De laatste tijd schiet ik mijn foto's in RAW format. De foto's bewerk ik dan in CS3. Wat is nou de beste kleurstand die ik kan kiezen ? Is dat Ia SRGB of II Adobe RGB.
gr,
Patrick
kleurstand D80
- Jur
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Patrick,
Voor CS3 maakt het eigenlijk alleen maar uit of je in sRGB of AdobeRGB werkt. Het onderscheid tussen kleurstanden Ia en IIIa wordt door CS3 niet uitgelezen, dat kan alleen met Nikon RAW converters als Capture NX.
In CS3 kun je bovendien nog converteren van sRGB naar AdobeRGB en vice versa. Dus waarschijnlijk maakt de oorspronkelijke kleurstand helemaal niet uit. Overigens geldt dat, met uitzondering van de witbalans, ook voor alle andere in-camera parameters (scherpte, contrast, etc.).
Zelf werk ik graag in NX, voorheen alleen met de D2x en nu ook met de D300.
Groet,
Voor CS3 maakt het eigenlijk alleen maar uit of je in sRGB of AdobeRGB werkt. Het onderscheid tussen kleurstanden Ia en IIIa wordt door CS3 niet uitgelezen, dat kan alleen met Nikon RAW converters als Capture NX.
In CS3 kun je bovendien nog converteren van sRGB naar AdobeRGB en vice versa. Dus waarschijnlijk maakt de oorspronkelijke kleurstand helemaal niet uit. Overigens geldt dat, met uitzondering van de witbalans, ook voor alle andere in-camera parameters (scherpte, contrast, etc.).
Zelf werk ik graag in NX, voorheen alleen met de D2x en nu ook met de D300.
Groet,
Jur
- Maud
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Zoals hierboven gezegd maar Ia of IIIa voor CS2/3 niet uit. Maar als je ook met Capture NX(2) werkt, maakt het dan wel uit?
Mijn D80 stond op Ia en lees in mijn boekje dat IIIa de voorkeur geniet als foto's bewerkt worden.
Wat is jullie ervaring?
Gr.
Maud
Mijn D80 stond op Ia en lees in mijn boekje dat IIIa de voorkeur geniet als foto's bewerkt worden.
Wat is jullie ervaring?
Gr.
Maud
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief
- iefie
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
srgb 1a heeft wat zachtere kleuren en is vooral voor portretten bedoeld.
srgb 111a is meer verzadigde kleuren en is vooral goed voor snapshots en natuurfoto's
adobe rgb heeft de meeste kleurruimte. dus ga je een foto in adobe rgb nabewerken kan je er meer kleuren uit halen.
maar dan moet je wel een goed beeldscherm hebben (eizo) die al die extra kleurruimte ook kan weergeven anders heb je er nog niks aan.
heb ook gelijk een vraag.
stel je maakt een foto in srgb 111a, en deze doe je in picture project op automatisch verbeteren.
krijg je dan een zelfde foto als wanneer je dezelfde foto in raw maakt en dan automatisch laat verbeteren?
srgb 111a is meer verzadigde kleuren en is vooral goed voor snapshots en natuurfoto's
adobe rgb heeft de meeste kleurruimte. dus ga je een foto in adobe rgb nabewerken kan je er meer kleuren uit halen.
maar dan moet je wel een goed beeldscherm hebben (eizo) die al die extra kleurruimte ook kan weergeven anders heb je er nog niks aan.
heb ook gelijk een vraag.
stel je maakt een foto in srgb 111a, en deze doe je in picture project op automatisch verbeteren.
krijg je dan een zelfde foto als wanneer je dezelfde foto in raw maakt en dan automatisch laat verbeteren?
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.