Vraagje over vroeger
Vraagje over vroeger
Het is zeker al 20 jaar zo, vermoedelijk al 30 jaar dat Canon de meeste SLR's verkoopt, gevolgd door Nikon. Dan komt er een tijdje niks en hikken de andere merken er achter aan. Het valt trouwens wel op dat op marktplaats meer Minolta's dan Nikons worden aangeboden.
Maar hoe was dat in de jaren zestig, zeventig ? Eens moet de verdeling anders geweest zijn. Of was de verdeling toen ook al zo?
Maar hoe was dat in de jaren zestig, zeventig ? Eens moet de verdeling anders geweest zijn. Of was de verdeling toen ook al zo?
- wim
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Vroeger.............ach wat voelen we ons dan in 1 keer ouder
Ik weet het niet helemaal precies hoor, want ik koos al jong voor Nikon en heb niet zoveel belangstelling voor de rest gehad. Maar er was een veel groter aanbod van merken, Pentax, Minolta, Olympus was toen ook een uitstekend merk, Agfa, Rollei, Praktica, Voigtlander, Zeis, Leica,.....
Er was meer versnippering.
En dan nog stiekum dromen van een hasselblad.
Maar ook toen al ging de diskussie vaak tussen Canon en Nikon. Ik weet niet wie er toen het meeste verkocht in 77, maar ik kocht mijn eerste SLR, de Nikon FM met een 50mm objectief. Nikon had toen een uitstekende naam op het gebied van objectieven en daar viel ik voor. En dat is zo gebleven.
Valt mij wel op dat de diskussies op fora scherper zijn. Vroeger (ga ik weer) zat ik in een fotoclub waar wel 10 verschillende merken zaten. We hadden het niet over ons spul, maar over de gemaakte foto's.
Vroeger.....
Ik zou niet meer terug willen, ook al fotografeer ik nog wel wat analoog.

Ik weet het niet helemaal precies hoor, want ik koos al jong voor Nikon en heb niet zoveel belangstelling voor de rest gehad. Maar er was een veel groter aanbod van merken, Pentax, Minolta, Olympus was toen ook een uitstekend merk, Agfa, Rollei, Praktica, Voigtlander, Zeis, Leica,.....
Er was meer versnippering.
En dan nog stiekum dromen van een hasselblad.
Maar ook toen al ging de diskussie vaak tussen Canon en Nikon. Ik weet niet wie er toen het meeste verkocht in 77, maar ik kocht mijn eerste SLR, de Nikon FM met een 50mm objectief. Nikon had toen een uitstekende naam op het gebied van objectieven en daar viel ik voor. En dat is zo gebleven.
Valt mij wel op dat de diskussies op fora scherper zijn. Vroeger (ga ik weer) zat ik in een fotoclub waar wel 10 verschillende merken zaten. We hadden het niet over ons spul, maar over de gemaakte foto's.
Vroeger.....
Ik zou niet meer terug willen, ook al fotografeer ik nog wel wat analoog.
Laatst gewijzigd door wim op di jul 01 2008 3:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik ben pas 28 dus ik zou het niet weten 

http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- ArjanL
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
In de oertijd werd door beroepsfotografen voornamelijk met Leica gewerkt. Leitz maakte het kleinbeeldnegatief (wat gebruikt werd voor filmcamera's) groot. Voor die tijd werden voornamelijk platencamera's gebruikt (grootformaat). Ook op reportage.
Tijdens de Korea-oorlog werden oorlogsfotografen geconfronteerd met de onmogelijkheid hun Leica's te laten repareren. Leica was in het Verre Oosten onbekend. Zij moetsen dus naar alternatieven kijken. Vanwege de uitstekende optische kwaliteiten werd vaak voor Nikon meetzoeker camera's gekozen. Spiegelreflexcamera's stonden toen aan het begin van hun (grote) ontwikkeling.
De oorlogsfotografen (sommige) gingen weer naar huis en namen hun nieuwe camera's mee. Zo werd Nikon buiten Azië bekend.
Tot eind jaren tachtig van de vorige eeuw liep de gehele verzamelde pers met Nikons rond. Uitermate betrouwbare apparaten met schitterende optieken.
Aan het eind van die periode kwam Canon met een superieur AF-systeem op de markt. Razend snel en behoorlijk betrouwbaar. Was Nikon ingedut?
Canon Nederland had toen direct voor de profs een uitstekende service neergezet. Iets gebracht voor reparatie of service werd vervangen door een leenexemplaar. Men kon dus door blijven werken. Nikon gebruikers zaten opgezadeld met INCA (ik zeg hier verder niets over maar ben wél bijna overgestapt op Canon).
Hoe je het ook wend of keert, voorbeeld doet volgen.
Als ik nu de billboards bekijk is de verhouding Canon:Nikon ongeveer 100:1. Canon doet dus veel aan marketing en komt af en toe uit met populaire (lees laaggeprijsde modellen voor de amateur) die veel mensen aanspreken. Dit doen ze m.i. iedere twee jaar en verpesten hiermee de markt. Er is niet meer tegenop te sparen of te werken.
Tijdens de Korea-oorlog werden oorlogsfotografen geconfronteerd met de onmogelijkheid hun Leica's te laten repareren. Leica was in het Verre Oosten onbekend. Zij moetsen dus naar alternatieven kijken. Vanwege de uitstekende optische kwaliteiten werd vaak voor Nikon meetzoeker camera's gekozen. Spiegelreflexcamera's stonden toen aan het begin van hun (grote) ontwikkeling.
De oorlogsfotografen (sommige) gingen weer naar huis en namen hun nieuwe camera's mee. Zo werd Nikon buiten Azië bekend.
Tot eind jaren tachtig van de vorige eeuw liep de gehele verzamelde pers met Nikons rond. Uitermate betrouwbare apparaten met schitterende optieken.
Aan het eind van die periode kwam Canon met een superieur AF-systeem op de markt. Razend snel en behoorlijk betrouwbaar. Was Nikon ingedut?
Canon Nederland had toen direct voor de profs een uitstekende service neergezet. Iets gebracht voor reparatie of service werd vervangen door een leenexemplaar. Men kon dus door blijven werken. Nikon gebruikers zaten opgezadeld met INCA (ik zeg hier verder niets over maar ben wél bijna overgestapt op Canon).
Hoe je het ook wend of keert, voorbeeld doet volgen.
Als ik nu de billboards bekijk is de verhouding Canon:Nikon ongeveer 100:1. Canon doet dus veel aan marketing en komt af en toe uit met populaire (lees laaggeprijsde modellen voor de amateur) die veel mensen aanspreken. Dit doen ze m.i. iedere twee jaar en verpesten hiermee de markt. Er is niet meer tegenop te sparen of te werken.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Re: Vraagje over vroeger
In de 60-er en 70-er jaren zijn heel veel amateurs begonnen met vooral Praktica SLR's. In de vroege jaren zestig had ook een merk als Exakta een behoorlijk marktaandeel. Van de Japanse merken was vooral Asahi Pentax erg populair (o.a. S1a, SV, Spotmatic), maar natuurlijk ook Nikon, Minolta en Canon. Daarnaast hadden merken als Miranda, Petri, Konica, Topcon en iets later Olympus een stevige aanhang. Als "instap SLR's" waren toch vooral Praktica en de Russische Zenith (B, E), allen met M42 schroefdraad vatting, vooral ook door de relatief lage prijzen populair. De meer serieuze amateurs kozen graag voor modellen als de Asahi Pentax Spotmatic, Nikon Nikkormat, Minolta SRT101, Canon FTb en Olympus OM-1/OM-2. Tegen het einde van de 70-er jaren waren een aantal van de hierboven genoemde merken (vrijwel) verdwenen en had de M42 vatting enorm aan populariteit ingeboet. Met name sinds de introductie van de eerste AF spiegelreflexen (Minolta) in 1986 zijn veel van de kleinere merken afgehaakt.Pruimpit schreef:Het is zeker al 20 jaar zo, vermoedelijk al 30 jaar dat Canon de meeste SLR's verkoopt, gevolgd door Nikon. Dan komt er een tijdje niks en hikken de andere merken er achter aan. Het valt trouwens wel op dat op marktplaats meer Minolta's dan Nikons worden aangeboden.
Jur
Bedankt Jur en Arjan. Viel me ook al op dat in mijn oude fototijdschriften veel praktica reclames te vinden waren. Dacht het merk zal wel niet meer bestaan. Niet is minder waar.
http://www.praktica.de/index.php?id=12
De sunpak flitsers bljken dus ook van Praktica te zijn. Wist ik niet.
Mijn vader had/heeft trouwens een Topcon. Voelt wel degelijk aan, moet ik zeggen. Zijn nog altijd actief in medische optiek.
http://www.praktica.de/index.php?id=12
De sunpak flitsers bljken dus ook van Praktica te zijn. Wist ik niet.
Mijn vader had/heeft trouwens een Topcon. Voelt wel degelijk aan, moet ik zeggen. Zijn nog altijd actief in medische optiek.
- Eeuw
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
In de 80'er jaren (je vraagt er niet naar maar toch..) stond ik in een fotozaak als verkoper. Als ik me het goed herinner was het vrij zeldzaam als een Nikon verkocht. Vooral Pentax, Olympus en Minolta zorgden voor de omzet. Pentax bekend door z'n compacte modellen. Minolta vanwege de mooi zacht tekenende lenzen en Olympus vanwege een heel slim lichtmeetsysteem. Die meet het licht dat terugvalt van het filmvlak tijdens het fotograferen. Dus als lichtomstandigheden tijdens de belichting veranderden reageerde de camera daar op. Een setje Praktica, met 50, 28 en 135 en een paraattas kostte maar een paar honderd gulden, ergens rond de 300 volgens mij.
Als je Nikon of Canon kocht was je wel een echte hobbyist Mijn FE koste 619,- gulden. Ja dat was inderdaad goedkoop.
Bij de overgang naar AF-systemen had Nikon in het begin een aardig streepje voor omdat de vatting niet veranderde en de scherpstelmotor in de body zat. Je kon dus een geleidelijke overstap maken. Bij Canon zaten ze al vrij snel in het objectief en dat betekende duurde lenzen. Voor Canon al de zoveelste verandering van objectief-vatting en dat heeft ze in die tijd klanten gekost. Maar of de verkoopcijfers daardoor ten gunste van Nikon kwamen te liggen weet ik niet. Misschien zijn er meer overstappers naar de andere merken geweest.
Als je Nikon of Canon kocht was je wel een echte hobbyist Mijn FE koste 619,- gulden. Ja dat was inderdaad goedkoop.
Bij de overgang naar AF-systemen had Nikon in het begin een aardig streepje voor omdat de vatting niet veranderde en de scherpstelmotor in de body zat. Je kon dus een geleidelijke overstap maken. Bij Canon zaten ze al vrij snel in het objectief en dat betekende duurde lenzen. Voor Canon al de zoveelste verandering van objectief-vatting en dat heeft ze in die tijd klanten gekost. Maar of de verkoopcijfers daardoor ten gunste van Nikon kwamen te liggen weet ik niet. Misschien zijn er meer overstappers naar de andere merken geweest.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Ja , ik fotografeer nog met een Topcon.Pruimpit schreef: Mijn vader had/heeft trouwens een Topcon. Voelt wel degelijk aan, moet ik zeggen. Zijn nog altijd actief in medische optiek.

En mijn eerste reflex die ik kocht was een Exakta VX 1000. De opvolger was een Nikon F en het is altijd Nikon gebleven. Zowel prive als beroeps. Middenformaat was Mamiya RB 67
Pruimpit:
"De sunpak flitsers bljken dus ook van Praktica te zijn. Wist ik niet."
Sunpak is niet van Praktica. Sunpak is Japans en wordt kennelijk door Praktica Duitsland geïmporteerd. Het oorspronkelijk Oost-Duitse Praktica heeft het na de val van de muur even slecht gehad, maar is nu weer helemaal aan het terugkomen. De merknaam Exacta op die flitsers zal ook wel betekenen dat een Japanse fabrikant ze onder Exacta-naam levert.
Groet, E.M. de Klerk
"De sunpak flitsers bljken dus ook van Praktica te zijn. Wist ik niet."
Sunpak is niet van Praktica. Sunpak is Japans en wordt kennelijk door Praktica Duitsland geïmporteerd. Het oorspronkelijk Oost-Duitse Praktica heeft het na de val van de muur even slecht gehad, maar is nu weer helemaal aan het terugkomen. De merknaam Exacta op die flitsers zal ook wel betekenen dat een Japanse fabrikant ze onder Exacta-naam levert.
Groet, E.M. de Klerk
Leuk om te weten voor de liefhebber. Voor 1975 was de Spotmatic F de best verkochte spiegelreflex ooit. Althans dat claimt Pentax zelf in deze folder.
http://fockert.xs4all.nl/~pentax/jpg_mi ... ies_07.jpg
Deze gast heeft trouwens goed werk gedaan, door al die folders er op te zetten. Zo leer je nog eens wat.
http://fockert.xs4all.nl/~pentax/html/folders.html
http://fockert.xs4all.nl/~pentax/jpg_mi ... ies_07.jpg
Deze gast heeft trouwens goed werk gedaan, door al die folders er op te zetten. Zo leer je nog eens wat.
http://fockert.xs4all.nl/~pentax/html/folders.html
- Ed Post
- Clublid
Topcon, daar noem je een mooi merk.
Bekende modellen waren de RE-II en de RE-Super.

Dit waren echt juweeltjes van camera's en ik heb daar dan ook heerlijk mee mogen fotograferen.
De RE-Super was ook een echte systeemcamera en deed niet onder voor Canon en Nikon....
Later kwam ook nog de Super DM met motordrive, maar dat was één van de laatste stuiptrekkingen van het originele merk.

Nadeel was dat de bajonet van Exacta kwam en aan de kleine kant was.
Dat was dan ook één van de oorzaken dat dit merk het uiteindelijk niet ging redden.
Nu zijn het echte collector-items.
Bekende modellen waren de RE-II en de RE-Super.

Dit waren echt juweeltjes van camera's en ik heb daar dan ook heerlijk mee mogen fotograferen.
De RE-Super was ook een echte systeemcamera en deed niet onder voor Canon en Nikon....
Later kwam ook nog de Super DM met motordrive, maar dat was één van de laatste stuiptrekkingen van het originele merk.

Nadeel was dat de bajonet van Exacta kwam en aan de kleine kant was.
Dat was dan ook één van de oorzaken dat dit merk het uiteindelijk niet ging redden.
Nu zijn het echte collector-items.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
en vergelijk dat eens met:Ed Post schreef:Topcon, daar noem je een mooi merk.
![]()

Leuk heh.
Die laaste afbeelding komt hier vandaan: http://www.cameraquest.com/Voigt%20SL.htm kijk halverwege, met de tekst:
The new 58/1.4 Topcor is a new optical design and is styled after the classic 58/1.4 Topcor, even down to the Topcor's bayonet on lens hood. These are limited edition lenses, with 800 each announced to be produced in Pentax 42mm screw mount and Nikon AI mount.
Die specifieke lens is nu niet meer in productie, maar inmiddels wel in een nieuw jasje, en dan kom je hier op uit
(die rechter lens):

Een Voigtländer Nokton 58mm/1.4 lensje met CPU voor de Nikon:
http://www.cosina.co.jp/seihin/voigt/english/sl2-e.html
Hoe oude waarden weer nieuw leven wordt ingeblazen.

Laatst gewijzigd door Léon Obers op di jul 22 2008 8:56 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers