Eftelingse foto's

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
Bull

Eftelingse foto's

Bericht door Bull » ma jun 30 2008 1:14 am

Ik ben vandaag naar de Efteling geweest en had de D80 meegenomen. Ik heb meteen een vraag aan de deskundigen. Op welke kleurstand hebben jullie de camera staan. Ik had eerst altijd kleurstand II Adobe RGB en ben naar Ia sRGB gegaan. Ik ben daar niet helemaal tevreden over, maar aan de ander kant...dat is wel de fabrieksinstelling.

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding

Ik ben bij deze foto's eigenlijk een beetje aan het tonemappen geweest om ook de schaduwpartijen wat beter doortekend te krijgen.

Vledder

Bericht door Vledder » ma jun 30 2008 8:06 am

Waarom ben je nu afgeweken van II ?

sRGB is volgens mij de juiste kleurstand voor algemeen gebruik en word aanbevolen wanneer de foto's weinig bewerkingen ondergaan, met weinig bewerkingen worden geprint of worden weergegeven in een toepassing die geen kleurbeheer ondersteunen.

Adobe RGB word voornamelijk gebruikt voor commerciële publicaties en afdrukken. Bij Adobe RGB kan in de kleurruimte een groter aantal kleuren worden weergegeven dan in sRGB, waardoor dit de beste keuze is voor foto's die UITGEBREID worden bewerkt en geretoucheerd.

Bull

Bericht door Bull » ma jun 30 2008 8:23 am

Dus ik zou beter de camera op sRGB zetten ?

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » ma jun 30 2008 8:31 am

sRGB Ia vind ik de beste. Houd je van meer verzadiging, dan kies je voor sRGB IIIa. Deze laatste wordt vaak door Amerikanen gebruikt omdat het wat meer rood is.
Cheers,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Pieter

Bericht door Pieter » ma jun 30 2008 9:03 am

Vledder schreef:Waarom ben je nu afgeweken van II ?

sRGB is volgens mij de juiste kleurstand voor algemeen gebruik en word aanbevolen wanneer de foto's weinig bewerkingen ondergaan, met weinig bewerkingen worden geprint of worden weergegeven in een toepassing die geen kleurbeheer ondersteunen.

Adobe RGB word voornamelijk gebruikt voor commerciële publicaties en afdrukken. Bij Adobe RGB kan in de kleurruimte een groter aantal kleuren worden weergegeven dan in sRGB, waardoor dit de beste keuze is voor foto's die UITGEBREID worden bewerkt en geretoucheerd.
Adobe RGB heeft opzich niet zo heel veel zin om te gebruiken. Aangezien 9 van de 10 printers een kleinere kleurruimte heeft als sRGB, dus laat staan Adobe RGB.

Gewoon sRGB hoppatee

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”