Ontevreden over 70-200 VR

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Floris

Bericht door Floris » do jun 26 2008 11:14 am

:mrgreen:

Hmmmm.... ben ik nou ontmaskerd?

Vraag me alleen af wat ik dan nog meer had moeten 'doen' of 'regelen'...

Ruudje

Bericht door Ruudje » do jun 26 2008 11:49 am

Floris schreef::mrgreen:

simpel terug naar winkel en daar pas weer vertrekken als alles goed is !
:shock:

dan kan hier daarna een mooi slotje op ! Klaar ! :D

benikon

Bericht door benikon » do jun 26 2008 1:12 pm

Floris schreef::mrgreen:

geachte Mol Floris :D ,
Heb geen problemen met 70-200 en 1,7 conv. op m,n D2X maar ik zorg wel dat m,n sluitertijden altijd boven de 1/100 S uitkomen met VR. en boven de 1/300S z vr. zie eerder verhaaltje van mij in dit draadje. misschien idd een cameraprobleem. gewoon even n Beverwijk en laten testen- ben je van alle onzekerheid af.
Gr Ben.

Edje
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

onscherpte

Bericht door Edje » zo jul 20 2008 1:08 pm

Hoi,

Ik ken ook het probleem van de onscherpte van de D200 icm de 70-200vr lens.
Ik heb hem twee maanden geleden gekocht bij konijnenberg, maar ben ook niet echt te spreken over deze lens.
Met mijn af ed 300 2.8 lens, zonder vr schoot ik uit de hand veel scherpere foto's ook met een 1.7 tc ertussen ( op mf )
Ik kreeg pas een gezinnetje boommarters, een moeder met twee jongen, en heb denk 200+ foto's gemaakt in diverse standen, geen enkele scher!!!!! wat ben ik daar nog steeds ziek van.
Echter als ik in de zon op 3-4 meter een koolmees o.i.d. schiet, is tie wel scherp.
Zat ook te denken aan ee D300, maar ik weet het niet.
Ga nog e.e.a. testen, en anders terug met die lens...

gr Ed

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » zo jul 20 2008 1:13 pm

Doe eens een voorbeeldje Ed als je wil. Ik ben wel benieuwd hoe het eruit ziet.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Floris

Bericht door Floris » ma jul 21 2008 10:43 am

Inmiddels is mijn exemplaar omgeruild voor een andere; dit lijkt beter te gaan! Dit weekend voor het eerst eropuit icm D300 en ook niet altijd tevreden, maar dit heeft zeer waarschijnlijk te maken met de frontfocus van de D300 (met meerdere objectieven zichtbaar).

Ik ben wel erg onder de indruk van de combinatie D300 en de 70-200; snel bewegende objecten fotograferen gaat erg goed; de fotograaf lijkt meestal de beperkende factor te zijn.

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » ma jul 21 2008 10:53 am

Floris schreef:Inmiddels is mijn exemplaar omgeruild voor een andere; dit lijkt beter te gaan! Dit weekend voor het eerst eropuit icm D300 en ook niet altijd tevreden, maar dit heeft zeer waarschijnlijk te maken met de frontfocus van de D300 (met meerdere objectieven zichtbaar).
Die zou ik dan ook maar omruilen... :shock:

GdP

Bericht door GdP » ma jul 21 2008 10:58 am

Het zitje niet mee Floris.

Ik zou gewoon met het hele spul naar Beverwijk gaan, en het daar laten controleren. Want zo blijf je aan de gang.

Floris

Bericht door Floris » ma jul 21 2008 11:21 am

GdP schreef:Het zitje niet mee Floris.

Ik zou gewoon met het hele spul naar Beverwijk gaan, en het daar laten controleren. Want zo blijf je aan de gang.
Ritje Beverwijk gaat er zeker aankomen :wink: Maar dan dus niet de 70-200 op de D300 laten aanpassen, maar alles gewoon callibreren (gebruik ook nog D200).

Het frontfocus probleem wel een beetje on-the-go kunnen ondervangen met de AF-fine tune optie in het menu, maar perfect is het nog niet. Had in een dierentuin een paar mooie portretten van een lynx geschoten, maar die bleken allemaal niet zo scherp. Nadere controle leerde dat de voorgrond dus wel scherp was....

@Edje: plaats inderdaad even een voorbeeldje! Misschien een front/backfocus probleem van het objectief?

Edje
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

s

Bericht door Edje » do sep 04 2008 8:48 pm

Zou wel willen, maar ik heb geen idee hoe.

Ik heb zelf geen adres, en je kan ze hier ook niet uploaden..

Ik vind het wel raar als ik tot een meter of vijf van mijn onderwerp zit wel scherpe platen kan maken, maar op een grotere afstand niet....

gr Ed

JosK
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door JosK » vr sep 05 2008 9:36 am

Ik heb een 70-300 VR, die mag je ruilen ;) Toen ik 'm wilde kopen heb ik in de winkel wat proefopnamen ermee gemaakt, 185mm op 3 meter van object en 1/10e sec met f11: uit de hand met VR op normal, gewoon een scherpe foto. Body was toen nog een D50.

Afbeelding
klijnfotografie.com

Floris

Bericht door Floris » vr sep 05 2008 11:51 am

Ik heb een week geleden m'n Tamron 17-50 F/2.8 weggebracht met hetzelfde: hoe groter de focus afstand; hoe groter de front-focus. Objectief is nu onderweg naar Duitsland.

70-200 heeft duidelijk scherpteverschil links-rechts: binnenkort daarvoor naar Beverwijk. Het vervelende is dat juist rechts onscherp is en wanneer je portret schiet, je juist daar je onderwerp hebt.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » vr sep 05 2008 12:16 pm

Floris,

Je hebt het probleem met meerdere lenzen, zou het misschien aan je camera liggen?
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Floris

Bericht door Floris » vr sep 05 2008 12:41 pm

Roelof schreef:Floris,

Je hebt het probleem met meerdere lenzen, zou het misschien aan je camera liggen?
Nee; ik heb een D200 en D300 en andere objectieven (zoals de 50 1.8 en de 90 2.8) geven geen problemen. Het is gewoon pech. Dat van de Tamron is er een paar maanden geleden ingeslopen en ik gaf eerst de D300 de schuld.

Nu die is gecallibreerd en het probleem bleef, wist ik dat ik het in de objectieven moest zoeken. Ik heb een poosje terug alles uitgebreid lopen testen en kwam tot de duidelijke conclusie dat de 70-200 (Dit is al het 2e exemplaar die ik heb) rechts zeker niet scherp is (en ik ben sowieso niet onder de indruk van de prestaties) en de 17-50 met name op 50 mm en F/2,8 op afstanden groter dan 3-4 meter erg veel frontfocus gaat vertonen. De 17-50 is dus nu bij de dokter en daar hebben ze het probleem ook gezien.

Floris

Bericht door Floris » wo okt 01 2008 3:36 pm

Net bericht vanuit Beverwijk: 70-200 heeft frontfocus en de VR moet ook worden gejusteerd.... Kosten: EUR 145 incl. BTW. Maar er zit nog winkel-garantie op, dus de winkel neemt de kosten op zich (moet die bevestiging per mail nog krijgen, maar is wel mondeling toegezegd).

De Tamron is na een maand nog steeds niet terug.

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”