Scherptediepte controle D80

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
sousse

Scherptediepte controle D80

Bericht door sousse » do dec 28 2006 9:07 pm

Ik heb een vraag,

Op de D80 zit een knop waar de lens op de camera is gemonteerd, volgens de handleiding zou je na het scherpstellen en het aandrukken van deze knop een indruk krijgen van de scherptediepte die gekozen is met de diafragmaknop.
Bij mij verranderd niets als ik door de zoeker kijk, scherpstel en deze knop indrukt.
Weten meer D80 eigenaren hoe dit zit en hoe je deze mogelijkheid op de camera kan gebruiken.

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Dukard

Re: Scherptediepte controle D80

Bericht door Dukard » do dec 28 2006 9:47 pm

sousse schreef:Ik heb een vraag,

Op de D80 zit een knop waar de lens op de camera is gemonteerd, volgens de handleiding zou je na het scherpstellen en het aandrukken van deze knop een indruk krijgen van de scherptediepte die gekozen is met de diafragmaknop.
Bij mij verranderd niets als ik door de zoeker kijk, scherpstel en deze knop indrukt.
Weten meer D80 eigenaren hoe dit zit en hoe je deze mogelijkheid op de camera kan gebruiken.

Alvast bedankt voor jullie antwoord.
Bij het lezen van je verhaal denk ik het eerst dat je je D80 in de Auto of P modus hebt staan ......

In deze modus regelt de camera zelf zijn belichting en bij (te) weinig licht zal het diafragma dan ook geheel open blijven staan - oftewel de maximale lensopening.
De scherptediepte knop laat dan ook geen veranderingen zien in je zoeker.

Je zou eens kunnen proberen om bijv. de manual mode of de diafragma voor keuze mode op de D80 te kiezen en met de wieltjes op je camera het diafragma te verstellen naar een hogere waarde.

Kijk dan nog eens in je zoeker en waarschijnlijk zal dan wel de functie zichtbaar zijn van de scherptediepte knop.

In alle modussen van de cam hoor je overigens wel dat de Scherptediepte knop zijn werk doet ..... maar is alleen zichtbaar wanneer er een hoger diafragma ingesteld staat.

Succes ..... :wink:

MadMike

Bericht door MadMike » vr dec 29 2006 3:11 pm

beste dukard en sousse,

ik heb net ook even het scherptediepte knopje gespeeld en ik kom erachter dat de controle werkt in alle standen, zowel de auto (feest) standen, als de P, S, A en M standen (ook een D80). ik heb dit geprobeerd in een redelijk donkere ruimte, belichtingsmeter gaf onderbelicht aan. (je hoort m in alle standen, alleen als hij op grootste diafragma staat zie je geen verschil)

het enige wat je moet doen om duidelijk verandering te krijgen in je zoeker , is je diafragma dichtgooien en dan op de controleknop duwen.

als je gewoon door de zoeker kijkt staat het diafragma altijd op zn grootst, ongeacht het ingestelde diafragma, zodat je voldoende licht in de zoeker hebt. zodra je de onstapanknop helemaal indrukt, sluit het diafragma tot de ingestelde waarde en wordt de foto gemaakt. als de spiegel weer neerklapt en de sluiter sluit, is het diafragma alweer helemaal open.

alleen door de controleknop te bedienen kun je het diafragma sluiten naar de ingestelde waarde en je scherptediepte in de zoeker controleren. heb je je diafragma nu al op maximale grootte ingesteld, zie je niks bij het bedienen van de knop. als je nu het diafragma begint te knijpen en bij elke stop even kijken en controleknop bedienen, zul je zien dat elke stop een donkerder resultaat geeft met een steeds oplopende scherptediepte.

als je het nog niet vertrouwt, gewoon even doordrukken, foto maken, en op verschillende diafragma-waaardes herhalen (stand A). wat je normaal door de zoeker zou zien zie je nu in je fotos zonder dat ze donkerder worden.

succes met spelen!!

Dukard

Bericht door Dukard » vr dec 29 2006 8:34 pm

Hoi MadMike,

Je zegt eigenlijk precies hetzelfde wat ik in mijn reactie laat lezen .... alleen met wat meer woorden en in een andere volgorde ..... :wink:

-

Waar ik op doelde met de P of Auto modus ..... is dat deze standen erg vaak kiezen voor een maximale opening bij relatief weinig licht ..... gevolg is dan ook dat je in de zoeker geen scherptediepte werking kan ervaren.

De andere - meer handmatige standen - geven meer controle over het diafragma ...... waar Sousse zijn scherptediepte bij kan zien.

Verder vind ik je verhaal zeker steekhoudend ..... :D

MadMike

Bericht door MadMike » za dec 30 2006 2:15 pm

hehallo!

ik zie idd wat je eigenlijk bedoelde, had aanvankelijk opgevat dat in de P stand geen diafragmacontrole mogelijk was. nu lees ik dat je dat wel zo bedoeld. maar goed, er is een duits spreekwoord dat neerkomt op:

dubbel geplakt houdt beter!

conclusie: beiden hebben we gelijk!

fijne jaarwisseling iedereen!

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”