mening over deze foto's

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
duck304

mening over deze foto's

Bericht door duck304 » di jun 24 2008 1:34 pm

Beste Collega-nikon-eigenaars....

ik heb vorig weekend eens wat foto's gemaakt op een festival bij mij in de stad (Hoornse Stadsfeesten)
Ik heb deze foto's met de volgende waardes gemaakt. De foto's zijn geschoten in RAW en daarna zonder bewerking omgezet naar JPEG.
-----------------------------------------------------------------------
Foto1:
Afbeelding
Objectief: 55-200 F/4-5,6G
Brandpunt: 55mm
Scherpstelstand: handmatig
Diafragma: F/4
Sluitertijd: 1/100sec
Belichting: Handmatig
Belochtingscorr: 0LW
ISO: 250
W/B: Automatisch, 0

Foto2:
Afbeelding
Brandpunt: 200mm
Diafragma: F/5,6
Sluitertijd: 1/60sec
ISO: 200
W/B: Direct zonlicht, 0

Foto3:
Afbeelding
Brandpunt: 135mm
Diafragma: F/5
Sluitertijd: 1/60sec
W/B: Gloeilamplicht, 0

Foto4:
Afbeelding
Brandpunt: 70mm
Diafragma: F/5
Sluitertijd: 1/50sec

Foto5:
Afbeelding
Brandpunt: 200mm
Diafragma: F/5,6
Sluitertijd: 1/80sec
ISO: 250

Ik hoor graag jullie mening. Omstandigheden waren NIET top. Het was buiten, donker en het licht was niet veel wat ik had. Toch heb ik dit voor elkaar kunnen krijgen.
Ik kon helemaal tot aan het podium komen en geen statief gebruikt. Mochten jullie meer exif info willen, hoor ik dat graag. dit leek me het meest voornaamste wat je wilde weten.

Ik ben zelf wel te spreken over de foto's... De drummer is ondanks de totale zoom, wel geinig gelukt....

ik hoor graag wat.. Tips e.d. zijn altijd wel kom. Nogmaals.. foto's zijn niet bewerkt.

Laatst gewijzigd door duck304 op di jun 24 2008 3:04 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » di jun 24 2008 1:38 pm

1 en 3 zijn top
foto 2 vind ik niets toevoegen
geen idee waar de beste man op speelt
ja ik neem aan drumstel maar zie het niet. [ bij 1 en 3 is het duidelijk wat degene doet. ]
tevens vind de mic storend in beeld.
de keuze tussen 4 en 5 is wat mij betreft makkelijk dat wordt 5.
de "zwarte" achtergrond op isoleert het onderwerp beter.

gezien de condities die jezelf omschrijft heb je een leuke serie gemaakt dacht ik zo

Arend

duck304

Bericht door duck304 » di jun 24 2008 1:57 pm

Foto1 is erg mooi en foto 3 vond ik ook gaaf. Donker maar alleen hij is goed verlicht lijkt me..
Foto2 inderdaad de drummer en inderdaad, de mic stond in de weg maar ik kon ook niet verder opzij.
Ik had die foto gewoon gemaakt om te testen hoe het is, op z'n afstand met een flinke zoom en is toch erg geinig geworden.
de "zwarte" achtergrond op isoleert het onderwerp beter
wat bedoel je daarmee? ik neem aan dat je het dan hebt over foto4..
foto 5 vind ik persoonlijk erg gaaf vanwege het lichtval.

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » di jun 24 2008 2:06 pm

Ik vind 1 e n3 inderdaad ook de beste. Wat Arend bedoeld bedoeld hij bij foto 5. Doordat de achtergrond zwart is komt hetgeen je gefotografeerd hebt ook echt tot zijn recht, je hebt geen afleidende achtergrond zoals je die wel bij 4 hebt.

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

duck304

Bericht door duck304 » di jun 24 2008 2:17 pm

Wat vinden jullie van de scherpte? witbalance? Kan ik nog wat verbeteren als ik het ga bewerken of is dat juist alleen maar zonde van de foto's zoals ze nu zijn....??

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » di jun 24 2008 2:23 pm

Bij foto 4 en 5 mis ik scherpte, dat komt denk ik omdat de gitaristen toch evengoed bewegen. Je hebt ze op iso 200 resp. 250 gemaakt. Waarom heb je voor die lage isowaarde gekozen? Je geeft zelf al aan dat het donker was. Je D80 kan makkelijk waardes van 800 aan. Dan was je sluitertijd korter geweest en waren de foto's hoogstwaarschijnlijk ook scherp geweest. Om bewegingsonscherpte te voorkomen moet je sluitertijd ongeveer 1,5 keer je brandpuntafstand zijn, dus brandpunt 200 mm, sluitertijd 1/300 (hou dat iig aan als richtlijn)

Dus volgende keer je iso wat opkrikken totdat je redelijke sluitertijden behaalt.

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

duck304

Bericht door duck304 » di jun 24 2008 2:35 pm

Ik kan niet precies zeggen waarom de lage ISO waarde. Ik denk dat ik wil voorkomen dat ze korrelig worden. Me sluitertijd en diafragma zijn wat laag, en dan krijg ik bewegingsonscherpte inderdaad. Zal de volgende keer met een concert eens proberen met een hogere ISO en snellere sluitertijd.
Om bewegingsonscherpte te voorkomen moet je sluitertijd ongeveer 1,5 keer je brandpuntafstand zijn, dus brandpunt 200 mm, sluitertijd 1/300 (hou dat iig aan als richtlijn)
Wordt het dan niet te donker me foto?. hoe zit het met me diafragma?

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » di jun 24 2008 2:54 pm

Nee, want je maakt je sensor (vroeger film) lichtgevoeliger door de iso op te krikken, dus hoeft hij minder lang belicht te worden om hetzelfde lichtresultaat te krijgen. En doordat hij korter belicht wordt is de kans op bewegingsonscherpte kleiner. Je kunt ook je diafragma open gooien (lager getal) waardoor je sluitertijd ook verhoogd, maar daarmee creeer je minder scherptediepte. Is maar net wat je wil.

Bovenstaand verhaal veel duidelijker uitgelegd kun je terugvinden op:

http://www.xs4all.nl/~wiskerke/artikelen/basis1.htm

Lees even door en alles wordt een stuk duidelijker!

Overigens ben ik van mening dat bij concertfotografie een korrel soms zelfs een toegevoegde waarde kan zijn. De D80 kan makkelijk tot iso 640 om er nog knappe platen uit te krijgen, en waarschijnlijk ook wel tot iso 800 of nog verder.

Michael

Veganpix

Bericht door Veganpix » di jun 24 2008 3:47 pm

Bij concerten e.d. maak ik mij nooit druk over de witbalans. Door gekleurde podiumverlichting krijg je toch altijd onnatuurlijke kleuren, hoort bij de sfeer. Is er geen podiumverlichting en heb je toch onnatuurlijke kleuren, dan stoort dat dus niet. Mijn witbalans staat in dit soort gevallen altijd op Automatisch.

duck304

Bericht door duck304 » di jun 24 2008 4:22 pm

Veganpix schreef:Bij concerten e.d. maak ik mij nooit druk over de witbalans. Door gekleurde podiumverlichting krijg je toch altijd onnatuurlijke kleuren, hoort bij de sfeer. Is er geen podiumverlichting en heb je toch onnatuurlijke kleuren, dan stoort dat dus niet. Mijn witbalans staat in dit soort gevallen altijd op Automatisch.
Normaal gesproken let ik er ook niet op, maar zoals bij foto3 vind ik het juist wel erg belangrijk anders wordt het zo rood die huid. Dat vind ik persoonlijk niet mooi. Verlichting was nu niet zo heel erg mooi allemaal (wat magertjes) dus dan vind ik dit wel mooi.
Je hebt inderdaad wel gelijk dat het een sfeer geeft, maar het is maar net hoe alles is. Ik denk dat ik een juiste beslissing bij deze foto's heb genomen. Alles heb ik die avond met W/B op Gloeilamplicht gedaan...

duck304

Bericht door duck304 » di jun 24 2008 4:45 pm

Is er trouwens ergens een topic waar inderdaad foto's geplaatst worden ter beoordeling of is dat overal en nergens op het forum??

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » di jun 24 2008 5:01 pm

Ja, je kunt ze hier plaatsen:

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... m.php?f=34

Moderator moet deze ook even daarnaartoe verplaatsen :-)

Michael

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: mening over deze foto's

Bericht door Patrick » di jun 24 2008 10:58 pm

duck304 schreef:Ik heb deze foto's met de volgende waardes gemaakt. De foto's zijn geschoten in RAW en daarna zonder bewerking omgezet naar JPEG.
Ik lees dit wel vaker. Waarom bewerk je ze niet een beetje? Je kan ze zonder al teveel moeite een stuk beter maken, al is het alleen de witbalans en een stukje belichting dat je aanpast!

Ik heb je draadje trouwens even verhuisd zoals je ziet...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Dugrand

Bericht door Dugrand » wo jun 25 2008 9:09 am

Hoi Duck,

Foto 3 is erg mooi.

Gooi je isowaarde omhoog. Ik weet niet wat acceptabel is bij een D80, maar met een D300 ga ik naar 1600 iso. Hou je diafragma op F4 (zo groot mogelijk) en ga met je sluitertijd niet lager dan 1/125. Afhankelijk waar iemand op het podium staat en in hoeverre hij wel of niet in een lichtbundel staat kan je dan spelen met je sluitertijd.

Constante scherptstelling aan en blijf de muzikant volgen tot het juiste moment van afdrukken.

Qua ruis (door je hoge isowaarde) kan je ervoor kiezen om met software (bv. Dfine) de ruis te verminderen.

Suc6!

Gr. Marc

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”