D300: Verschil in afmetingen opname NEF <> JPG
D300: Verschil in afmetingen opname NEF <> JPG
Ik zit net met ExifPro mijn laatste foto's door te kijken.
Wat mij opvalt is dat van dezelfde opname het NEF bestand 4352x2868 pixels groot is en het JPG bestand 4288x2848 pixels. Betekend dit dat er bij het JPG bestand (buiten de compressie) ook beeld informatie wordt weggehaald? Het scheelt toch 64 pixels in de breedte en 20 pixels in de hoogte. Nikon geeft zelf op het de foto's 4288x2848 pixels groot zijn.
Als ik de twee opnames vergroot tot 200% zie je toch geen verschil in beeld.
Met andere woorden, waar zijn die pixels gebleven?
Wat mij opvalt is dat van dezelfde opname het NEF bestand 4352x2868 pixels groot is en het JPG bestand 4288x2848 pixels. Betekend dit dat er bij het JPG bestand (buiten de compressie) ook beeld informatie wordt weggehaald? Het scheelt toch 64 pixels in de breedte en 20 pixels in de hoogte. Nikon geeft zelf op het de foto's 4288x2848 pixels groot zijn.
Als ik de twee opnames vergroot tot 200% zie je toch geen verschil in beeld.
Met andere woorden, waar zijn die pixels gebleven?
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Het is boeiend. Ik zal eens kijken wat mijn D200 precies doet...
Yep, 't zelfde. NEF 3884 x 2600, JPEG 3872 x 2592
Ik heb wel eens ergens gelezen (By Thom, denk ik) dat er een aantal pixels aan de rand van de sensor gebruikt worden om buiten de eigenlijke beeldinformatie om nog het een en ander te meten. Achtergrond-ruis bijvoorbeeld, meen ik me te herinneren.
En aangezien de NEF echt de ruwe dump van de sensor data bevat, zouden die pixels er dan natuurlijk ook in moeten zitten. Elke RAW-converter moet sowieso al "weten" hoe de sensor van de verschillende camera's precies in elkaar zit, dus die houdt daar dan natuurlijk vrolijk weer rekening mee. Of beter nog, als het een goede is maakt ie er goed gebruik van.
Zou dat het misschien zijn?
Ik heb wel eens ergens gelezen (By Thom, denk ik) dat er een aantal pixels aan de rand van de sensor gebruikt worden om buiten de eigenlijke beeldinformatie om nog het een en ander te meten. Achtergrond-ruis bijvoorbeeld, meen ik me te herinneren.
En aangezien de NEF echt de ruwe dump van de sensor data bevat, zouden die pixels er dan natuurlijk ook in moeten zitten. Elke RAW-converter moet sowieso al "weten" hoe de sensor van de verschillende camera's precies in elkaar zit, dus die houdt daar dan natuurlijk vrolijk weer rekening mee. Of beter nog, als het een goede is maakt ie er goed gebruik van.
Toch nog maar even opgezocht. Hier is het citaat uit het onvolprezen virtuele D200-boek van Thom Hogan wat ik me hierboven herinnerde:
Nikon’s pixel dimensions are always for the active imaging
area of the chip. Moreover, Nikon has sometimes chosen a
slightly different active area than the chip manufacturer
suggests (3008 x 2000 instead of 3000 x 2000 for the D100,
for example). But the active imaging area may be slightly
less than the number of “effective pixels.” You’ll note, for
example, that Nikon claims the D200 has 10.2 million
effective pixels, but the image only ends up with about 10.
That’s because some of those extra pixels at the edges are
masked off and used for noise management and other
purposes.
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik denk idd dat dat het is. Ik heb er echter nog nooit problemen mee gehad (nog nooit opgelet eerlijk gezegd), maar als ik ze met PS CS3 omzet worden het gewoon weer normale 12,2 mp foto's.iJoost schreef:Het is boeiend. Ik zal eens kijken wat mijn D200 precies doet...
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;