
Watermolen Singraven
Watermolen Singraven
Vanmiddag hebben we een prachtige wandeling gemaakt op Landgoed Singraven in Denekamp, de watermolen was druk in bedrijf en ik wilde de beweging in de foto vastleggen. Heb heel veel instellingen geprobeerd, maar hoe langer de sluitertijd, hoe overbelichter de foto werd. Dit is de beste foto geworden, van verre afstand genomen, dus wel een stuk uitgesneden. Verder heb ik geen statief gebruikt en ietsjes verscherpt en contrast toegevoegd. Ik had het liefst het linkerwiel als 1 zwarte circel willen hebben. Aan jullie de vraag, wat vinden jullie ervan en hoe kan ik het de volgende keer beter doen?


Re: Watermolen Singraven
Dat betekend zowiezo een langere sluitersnelheid dan 1/20e. En dat houdt weer in een statief, is niet te doen om een foto uit de hand te schieten zonder te bewegen. Ik vind dit al knap dat het je zo is gelukt.sandra1977 schreef:Ik had het liefst het linkerwiel als 1 zwarte cirkel willen hebben.
Welke ISO waarde had je ingesteld ? Vind ik niet terug in je Exif. Hoe heb je de WB gemeten, staat nl op manual.
groet,
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
Volgens mij stond die isowaarde erg hoog want het diafragma stond op f/36.
1/20e is net traag genoeg om het effect van stromend water vast te leggen, wil je de beweging van het wiel versterken dan moet je inderdaad nog wat langer belichten.
Maar dat gaat dus alleen als je de ISO omlaag kunt gooien, of een ND filter erop zet.
1/20e is net traag genoeg om het effect van stromend water vast te leggen, wil je de beweging van het wiel versterken dan moet je inderdaad nog wat langer belichten.
Maar dat gaat dus alleen als je de ISO omlaag kunt gooien, of een ND filter erop zet.
ISO waarde 400 en WB, daarmee bedoel je denk ik de witbalans? (sorry, ben nog niet helemaal thuis in alle afkortingen
) die had ik op direct zonlicht gezet. Als ik een langere sluitertijd gebruik raakt m'n foto erg overbelicht. Had ik misschien de ISO waarde lager moeten zetten of moet ik met nog andere zaken rekening houden? Volgende keer gaat m'n statief mee!

Met lage ISO, heel hoog diafragmagetal en statief moet het lukken om het wiel helemaal zwart te krijgen. Als je de tijd opneemt die het wiel erover doet om een kwartslag te draaien, weet je ongeveer wat je kortste sluitertijd moet zijn. Voor de zekerheid kun je 2x of langer nemen dan de gemeten tijd. Wellicht moet je dan de foto maken als het minder licht is, in de schemering misschien?
Mijn statief gaat de volgende keer mee, het idee om zo'n bewegingsfoto te maken kwam spontaan in me op.
Dus met mijn laagste ISO waarde die ik heb (200) en een hoog diafragmagetal hoef ik alleen nog maar wat te gaan spelen met de sluitertijd en idd misschien een keer later op de dag gaan als de zon er niet zo fel op schijnt.
Kan het ook andersom, met een laag diafragmagetal?
De D50 heeft geen lagere ISO waarde dan 200.....Als je ISO waarde op 100 had gezet dan was de belichtingstijd wel langer geweest fij F36.
Dus met mijn laagste ISO waarde die ik heb (200) en een hoog diafragmagetal hoef ik alleen nog maar wat te gaan spelen met de sluitertijd en idd misschien een keer later op de dag gaan als de zon er niet zo fel op schijnt.
Kan het ook andersom, met een laag diafragmagetal?
Nee dat kan niet. Je wil beweging in je foto krijgen dat regel je met je sluitersnelheid.sandra1977 schreef:Kan het ook andersom, met een laag diafragmagetal?
Met diafragma regel je de scherptediepte. M.a.w. wat wil je allemaal scherp hebben voor en achter het scherpstelpunt. Hoe hoger het diafragma getal (= kleiner diafragma opening) hoe scherper de voor en achtergrond wordt. Dat verhoud zich als 1:3. Bij de meeste lensen is 2 stops boven het laagste diafragma getal het scherpst, ook wel sweetspot genoemd. M.a.w. laagste diafragma getal op je lens is f/2.8, twee volledige stops overslaan wordt dan f/8. Let op, dit is dus niet wetmatig maar een soort van richtlijn
Hope this helps.
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
Ja, dit helpt zeker! Behalve het sweetspot verhaal, maar daar had ik me nog niet in verdiept. Naast m'n statief gaan er denk ik ook meteen wat aantekeningen mee..... de stap van auto naar de M-stand is net iets te groot om alles in 1x te kunnen onthouden
.
Nog 1 beginnersvraagje, ik wilde eerst graag een macro-objectief aanschaffen, hier zie ik nog even van af en ga voor de 70-300 VR. Mag ik aannemen dat het hele ISO-diafragma-sluitertijd verhaal voor bovenstaande foto ook voor dit objectief geldt? En ik bedoel daarmee de balanssoort om bovenstaande foto te kunnen maken.

Nog 1 beginnersvraagje, ik wilde eerst graag een macro-objectief aanschaffen, hier zie ik nog even van af en ga voor de 70-300 VR. Mag ik aannemen dat het hele ISO-diafragma-sluitertijd verhaal voor bovenstaande foto ook voor dit objectief geldt? En ik bedoel daarmee de balanssoort om bovenstaande foto te kunnen maken.
Uiteraard geldt dit ook voor dit objectief, het geldt voor alle objectieven !sandra1977 schreef:ga voor de 70-300 VR. Mag ik aannemen dat het hele ISO-diafragma-sluitertijd verhaal voor bovenstaande foto ook voor dit objectief geldt? En ik bedoel daarmee de balanssoort om bovenstaande foto te kunnen maken.
Bij dit soort lensen moet je volgende vuistregel in acht nemen voor het fotograferen uit de hand: brandpuntsafstand x 1,5 = sluitersnelheid. Dus afstand 100mm geeft een sluitersnelheid van 1/200 (100 x 1,5 = 150 wordt 1/200). Afstand 300mm, geeft 1/500 (300 x 1,5 = 450 wordt 1/500). Met de VR optie ingeschakeld mag je hier 1 stop onder gaan zitten, dus 100mm wordt 1/125 en 300mm wordt 1/250.
Suc6,
ALE
Ps, ik weet niet of een D50 ook 1/3 stapwaarde heeft qua belichting anders kunnen de getallen iets anders zijn. De opgegeven waarde zijn gebaseerd op hele stops.
Laatst gewijzigd door ALE op wo jul 02 2008 9:20 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
D50 heeft 1/3 stopsALE schreef:Nee dat kan niet. Je wil beweging in je foto krijgen dat regel je met je sluitersnelheid.sandra1977 schreef:Kan het ook andersom, met een laag diafragmagetal?
Met diafragma regel je de scherptediepte. M.a.w. wat wil je allemaal scherp hebben voor en achter het scherpstelpunt. Hoe hoger het diafragma getal (= kleiner diafragma opening) hoe scherper de voor en achtergrond wordt. Dat verhoud zich als 1:3. Bij de meeste lensen is 2 stops boven het laagste diafragma getal het scherpst, ook wel sweetspot genoemd. M.a.w. laagste diafragma getal op je lens is f/2.8, twee volledige stops overslaan wordt dan f/8. Let op, dit is dus niet wetmatig maar een soort van richtlijn
Hope this helps.
ALE
Zolang de belichtingswaarde in de A of S-stand constant blijft, kun je net zo goed de A stand gebruiken om de sluitertijd te regelen. Als je het diafragma een stop dichtdraait verdubbel je per definitie de sluitertijd die nodig is om dezelfde belichtingswaarde te houden.
Deze vuistregel staat dus eigenlijk voor de meest ideale foto? (even het verhaal met de VR hier buiten gelaten)Bij dit soort lensen moet je volgende vuistregel in acht nemen voor het fotograferen uit de hand: brandpuntsafstand x 1,5 = sluitersnelheid
Ook voor bovenstaande foto? Ik heb namelijk zelf het idee dat ik de meest ideale plaat uit de M stand moet halen omdat je daar het meest mee kan "spelen"Zolang de belichtingswaarde in de A of S-stand constant blijft, kun je net zo goed de A stand gebruiken
Sorry, maar ik lijk wel bij elk antwoord weer een nieuwe vraag te krijgen.....