polarisatiefilter

Discussies over filters
Jacques

polarisatiefilter

Bericht door Jacques » wo dec 27 2006 5:23 pm

Ik zoek een goede polarisatiefilter voor mijn Nikon DX VR 18 200 lens.
Wie kan mij helpen bij de keuze?

yoyo

Bericht door yoyo » wo dec 27 2006 5:33 pm

NIKON Circular polarizing filter II.
Dit is een smalle/slim versie om vignetering te voorkomen.

http://nikonimaging.com/global/products ... /index.htm

Sluit wel een nieuwe hypotheek af.

Bijna net zo duur en goed zijn de B+W Kasemann polfilters.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do dec 28 2006 7:30 am

Bijna net zo duur en goed zijn de B+W Kasemann polfilters.[/quote]

In een test in Fomag bleek dat Nikon echt met stip op één staat.

Filters van andere merken zijn alleen geschikt om je objectief te beschermen als er geen film in de camera zit. Zelf gebruik ik daar een objectief dop voor.

yoyo

Bericht door yoyo » do dec 28 2006 1:16 pm

Hans Braakhuis schreef:
Bijna net zo duur en goed zijn de B+W Kasemann polfilters.
In een test in Fomag bleek dat Nikon echt met stip op één staat.

Filters van andere merken zijn alleen geschikt om je objectief te beschermen als er geen film in de camera zit. Zelf gebruik ik daar een objectief dop voor.
Hans,
Heb je die test nog? Digitaal?
Ik ben wel benieuwd. Hebben ze in die test ook de B+W kasemann meegenomen?

B+W maakt de filters voor Leica en dit zijn behoorlijk goede filters. Ik heb er goede ervaringen mee. B+W laat alle ander merken meestal achter zich, maar de Nikon versie staat idd bekent om zijn kwaliteit. En B+W is duur, maar de Nikon varianten zijn nog duurder.

yoyo

Bericht door yoyo » do dec 28 2006 1:31 pm

Jacques,

Waar je in ieder geval op moet letten is dat het een Circulair filter is. Als je AF en je belichtingsmeter nog wil gebruiken tenminste...

En het moet dus een versie zijn die aangepast is voor een groothoek beeldhoek. Dit zijn de "slim" versies. Bij NIKON is dat versie II.

Bijkomend voordeel van de NIKON is dat deze nog een beetje filterdraad heeft aan de voorzijde, zodat je er nog een lensdop op kunt zetten. Veel "slim" versies van andere merken hebben dat niet.

yoyo

Bericht door yoyo » do dec 28 2006 1:44 pm

Even ter indicatie :

Nikon 77mm circular polarizing filter II
prijs: € 275,-

Jij hebt een 72mm nodig.

yoyo

Bericht door yoyo » do dec 28 2006 1:47 pm

Via Hongsien Kwee (Luchtpost)

Circ. Pol. 77mm (Slim) CPL II Euros 145
(kost in Nederland Euros 299!)

http://fotoapparatuur.nl/Aanbiedingshow ... d_id=71613

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr dec 29 2006 6:31 am

yoyo schreef:Hans,
Fomag is kort voor FotoMagazine. Een fotoblad dat gewoon geld kost. Daar is niets mis mee. Niet digitaal dus. En oude fotobladen vindt je bij de antiquair.

Jacques

pol filter

Bericht door Jacques » vr dec 29 2006 10:17 am

Bedankt allemaal voor jullie reactie.
De nikon filer is erg duur. Wat is een goede filter gelet op prijs/kwaliteitverhouding?

yoyo

Bericht door yoyo » vr dec 29 2006 12:05 pm

Hans Braakhuis schreef:
yoyo schreef:Hans,
Fomag is kort voor FotoMagazine. Een fotoblad dat gewoon geld kost. Daar is niets mis mee. Niet digitaal dus. En oude fotobladen vindt je bij de antiquair.
Hans,

Ook goede morgen!

Ik heb nog nooit lectuur bij de antiquair gezien. En meestal zijn ze na een jaar niet meer na te bestellen. Het enige waar ik naar benieuwd was is of ze in die test ook de kasemann polfilters hadden meegenomen. Als dit namelijk niet is gebeurt dan begrijp ik de uitslag. Daarom vroeg ik of je deze misschien nog als gescande versie had.

MadMike

Bericht door MadMike » vr dec 29 2006 1:43 pm

hallo jaques,

ik heb zelf dus die B&W circ. pol. filter, in slimline uitvoering op mijn 18-135, dezelfde groothoekstand als jij hebt. ik heb nog steeds een volledig beeld (geen zwarte hoekjes van de filterrand), en het polarisatie-effect is zeer mooi. ik gebruik de polfilter eigenlijk bijna altijd, als het licht het toelaat (-2 stops he!).

ook in schaduwrijke omgevingen (zoals bos) worden de kleuren duidelijk meer verzadigd. spiegelingen verdwijnen en hemels verzadigen. ik ben er dik tevreden over en dan vind ik die nikon filter idd wel heel erg duur tegenover 107 euros voor de 67mm B&W slimline versie. maarja, kwaliteit heeft zijn prijs en waar leg je je lat?

succes met kiezen!!

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » za dec 30 2006 9:46 am

Je bent er niet met een slim line filter. Want als je daar weer een zonnekap op zet, heb je toch meestal donkere randen.

Bij de Nikon circulaire polarisatie filters heb je dus aanzienlijk meer glas, en met een bijbehorende zonnekap (blz 264 Catalogus) heb je geen donkere randen met een 18 mm objectief.

Nu heeft Nikon Nederland geen openbare prijslijst. In Engeland zijn ze wel te koop en in België niet meer.
De prijzen van de circulaire filters (ook II) staan op pagina 267 van de Catalogus.

Nu heb ik m'n verzameling camera's dit jaar verkocht. Dat gaf niet veel ruimte, want het ging maar om 2 camera's.
Men verzameling kennis is veel groter. Voor aan staat ruim 2 meter Foto. Dan andere bladen zoals Zoom.
Ik ga niet zoeken bij de oude Fomags en blijf bij m'n advies.

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » za dec 30 2006 10:21 am

Ik vraag me af of iemand wel eens daadwerkelijk heeft geprobeerd om een lineair polafilter te gebruiken IPV een circulair.

Ik heb gemerkt op basis van vorige camera's dat het vaak gewoon wel werkt met een lineair filter.

De enige camera waarbij het toen niet wekte was een antieke Canon F1 en de reden daarvoor was dat de lichtmeter gebruikmaakt van een zogenaamde beam splitter een principe wat nauwelijks nog wordt toegepast.

Helaas kan ik het zelf niet meer uitproberen omdat ik simpelweg geen passend lineair filter meer heb.

lineaire filters zijn meestal in verhouding tot circulaire stukken goedkoper.

Luc
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

yoyo

Bericht door yoyo » za dec 30 2006 12:58 pm

Hans Braakhuis schreef: Je bent er niet met een slim line filter. Want als je daar weer een zonnekap op zet, heb je toch meestal donkere randen.
Ik heb hem niet, maar volgens mij functioneert de AF-S DX VR Zoom-Nikkor 18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED met de orginele zonnekap en dan kan er ook een ander merk gebruikt worden lijkt mij. De bajonetzonnekap zit hier volgens mij aan de lensbajonet en niet aan de filtervatting :
Circular polarizing filter II
Usable, even with dedicated Lens Hood HB-35.
http://nikonimaging.com/global/products ... /index.htm
De vraag is of je een zonnekap wil gebruiken als je een pola gebruikt.
Hans Braakhuis schreef: Bij de Nikon circulaire polarisatie filters heb je dus aanzienlijk meer glas, en met een bijbehorende zonnekap (blz 264 Catalogus) heb je geen donkere randen met een 18 mm objectief.
Klopt, de glasdiameter is bij NIKON groter dan de filtervatting. Waardoor de kans op vignetering nog kleiner is en er bij de slimline filters toch nog ruimte is voor een filter/zonnekapschroefdraad die ook gebruikt kan worden voor een lensdop.
Maar bij de Zonnekappen voor Circulaire Polarisatiefilters lees ik toch wat nare voetnoten in de accessoires brochure :

Zonnekappen voor Circulaire Polarisatiefilters
52 mm Circulair Polarisatiefilter HN-12 (1)
62 mm Circulair Polarisatiefilter HN-26 (2)
72 mm Circulair Polarisatiefilter HN-13 (1)
77 mm Circulair Polarisatiefilter HN-34 (1, 3)

1. Vignettering treedt op met objectieven korter dan 35 mm.
2. Vignettering treedt op met objectieven korter dan 135 mm.
3. AF-S 28-70 mm f/2,8D IF-ED kan gebruikt worden op de 50 mm stand of een langere zoominstelling.

Hans Braakhuis schreef: Men verzameling kennis is veel groter.
Dat stelde ik ook niet ter discussie.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » zo dec 31 2006 8:36 am

luc schreef:Ik vraag me af of iemand wel eens daadwerkelijk heeft geprobeerd om een lineair polafilter te gebruiken IPV een circulair. Luc
Met een Nikon AF camera werkt een linear filter soms wel, soms niet.
Wat je in de zoeker ziet is het resultaat van een linear of circulair filter. Daar zie je het verschil niet.

Werk je nu met een nette (flits)licht meter van zo'n 1000 euro, en doe je alles verder manueel, dan kun je besparen op een circulair pola filter.

De Nikon camera's hebben in de camera, voor de lichtmeter, een extra linear pola filter. Dat doet Nikon omdat ze de licht meting niet willen laten beïnvloeden door schitter en andere lichtpuntjes. Het pola filter laat ze niet door en de licht meting houdt er geen rekening mee.

Weet je gelijk een van de redenen waarom de Nikon licht meting beter is dan bij ander merken.

Als je nu een linear filter op je objetief zet, en dat kruist net het pola filter van de licht meting, dan denkt de lichtmeting: hoooo, wat is het hier donker.

Het pola filter in de camera kent nog meer kunstjes, maar ik zal niet alle fabriekgeheimen verklappen. Al hoewel, zo geheim zal het sinds +- 1986, wel niet meer zijn.

Kortom, een goedkoop filter heeft zijn prijs, vandaar alleen gebruiken als er geen film in de camera zit.

Plaats reactie

Terug naar “Filters”