Filters e.d. van oude camera hergebruiken?

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
Plaats reactie
Miriam

Filters e.d. van oude camera hergebruiken?

Bericht door Miriam » zo jun 29 2008 9:03 pm

Hallo,

Ben nog maar heel kort op dit forum dus weet niet zeker of ik het allemaal goed plaats hier.
Ik heb van mijn vader allemaal oude fotocamera's gekregen en wat benieuwd of ik misschien onderdelen daarvan kon gebruiken op mijn Nikon. Helaas past niets :(
Heeft iemand enig idee of ik toch nog iets leuks kan met dit materiaal of dat zulk oud cameraspul nog gewild is?

Afbeelding

Verder had hij ook nog een grote studiolamp, wie weet kan ik daar nog wel eens wat geks mee (nooit geweten dat mijn vader nog zoveel had gehad op fotografie gebied :) )

Vledder

Bericht door Vledder » zo jun 29 2008 10:38 pm

Nostalgie. Gewoon bewaren,als je meer leert over fotografie ga je dit straks allemaal koesteren, zeker als het van je vader is geweest. Niet/nooit wegdoen.

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » ma jun 30 2008 8:20 am

Contaflex is van Zeiss, en Zeiss is nog altijd het beste. (Contax spul is tweedehands aardig wat meer waard dan Nikon spul) Ik weet niet wat van film daar in gaat 126? Ben bang dat dit niet meer is te krijgen.

Ik zie een lichtmeter. Die kun je gebruiken. En die filters, zit er schroefdraad op? Als die minimaal 52 mm zijn kun je ze op veel Nikon lenzen schroeven.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » ma jun 30 2008 9:35 am

Je Contaflex 1 is gemaakt in de jaren 1953 - 1958. Meestal is de sluiter van rubberdoek en die werken nog steeds feilloos.
In 1951 was de nieuwe Zeiss fabiek in Stuttgart klaar en daar werd deze camera gemaakt. Veelal zit er een Tessar 45mm f2,8 objectief in. De sluiter zit in het objectief. Dat idee is later gejat door Hasselblad.
In de McKeown 2001 staat een richtprijs van 75 tot 100 US$.

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » ma jun 30 2008 10:02 am

Hoi Miriam,

Het klinkt misschien wel oudbollig maar wat Vledder adviseert is waar. Doe die mooi spullen niet weg, je gaat ze waarderen.
Groet,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Klik-Klak

Bericht door Klik-Klak » ma jun 30 2008 10:52 am

Nooit weg doen zoiets is niet met geld te vergelijken.
Later ben je blij dat je het niet heb weggedaan.

Groet R.

Miriam

Bericht door Miriam » ma jun 30 2008 1:27 pm

Hihi te bedenken dat mijn vader zei dat ik het maar naar de goedzooi moest brengen ;) Al zijn donkere kamer spul heeft hij al weggedaan, wel heeft hij heel veel oude camera's superoude videocamera's en lampen gegeven. Ik heb ze maar weer braaf even op zolder gezet (hier te veel kleine kinderhandjes om te laten slingeren, de hoge plekken liggen vol met al mijn camera's :lol:
Bedankt voor de reacties en ik laat het nog even liggen, volgens mij man moet de camera het nog steeds doen en er zat zelfs nog een leeg rolletje bij, wie weet kan ik me er nog een keertje op uit leven..?

wil
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door wil » ma jun 30 2008 1:50 pm

Bij mij staat al die oude zooi in een vitrinekast in de kamer. :D

Miriam

Bericht door Miriam » ma jun 30 2008 1:53 pm

Zal mijn man blij mee zijn, moet hij zijn bierglazen wegdoen omdat we geen ruimte hebben voor vitrinekasten zet ik daar mijn antieke camera's in :lol:

Wie weet later in mijn studio als mijn droom ooit nog eens uit mag komen ;)

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » ma jun 30 2008 1:57 pm

Miriam schreef:Zal mijn man blij mee zijn, moet hij zijn bierglazen wegdoen omdat we geen ruimte hebben voor vitrinekasten zet ik daar mijn antieke camera's in :lol:

Wat voor camera's heb je dan meer Miriam? Ik ben benieuwd. Toch geen oude Leica's :?: :)

Miriam

Bericht door Miriam » ma jun 30 2008 2:06 pm

Zal vanavond de merken eens opschrijven, maar volgens mij geen leica's hoor, de rest is grotendeels allemaal van die simpele camera's (die vroeger vast niet simpel gevonden werden :lol:) dus geen spiegelreflex. En dan dus nog zo'n hele oude filmcamera ook wel bijzonder om te zien hoor, kan me nog goed herinneren dat mijn vader soms de projector ook opzette om met ons onze oude kinderfilmpjes te kijken, nu staat het op dvd en is de projector verdwenen, jammer hoor, want dvd kijken vind ik minder bijzonder dan het gerammel van een projector. Ook dia's kijken vond ik vroeger geweldig want ook dat had mijn vader vroeger nog, ook dit isin de opruimwoede verdwenen :(

wil
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door wil » ma jun 30 2008 3:59 pm

Miriam schreef:Zal mijn man blij mee zijn, moet hij zijn bierglazen wegdoen omdat we geen ruimte hebben voor vitrinekasten zet ik daar mijn antieke camera's in :lol:

Tja ik lust geen bier, dus dat was makkelijk. En mijn vrouw spaart gelukkig niets. :D

Miriam

Bericht door Miriam » ma jun 30 2008 4:33 pm

haha tja aangezien ik veel manieren vind om mijn creativiteit in kwijt te kunnen heb ik voor van allerlei hobbies heeeeeel veel spullen dus met een klein huis, 2 kinderen en 2 mensen met veel hobbies geen ruimte nog voor vitrinekasten, dus die moet wachten op zolder tot ik dan misschien toch nog eens een studiootje of zo voor mezelf aan het huis heb kunnen (laten) bouwen :P :lol:

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”