Ruben Smit; Nederlandse landschappen

Discussies over opleidingen, cursussen, boeken en websites op het gebied van fotografie
Plaats reactie
Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Ruben Smit; Nederlandse landschappen

Bericht door Hans Braakhuis » wo jun 25 2008 7:31 am

Recent heb ik het boek van Ruben Smit; Nederlandse landschappen, Baarn Tirion Natuur, 2007, isbn 9789052106762, eens gelezen. (20 euro)

Afbeelding

Al een keer een cursus met Ruben gedaan (www.OutdoorVision.nl) en daardoor ben ik een fan van hem geworden. Deel zijn voorkeur voor het werken met een vrijwel open diafragma.

Het boek is meer een handleiding hoe je natuurfoto's in de praktijk maakt. Een voordeel voor mij is dat Ruben zowat om de hoek woont en een deel van de foto's in het boek zijn op loopafstand gemaakt.

Bijzonder is dat Ruben gewoon en eenvoudig Nederlands schrijft. Moeilijke theorie staat er niet in, hij legt goed uit wat van belang is als je gaat fotograferen.

De foto's in het boek zijn gemaakt met Nikon en Canon camera's. Bij elke foto in het boek staat de lengte van het objectief, gebruikt diafragma, ISO, sluitertijd, lichtmeter correctie, gebruik van statief, e.d.

In het boek zitten 4 hoofdstukken:

1. Wat is landschapsfotografie?
Een kenmerk van landschapsfotografie is dat er een (denkbeeldige) horizon in zit.

2. De gereedschapskist voor landschapsfotografie.
Investeer in goede lenzen. Leer de scherptedieptecontrole knop gebruiken! Lichtmeter correctie. Statief en flits.
Ruben legt niet uit wat er in zijn gereedschapskist zit. De kist is de kennis die in je hoofd moet zitten.

3. Kijkvaardigheden. Het kijken met één oog. Op zoek naar het "konijn" in de foto. De in- en uitgang van een foto. De inkomende lijn, de aanzuigende werking. Een hoge of lage horizon.

Het 4de hoofdstuk geeft foto-voorbeelden van verschillende Nederlandse landschappen met daarbij op de foto ingetekend de onder 3 genoemde kijk-vaardigheden. In de analyse en techniek bespreking van de foto's legt Ruben dan uit waar het konijn zit, waarom gekozen is voor de hoge horizon, etc. Dit hoofdstuk beslaat ongeveer de tweede helft van het boek.

Bij hoofdstuk 1 vond ik zelf ook enkele leuke opstekers:
Wat is het doel van het maken van foto's?
A. Foto's dienen als aandenken.
B. Foto's om ook aan anderen te laten zien, bv. vakantie-foto's.
C. Foto's vertellen een verhaal of geven een persoonlijke impressie weer.

Het boek staat vol tips en trucs, haalbaar met eenvoudige apparatuur en allemaal naast de deur in Nederland.

Zelden een fotografie-boek gezien dat zo goed en begrijpelijk uitleg geeft over zichtlijnen en compositie. De foto's met ingetekende lijnen zijn een voorbeeld van hoe je dit moet uitleggen en het daarna zelf zou kunnen uitproberen. Ook zijn uitleg van hoe belangrijk het begrip "horizon" is bij deze tak van fotografie is verhelderend.

Landschapsfotografie lijkt simpel, maar is het niet. Volgens Ruben kan de landschapsfotografie een uitstekende basis zijn voor andere vormen van (natuur) fotografie. Daar geef ik hem gelijk in. Aan de foto's van Ruben kun je zien hoe je de belichting moet corrigeren om het gewenste resultaat te krijgen. Het leren belichten en het bepalen van een compositie wordt nergens beter geleerd dan in de landschapsfotografie. Als je dat door hebt, dan kun je dat ook gebruiken bij portretfotografie, bij macrofotografie, et cetera. En met een landschap om de hoek van je woonplek kun je makkelijker oefenen dan met een eenmalig bruidspaar.
Laatst gewijzigd door Hans Braakhuis op do jun 26 2008 9:15 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Eric-DH
Forumlid
Forumlid

Bericht door Eric-DH » wo jun 25 2008 7:34 am

Bedankt voor de tip. Op mijn zoektocht naar goede boeken kom ik vaak bij Amerikaanse boeken uit (John Shaw etc.), maar toch wel pretting om een boek met voorbeelden te hebben die je in je eigen omgeving tegenkomt.
Eric

D300 | AF-S 17-55mm f/2.8 | AF-S 12-24mm f/4 | AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6 | AF-S 300mm f/4 | TC-17E II | SB-800 | Gitzo GT2330/Markins M10 | Lowepro Vertex 100

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » wo jun 25 2008 8:18 am

Dit boek heb ik vorig jaar gekocht. Het boek kan nog wel eens een leesbeurt gebruiken.

Helaas is het iemand die van Nikon naar Canon overgestapt. Leuk om te lezen is, dat volgens Ruben film nog altijd beter is. Nou ja, het boek is nu een jaar oud.

Frederix

Bericht door Frederix » wo jun 25 2008 9:18 am

Pruimpit schreef:Dit boek heb ik vorig jaar gekocht. Het boek kan nog wel eens een leesbeurt gebruiken.

Helaas is het iemand die van Nikon naar Canon overgestapt. Leuk om te lezen is, dat volgens Ruben film nog altijd beter is. Nou ja, het boek is nu een jaar oud.
Hoi Pruimpit,

Waarom is het helaas dat hij van Nikon naar Canon is overgestapt? Zijn foto's worden er niet minder om, toch?

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » wo jun 25 2008 9:43 am

Frederix schreef: Hoi Pruimpit,

Waarom is het helaas dat hij van Nikon naar Canon is overgestapt? Zijn foto's worden er niet minder om, toch?
Dit is een Nikon club.
Dit trekt mensen aan die aanhanger zijn van het merk, net zoals iemand anders het met Ajax of Feyenoord houdt. Of van het Nederlands elftal.

In de kranten wordt gesproken over een grote kater na het verlies tegen Rusland. Maar wat hebben wij er minder om? Toch eigenlijk helemaal niks?

Zo geredeneerd zijn er weinig dingen, die er toe doen.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo jun 25 2008 10:15 am

In de fotografie gaat het om de inhoud en hoe je die maakt. Ruben houdt zich ook aan die wet. In zijn boek lees je geen voorkeur voor een van beide merken.

Frederix

Bericht door Frederix » wo jun 25 2008 12:29 pm

Hans Braakhuis schreef:In de fotografie gaat het om de inhoud en hoe je die maakt. Ruben houdt zich ook aan die wet. In zijn boek lees je geen voorkeur voor een van beide merken.
Hoi Hans,

Dat begrijp ik, maar ik begrijp de opmerking van Pruimpit daarom niet echt. Verder is dit voor mij geen "halszaak", alleen maar een losse opmerking. Ik wil er dan verder ook geen woorden aan vuil maken.

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » wo jun 25 2008 1:00 pm

Frederix schreef: Hoi Hans,

Dat begrijp ik, maar ik begrijp de opmerking van Pruimpit daarom niet echt. Verder is dit voor mij geen "halszaak", alleen maar een losse opmerking. Ik wil er dan verder ook geen woorden aan vuil maken.
Hallo Frederix,

Wel meer mensen begrijpen mij niet, zie dit topic http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... c&start=15

Maar het zal wel aan mij liggen :(
Dus het is verder niet erg hoor. Je kan er wel oud mee worden :

dapp&co

Bericht door dapp&co » wo jun 25 2008 1:56 pm

Ik volg de site van ruben smit al een lange tijd en op zijn weblog zie je echt hele bijzonder mooie foto's ook hier staande gegevens bij. Inderdaad een aanrader.

Herman55

Bericht door Herman55 » wo jun 25 2008 9:50 pm

Pruimpit schreef:Je kan er wel oud mee worden :
Dat hoop ik voor je....

8)

Vledder

Bericht door Vledder » wo jun 25 2008 11:29 pm

Pruimpit schreef: Je kan er wel oud mee worden :
Pas maar op voor die Canon extremisten. Voordat je het weet leggen ze je voor het minste of geringste om. :mrgreen:

Plaats reactie

Terug naar “Opleidingen/cursussen/boeken/websites”