Beste NCN'ers,
Ik denk erover om een 2e hands setje aan te schaffen. Kunnen jullie me me mischien wat meer vertellen over de eigenschappen en specificaties van de body en lenzen? MN. de 50mm, de 28mm en de body hebben mijn interesse. De zoomlens ken ik niet alsmede de flitser maar het is wel mede interessant.
Bijvoorbaat dank en fijne dagen toegewenst !
Nikon set:
-----------
1. Nikon FG body
2. Nikon lens series E Zoom 70-210 1:4
3. Nikon lens series E 28 mm 1:2.8
4. Nikon lens series E 50 1:1.8
5. Nikon flitser SB-18 (TTL flitser werkt samen met de FG body)
Stingray.
Nikon FG Body en accesoires
FG
De EM/FG/FG20 waren in hun dagen de D40/D50 van het digitale tijdperk, kleinere, goedkopere modellen om een nieuw publek ertoe over te halen als eerste reflexcamera een Nikon te kopen, compleet met goedkopere lenzen etc.
Hier de specificaties van de FG
http://www.mir.com.my/rb/photography/ha ... g/spec.htm
Overigens, wat die lenzen betreft, hoewel mechanisch minder robuust uitgevoerd als de 'gewone' AI-S objectieven , waren ze optisch van zeker net zo hoge kwaliteit, zeker de 75-150mm
Kortom, kan je je geen buil aan vallen
Hier de specificaties van de FG
http://www.mir.com.my/rb/photography/ha ... g/spec.htm
Overigens, wat die lenzen betreft, hoewel mechanisch minder robuust uitgevoerd als de 'gewone' AI-S objectieven , waren ze optisch van zeker net zo hoge kwaliteit, zeker de 75-150mm
Kortom, kan je je geen buil aan vallen
Re: Nikon FG Body en accesoires
Van de lenzen is alleen de 50 mm goed bruikbaar. De 70-210 mm is zeer slecht bij hogere contrasten. De FG is niet echt een aanrader. Je kan beter op zoek gaan naar bv. een FA. Als je tenminste in deze richting iets zoekt. Van de 28mm heb ik geen weet. Ik weet wel dat de eerste modellen van de 28mm MF bepaald niet opvielen door hun scherpte. De latere modellen kregen zgn. CRC. (close rang correction) en die zijn uitstekend.Stingray schreef:Beste NCN'ers,
Ik denk erover om een 2e hands setje aan te schaffen. Kunnen jullie me me mischien wat meer vertellen over de eigenschappen en specificaties van de body en lenzen? MN. de 50mm, de 28mm en de body hebben mijn interesse. De zoomlens ken ik niet alsmede de flitser maar het is wel mede interessant.
Bijvoorbaat dank en fijne dagen toegewenst !
Nikon set:
-----------
1. Nikon FG body
2. Nikon lens series E Zoom 70-210 1:4
3. Nikon lens series E 28 mm 1:2.8
4. Nikon lens series E 50 1:1.8
5. Nikon flitser SB-18 (TTL flitser werkt samen met de FG body)
Stingray.
Gerrit
- Stingray
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
beste paulk en gdepater,
Bedankt voor jullie reactie en informatie.
Ik heb de link uitvoerig bekeken en op het internet me verdiept in de lens kwaliteit. In het geheel genomen betreft het een complete maar eenvoudige en niet echt een superieure set.
Gelukkig is de prijs niet meer als redelijk te noemen, staat in verhouding van het aangebode en daarom het overwegen waard.
Thanks folks !
Stingray
Bedankt voor jullie reactie en informatie.
Ik heb de link uitvoerig bekeken en op het internet me verdiept in de lens kwaliteit. In het geheel genomen betreft het een complete maar eenvoudige en niet echt een superieure set.
Gelukkig is de prijs niet meer als redelijk te noemen, staat in verhouding van het aangebode en daarom het overwegen waard.
Thanks folks !
Stingray
Nikon D7200, FM3a, 50mm f/1.8 MF (Ai en Ais), 50mm f/1.4 Ai MF, 180mm f/2.8 ED Ais MF.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Uit de Catalogus:
Gebouwd vanaf: 1982 tot 1985
sluitertijden: 1 tot 1/1000 en B
flitssynchronisatie: 1/90 seconde
verw. matglas: nee
verw. achterwand: nee
motor: MDE of MD-14
geleverd in: zwart of zwart met chroom
diafr. voork. autom.: ja
sluit. voork. autom.: nee
programma automat.: ja, eerste Nikon met deze mogelijkheid
DDL flits: ja, eerste Nikon met deze mogelijkheid
5 velden lichtmeting: nee
hand instelbare tijden: ja
Gebouwd vanaf 1982. De sluitertijden zijn dezelfde als bij de EM, maar de FG bood naast de mogelijkheden van de EM ook handinstelbare sluitertijden. De FG was de eerste Nikon met DDL flitslichtmeting en een Programma instelling voor de belichtingsautomatiek. Deze camera was ook de eerste die met AIS objectieven kon werken. Hiervoor was, net als bij de FA, een extra nokje op de objectiefmond. Naast de gebruikelijke MD-E winder kon deze camera ook gebruik maken van de zwaardere MD-14 motor/winder. Hierdoor was een snelheid van 3,2 beelden per seconde mogelijk. Ook kwam de belichtingscorrectieknop weer terug. De MD-14 en FG was een hele mooie combinatie en werd dan ook vaak als tweede body ingezet. De camera is wel zeer gevoelig voor invallend licht, als men niet zijn oog voor de zoeker houdt.
Gebouwd vanaf: 1982 tot 1985
sluitertijden: 1 tot 1/1000 en B
flitssynchronisatie: 1/90 seconde
verw. matglas: nee
verw. achterwand: nee
motor: MDE of MD-14
geleverd in: zwart of zwart met chroom
diafr. voork. autom.: ja
sluit. voork. autom.: nee
programma automat.: ja, eerste Nikon met deze mogelijkheid
DDL flits: ja, eerste Nikon met deze mogelijkheid
5 velden lichtmeting: nee
hand instelbare tijden: ja
Gebouwd vanaf 1982. De sluitertijden zijn dezelfde als bij de EM, maar de FG bood naast de mogelijkheden van de EM ook handinstelbare sluitertijden. De FG was de eerste Nikon met DDL flitslichtmeting en een Programma instelling voor de belichtingsautomatiek. Deze camera was ook de eerste die met AIS objectieven kon werken. Hiervoor was, net als bij de FA, een extra nokje op de objectiefmond. Naast de gebruikelijke MD-E winder kon deze camera ook gebruik maken van de zwaardere MD-14 motor/winder. Hierdoor was een snelheid van 3,2 beelden per seconde mogelijk. Ook kwam de belichtingscorrectieknop weer terug. De MD-14 en FG was een hele mooie combinatie en werd dan ook vaak als tweede body ingezet. De camera is wel zeer gevoelig voor invallend licht, als men niet zijn oog voor de zoeker houdt.