen zijn ze dan ook echt vol en niet half. hoop dat je hier wat aan hebt.
Gr. Ben
met af en toe de batterijen opladen en leeglaten lopen hou je ze ook "fris" m.a.w. bij het opladen zijn ze dan ook echt vol en niet half. hoop dat je hier wat aan hebt.
Gr. Ben
-
Onlinegijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
I
Die 10 flitsen geloof ik niet, tenzij je inferieure alkalines gebruikt.
Probeer eens aan A-merk, b.v. Varta Photo alkalines.
Over snelheid van flitser laden:
dat hangt niet zozeer af van het voltage van de batterij of accu, maar van de amperage die geleverd kan worden.
i.e. accu's hebben over het algemeen een lagere interne weerstand, dus kunnen meer amperes leveren, ongeacht het voltage.
Groeten, Gijs
Die 10 flitsen geloof ik niet, tenzij je inferieure alkalines gebruikt.
Probeer eens aan A-merk, b.v. Varta Photo alkalines.
Over snelheid van flitser laden:
dat hangt niet zozeer af van het voltage van de batterij of accu, maar van de amperage die geleverd kan worden.
i.e. accu's hebben over het algemeen een lagere interne weerstand, dus kunnen meer amperes leveren, ongeacht het voltage.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Zucht... Ik heb al weer spijt dat ik die vraag over de batterijen heb gesteld. Dat was slechts een van de vragen om inzicht te krijgen in de omstandigheden jongens, waarom stort iedereen zich daar meteen blind op? Zelfs met de meest beroerde alkalines moet je meer dan 10 flitsen uit een SB-400 kunnen halen, tenzij die dingen al bijna leeg zijn als je ze er in stopt. Ik betwijfel te zeerste dat oplaadbare batterijen het probleem op gaan lossen.
Jij denkt serieus dat het feit dat ze maar tien flitsen haalt met een SB-400 puur en alleen kan liggen aan het feit dat ze alkalines gebruikt? Ik ben persoonlijk van mening dat er meer aan de hand moet zijn.
Wat me heel erg tegenstaat is dat op dit forum al heel snel een oplossing wordt geroepen die neer komt op geld uitgeven, zonder dat er voldoende is doorgevraagd naar de onderliggende oorzaak (of wens, in het geval van apparatuur adviezen). Ik vraag naar de gebruikte instellingen en batterijen om inzicht te krijgen in de omstandigheden waarin het probleem optreedt. Het feit dat Iefie aangeeft alkalines te gebruiken wordt echter meteen aangemerkt als oorzaak en iedereen begint weer zijn favoriete merk oplaadbare batterij aan te prijzen.
Wat me heel erg tegenstaat is dat op dit forum al heel snel een oplossing wordt geroepen die neer komt op geld uitgeven, zonder dat er voldoende is doorgevraagd naar de onderliggende oorzaak (of wens, in het geval van apparatuur adviezen). Ik vraag naar de gebruikte instellingen en batterijen om inzicht te krijgen in de omstandigheden waarin het probleem optreedt. Het feit dat Iefie aangeeft alkalines te gebruiken wordt echter meteen aangemerkt als oorzaak en iedereen begint weer zijn favoriete merk oplaadbare batterij aan te prijzen.