wil schreef:
Wel vind ik het enthousiasme prachtig van soulpic. Hij komt er wel. Kiest wel de lange weg van vallen en opstaan zonder boeken en cursus.
Maar denk niet dat hij bij de pakken gaat neerzitten als het een keer niet lukt.
Niet denken dat ik geen boeken lees hoor of cursussen ga volgen.
Ik lees wel eens boeken (ben geabonneerd op zoom.nl) en steeds meer leer je wel, maar je moet je gewoon door zo,n boek heen worstelen als je die vaktermen niet kent....en dat maakt het gewoon een stuk minder aantrekkelijk om de techniek van fotografie te bestuderen in een boek.
En dan, dan heb je een boek compleet uitgelezen...weet alles precies te vertellen, maar als je dan een camera vast heb weet je niet hoe het moet?
Een combinatie van beide is gewoon het beste misschien.
En w.b.t de cursus: ik doe nu een opleiding tot drukker, die nog 2 jaar duurt. Eenmaal geslaagd kan ik eigenlijk niet 4 jaar (bijv) een andere opleiding erna gaan doen. Daarvoor heeft de grafische branch te veel ontwikkelingen en moet je actief blijven in het beroep om het bij te kunnen houden.
Waarschijnlijk wordt het na die 2 jaar gewoon werken, en dan een avond of weekend cursus op de fotovakschool.
Er is trouwens een opleiding in Utrecht van HKU (dacht ik)
Leidt je op tot zelfstandig fotograaf (vooral gericht op documentaire) en je mag lettertjes achter je naam zetten:D
Daar moet je het natuurlijk niet voor doen, maar dat lijkt me ook wel wat...behalve dat je dan 4 jaar lang op kamers in Utrecht moet zitten, zonder vrienden en familie.