D700 versus D3

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
slinger
Forumlid
Forumlid

D700 versus D3

Bericht door slinger » do jul 03 2008 1:18 am

wie kan mij in normaal Nederlands uitleggen wat de verschillen zijn tussen de D3 en de D 700 ?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do jul 03 2008 1:28 am

De meest belangrijke verschillen:
- De D700 is kleiner/compacter zonder powergrip als de D3, maar iets groter met powergrip.
- D3 is sneller (meer beeldjes per sec.)
- Levensduur sluiter van de D700 is op 150.000 opnamen afgestemd, van de D3 op 300.000 opnamen.
- D700 heeft een piezo sensor cleaning systeem, D3 niet.
- D700 is 95% zoekerbeeld, D3 100%
- D700 heeft geen crop voor 4:5, D3 wel
- D700 heeft ingebouwde flitser, D3 niet
- D700 heeft door het missen van een extra info LCD achterop (zoals de D3) meer menu's via het grote "monitor" LCD.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Light

Bericht door Light » do jul 03 2008 7:28 am

Die 4:5 crop, waarvoor zou ik die kunnen gebruiken, iemand een antwoord hierop aub? Heb me daar nog niet in verdiept en kennelijk ook nog niet nodg gehad.... maar als iemand ideen heeft en het wel gebruikt, dan hoor ik t erg graag

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » do jul 03 2008 8:22 am

L,

Denk eens aan de populatiteit van 8x10 inch papier in de Verenigde Staten, verhouding 4:5.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » do jul 03 2008 10:04 am

Light schreef:Die 4:5 crop, waarvoor zou ik die kunnen gebruiken, iemand een antwoord hierop aub? Heb me daar nog niet in verdiept en kennelijk ook nog niet nodg gehad.... maar als iemand ideen heeft en het wel gebruikt, dan hoor ik t erg graag
Ik vermoed dat de 4:5 verhouding populair is voor professional gebruik t.b.v. kranten- en tijdschriftopmaak.

Een manier om professionals toch de D3 te laten kopen i.p.v. de goedkopere D700?

Joost Wouters

Bericht door Joost Wouters » do jul 03 2008 10:49 am

Ik wil een FX camera aan gaan schaffen, maar ik kan ECHT niet kiezen of ik voor de D3 ga, of voor de D700.. Ik houd mijn D200 met 17-55 2.8 er naast, misschien beïnvloed dat de keuze?

Ik ken de verschillen, maar wat ga ik merken in de praktijk?! Ik ga hem o.a. aanschaffen omdat ik een half jaar naar Zuid-Amerika ga om rond te trekken en een potrfolio aan te maken zodat ik (hopelijk) aangenomen wordt op de Foto Academie.

Can you help me?!?!

Gegroet!
Laatst gewijzigd door Joost Wouters op do jul 03 2008 10:55 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Melliw
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Melliw » do jul 03 2008 10:53 am

17-5 2.8
Wat een mooi bereik :)
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

Joost Wouters

Bericht door Joost Wouters » do jul 03 2008 10:56 am

Hahaha :oops: Fixed ;)

Rogier

Bericht door Rogier » do jul 03 2008 10:56 am

Joost Wouters schreef:Ik wil een FX camera aan gaan schaffen, maar ik kan ECHT niet kiezen of ik voor de D3 ga, of voor de D700.. Ik houd mijn D200 met 17-5 2.8 er naast, misschien beïnvloed dat de keuze?
Ik zou zelf wel wat zien in een D700 naast mijn D200. Redelijk dezelfde camerabody, gebruiken dezelfde batterijen. Batterijgrip kun je er af halen als je rond gaat trekken. De D700 voor het groothoek werk en de D200 voor tele. Jummie!

Ik denk alleen dat ik de 17-55 weg zou doen voor een 24-70.

Joost Wouters

Bericht door Joost Wouters » do jul 03 2008 11:01 am

Is ook een erg goede optie! Bedankt, zo had ik hem nog niet bekeken, zat misschien te denken om de 70-200 te gaan gebruiken op de D3, OF de D700 aanschaffen met het nieuwe 14-24 objectief, de D200 met 17-55 daar op aansluitend en dan de 70-200 eventueel wisselen wanneer nodig..

Tis allemaal zo lastig ;)

JanF

Bericht door JanF » do jul 03 2008 11:09 am

Een nog niet genoemd groot verschil vind ik de dubbele CF kaart.

Ik zag laatst iemand schrijven dat dit onzinnig was omdat de kaarten toch steeds groter worden. maar dat is helemaal niet waarom het handig is.

Je kan direct een backup maken van je geschoten foto's. Dus alles wat je schiet komt op twee kaarten terecht zodat als ééntje de geest geeft, al het materiaal nog op de andere kaart staat. Voor de prijs van een extra kaartje sta ik nu dus een stuk zekerder op een belangrijke shoot.

Ik geef toe... niet voor iedereen belangrijk, maar wel het vermelden waard.

Joost Wouters

Bericht door Joost Wouters » do jul 03 2008 11:11 am

Heb je ook gelijk in! Het is erg fijn. Wat ik dan ideaal vind is JPG op de ene en NEF op de andere. En op reportage is het idd de i-de-ale backup! Scheelt ook weer het sjouwen van een geheugenbank :)

Rogier

Bericht door Rogier » do jul 03 2008 11:13 am

Ik zit een beetje met het zelfde probleem. Ik ben aan het sparen voor een lichtsterke Nikon standaardzoom. Aangezien ik nu een D200 heb zou dat de 17-55 2.8 gaan worden. Nu full-frame 'betaalbaar' aan het worden is, en ik vooral groothoek gebruik, zie ik de kans bestaan dat ik over een jaartje ofzo er een D700 erbij ga kopen.

Maar wat ga ik doen bij mijn volgend lensaanschaf? Koop ik de 17-55 en verkoop die weer over een jaar? Koop ik de 24-70 en hou de Tamron 17-50 er nog even bij, maar loop steeds lenzen te wisselen? Of koop ik de 14-24, ook weer samen te gebruiken met de Tamron, en ook weer wisselen de hele tijd? 24mm is net zo'n punt waar ik veel overlap in heb. Ik zit er voornamelijk onder, maar ik wil ook nog wel eens snel een foto schieten op 40 of 50mm, en die foto's zou ik waarschijnlijk missen als ik een lens moest wisselen.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do jul 03 2008 11:16 am

Joost Wouters schreef:Ik wil een FX camera aan gaan schaffen, maar ik kan ECHT niet kiezen of ik voor de D3 ga, of voor de D700.....
.....Ik ken de verschillen, maar wat ga ik merken in de praktijk?! Ik ga hem o.a. aanschaffen omdat ik een half jaar naar Zuid-Amerika ga om rond te trekken en een potrfolio aan te maken zodat ik (hopelijk) aangenomen wordt op de Foto Academie.
Voor toelating op een Foto Academie telt de keus van een camera in het geheel NIET. Voor hun part fotografeer je analoog met een Praktica.

Waar het bij toelating op een academie om gaat is of je talent hebt, wat je op een academie verder kunt ontwikkelen.
Super hoogstaande foto's verwacht men eigenlijk ook niet. Want als je al een super getalenteerde fotograaf bent, waar niets op is aan te merken qua inhoud (het belangrijkste) en daarnaast in techniek, kun je beter de gang naar een academie besparen en meteen aan de gang gaan als fotograaf.

De keus voor een D3 of een D700 zul je in de praktijk voor de fotografie die jij denkt te willen gaan doen (reisfotografie, sociaal journalistieke fotografie ?) helemaal geen verschil merken. De D200 die je al hebt, voldoet ook prima. Het gaat om degene die erachter zit. De uitkadering maakt, en de sociale bewogenheid heeft om de juiste momenten vast te leggen.

"In de beperking kent zich de meester". Henri Cartier-Bresson fotografeerde uitsluitend met een Leica meetzoekercamera met slechts een 50 mm brandpunt erop. Sporadisch een 35 mm brandpunt.
Vriendelijke groet, Léon Obers

JanF

Bericht door JanF » do jul 03 2008 11:22 am

Joost Wouters schreef:Heb je ook gelijk in! Het is erg fijn. Wat ik dan ideaal vind is JPG op de ene en NEF op de andere. En op reportage is het idd de i-de-ale backup! Scheelt ook weer het sjouwen van een geheugenbank :)
Yep... je kan het instellen hoe je het graag wilt. En met een imagetank ben ook natuurlijk altijd achteraf bezig... kan nog steeds vervelend zijn. Ideaal dus die dubbele kaart.

Het viel laatst iemand waar ik veel mee werk op dat ik nooit meer roep "NIEMAND DE DEUR UIT, ik ben nog aan het backuppen" als mensen hun spullen aan het inpakken zijn. :lol:

Gesloten

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”