D700 versus D3
DankJoost Wouters schreef:Ben het he-le-maal met je eens Jan!

Verwacht je veel met volle bepakking te moeten rond sjouwen of ga je van plek naar plek om van daar uit dagtrips te maken. Dit maakt nogal een verschil in HOE je je spullen mee gaat nemen en wat praktisch is.
Wat betreft onderwerp etc. Als het gewicht ECHT belangrijk is ben ik geneigd om mijn standaard zoom thuis te laten. Misschien ben ik een mens van extremen ofzo

Groothoekzoom altijd mee, en mijn 70-200 blijft ook nooit thuis (portretten etc.) maar het bereik daar tussen in is minder belangrijk voor me en daar neem ik een licht 50 1.4 voor mee. Scheelt best wel een hoop gewicht.
Misschien een overweging?
Mijn onderwerp interesses (en da's meteen m'n probleem haha) is echt, maar dan ook echt ALLES
Van portretten tot bijv. een condor in de lucht en van een landschap tot een detail in bijv. een krotje of een louche café daar 
Mijn 70-200 gaat zowieso mee, dit vind ik wel zo'n fijne, mooie lens waar ik echt fantastische platen mee kan schieten. Ook door het mooie bereik en de gewoonweg fantastische kwaliteit.
Ik ga op een paar plekken ook vrijwilligers werk doen, dus als ik daar ben ga ik vanuit daar 'dag'-trips maken, maar ik ga het Andes gebergte in per paard voor een paar dagen, en het Amazone gebied wordt nog odnerzocht hoe en wat. Voor de rest ben ik echt aan het trekken. Veel in hostels en soms in een tentje.
De 50mm is een goeie tip en idd een mooi alternatief voor op een FX sensor.

Mijn 70-200 gaat zowieso mee, dit vind ik wel zo'n fijne, mooie lens waar ik echt fantastische platen mee kan schieten. Ook door het mooie bereik en de gewoonweg fantastische kwaliteit.
Ik ga op een paar plekken ook vrijwilligers werk doen, dus als ik daar ben ga ik vanuit daar 'dag'-trips maken, maar ik ga het Andes gebergte in per paard voor een paar dagen, en het Amazone gebied wordt nog odnerzocht hoe en wat. Voor de rest ben ik echt aan het trekken. Veel in hostels en soms in een tentje.
De 50mm is een goeie tip en idd een mooi alternatief voor op een FX sensor.
- JBD
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Begin ik er net aan te wennen dat ik misschien de D300 ga halen, komt Nikon met de D700 aan! Als ik daaraan gewend ben, wat krijgen we dan? De D1000? Hoever moet je willen gaan. De D300 lijkt me een supercamera voor een simpele ziel zoals ik ben. Bovendien zou je met de D700 full frame, ook weer nieuwe lenzen moeten hebben of zit ik hierin fout? 

-
- Moderator
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Eh Joost, heb je ook al nagedacht over het zekerstellen van je opnamen?
Ik wil niet doemdenken maar stel dat op de allerlaatste dag je spullen gejat worden dan ben je echt alles kwijt.
Je zult dus moeten backuppen en wel op een manier dat je backup zo safe mogelijk is.
Ben je trouwens al aan je Spaanse cursus begonnen
Wat meer info;
http://www.wereldreis.nu/info/faq.cgi?
Ik wil niet doemdenken maar stel dat op de allerlaatste dag je spullen gejat worden dan ben je echt alles kwijt.
Je zult dus moeten backuppen en wel op een manier dat je backup zo safe mogelijk is.
Ben je trouwens al aan je Spaanse cursus begonnen

Wat meer info;
http://www.wereldreis.nu/info/faq.cgi?
Het is ook een fantastische camera! De beste DX sensor die er is!
Je 'moet' niet aan nieuwe lenzen, alleen is het zo dat DX lenzen gemaakt zijn voor DX sensoren. Op een FX (full-frame) camera zijn ze wel te gebruiken, máár wordt deze gereduceerd naar DX en dan houd deze sensor 'nog maar' 5 megapixels over. Het ruis-niveau is dan nog wel altijd beter dan een gewone DX sensor.
Als je lenzen hebt die niet speciaal gemaakt zijn op DX kun je vooruit

Als je lenzen hebt die niet speciaal gemaakt zijn op DX kun je vooruit

-
- Moderator
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Moderatoren;
mag dit draadje gesplitst worden? De vraag van Joost en de reacties hebben m.i. niets meer te maken met het oorspronkelijke onderwerp.
mag dit draadje gesplitst worden? De vraag van Joost en de reacties hebben m.i. niets meer te maken met het oorspronkelijke onderwerp.
Laatst gewijzigd door Skippy op do jul 03 2008 2:54 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb een geheugenbank, laptop en iPod, dus dat moet wel lukken. Ik houd de geheugenbank en iPod ten alle tijden gescheiden, laptop zit wel bij mijn camera in de tas.. Hoop dat het veilig genoeg is. In internet café's kan ik eventueel ook al veel op Gmail knallen. Meer kun je volgens mij niet doen, wel?
En ja, heb er op dit moment al twee thuis liggen. Nu nog wat meer tijd erin gaan steken
Bedankt voor de link, hij is opgeslagen!
En ja, heb er op dit moment al twee thuis liggen. Nu nog wat meer tijd erin gaan steken

Bedankt voor de link, hij is opgeslagen!
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Kijk, dat laatste is datgene waar het om gaat. Die creatieve overweging. Daar had ik uit het verhaal eerder juist mijn bedenkingen in.JanF schreef:Je kan je landschap ook op een plaat teer laten inbrandenLéon Obers schreef:Ach, da's allemaal zeer relatief. ...JanF schreef: Academie of niet... als je een half jaar door Zuid-America gaat trekken kan ik me voorstellen dat je even stil staat bij de apparatuur die je mee gaat nemen...
... Zolang als de fotografie bestaat zijn er reizen ondernomen en is er altijd al keus aan materiaal geweest.![]()
Sorry, maar het lijkt me dat je je keuze maakt op basis van de gegevens zo als die NU zijn.....
.....
Als het maar vanuit een creatieve overweging is. Niet omdat hij zijn kop in het zand wil steken voor de keuzes die je in 2008 hebt.
Als iemand een portfolio wil maken om toegelaten te worden op een foto academie, heb ik daarbij toch een (erg) jong iemand in mijn gedachte. Een "student" waarbij het geld waarschijnlijk ook niet op zijn rug groeit. Die waarschijnlijk ook nog geen fotografische "carrière" is gestart, zijn fotografie wellicht als "bezielend" amateur uitoefent.
Daar verwacht je niet zozeer deze discussies bij, van uit welke (peperdure) camera te kiezen, terwijl die al een prima camera heeft. Zelfs beroepsmensen die voor dergelijke keuzes staan, lijken daarin wel eens meer moeite te hebben in bepaalde keuzes, of kiezen simpelweg makkelijker naar de middelen die ze reeds ter beschikking hebben dan deze jongeman.
Nu dat er inmiddels meer info en reacties zijn, blijkt dat Joost Wouters een flinke financiële meevaller heeft gehad. Tja, in dat geval kun je ook inderdaad makkelijker die keuzes maken. Moet je ook doen ook, want die kans om op die manier op reis te kunnen komt niet zo makkelijk weer opnieuw. Maar dan nog heb ik mijn bedenkingen waarom uit creatieve overwegingen een D3 in die keus zou worden meegenomen.
Dat jij 5 à 6 keer per jaar naar het buitenland gaat enkel om te fotograferen, doe je waarschijnlijk niet omdat je een jong studentje bent met de daarbij behorende financiële mogelijkheden en keuzes die foto's wil maken om toegelaten te worden op een foto academie.JanF schreef:Léon Obers schreef: Wat Skippy even hiervoor aanhaalt zijn even praktisch als reëel prima te overwegen opties om te overdenken. Als ikzelf op reis ben neem ik slechts mijn oudere of goedkopere 2e hands lenzen mee, niet mijn beste "collectors" schaarse lenzen......
Hij gaat toch voor een groot deel op reis om te fotograferen. Ik zou niet weten waarom je dan niet serieus mag overwegen wat je meeneemt of overwegen om een nieuwe camera te kopen die beter bij je reis past.
Ik ga 5 a 6 keer per jaar naar het buitenland om te fotograferen en neem mee wat me nodig lijkt. Meestal is dat het nieuwste domweg omdat daar (technisch) het beste plaatje uitkomt. Voor risico's hebben ze verzekeringen uitgevonden.
Of je hebt een beroep anders als fotograaf waar je goed mee boert, waarbij je de luxe kunt permitteren als amateur die reizen te maken met daarbij zelf te kiezen apparatuur, of als je wel fotograaf bent, haal je uit je fotografische business je revenuen waarbij je de kosten van de apparatuur incalculeert.
Ik heb niet de indruk dat beide opties voor Joost Wouters van toepassing zijn.
Tja, met een financiële meevaller kan het natuurlijk allemaal.JanF schreef: Sorry maar ik kan dus echt niets met je opmerkingen. Hameren op dat het de mens is die de foto maakt en niet de camera. Tuurlijk! Maar waarom zou je niet het beste materiaal mee willen nemen? Of op zijn minst overwegen...
Inderdaad, maar bedenk daarbij dat ze juist met hun grote naam die ze hebben opgebouwd het gereedschap wat ze ervoor hebben moeten aanschaffen al lang hebben terugverdiend, dan wel onderdeel is binnen hun bedrijfsvoering.JanF schreef: waar zouden de grote namen uit het verleden nu mee fotograferen? Een aantal (zoniet allen) zouden de mogelijkheden van het digitale tijdperk ruim omarmd hebben denk ik.
Wat Joost Wouters doet kost vooralsnog alleen geld, waarbij nog moet blijken of dat fotografisch talent voldoende is om toegelaten te worden op een academie. Natuurlijk, elk mens is vrij om de keuzes te maken die hij wil en kan maken. Het is alleen een laten we zeggen "bezordheid" / "er op attent maken" de dromen van iemand in reële proporties te laten overdenken en te overwegen gezien vanuit zijn situatie met alle haken en ogen die elke beslissing met zich meedraagt.
Hij vraagt niet voor niets om reacties. Uit een keur van inzichten moet hij daarbij die overwegingen maken dat hij zich daarbij prettig voelt en later niet gedesillusioneerd alsnog op een academie wordt afgewezen omdat hij denkt dat dat komt omdat hij een D200 of D700 heeft gebruikt inplaats van een D3.

Laatst gewijzigd door Léon Obers op do jul 03 2008 4:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Léon, voor mijn gevoel leg je veel te veel de nadruk op Wouter zijn opmerking over de foto academie. Zoals ik het lees wil Wouter een fantastische reis maken en twijfelt over de apparatuur die hij mee gaat nemen. Door een meevaller is hij niet al te beperkt in zijn opties, en wil dus gewoon de apparatuur kiezen en eventueel aanschaffen die het best is geschikt voor zijn reis. Daarnaast wil hij een aantal van de foto's die hij tijdens de reis maakt ook gaan gebruiken in een toelatingsportfolio voor de foto academie.
Ik heb al een foto-opleiding afgerond, met behalen van diploma, maar uit deze opleiding heb ik niet genoeg voldoening/kennis gekregen. Vandaar dat ik nog verder wil 'studeren'. Ik ben al op de FotoAcademie geweest en weet voor 98% zeker dat ik aangenomen wordt, maar ik wil ze dan nog even extra overtuigen door een knallend (buitenlands) portfolio te laten zien, buiten mijn 'gewone' portfolio om.
Het zou anders inderdaad erg 'belachelijk' zijn om die apparatuur aan te schaffen als ik niet wist dat ik potentie had. Waarom is er dan de keus voor D3? Omdat deze camera bij wijze van spreken niet kapot kan, van -50 tot +50 graden celcius blijft fotograferen, een ingebouwde magnesium legering grip heef i.p.v. de kunstof grip van de D200/300/700, nog sneller is, 2 CF slots heeft en 100% zoeker beeld.
En ik weer dus echt wel dat je niet aangenomen OF afgewezen wordt op apparatuur
Het zou anders inderdaad erg 'belachelijk' zijn om die apparatuur aan te schaffen als ik niet wist dat ik potentie had. Waarom is er dan de keus voor D3? Omdat deze camera bij wijze van spreken niet kapot kan, van -50 tot +50 graden celcius blijft fotograferen, een ingebouwde magnesium legering grip heef i.p.v. de kunstof grip van de D200/300/700, nog sneller is, 2 CF slots heeft en 100% zoeker beeld.
En ik weer dus echt wel dat je niet aangenomen OF afgewezen wordt op apparatuur

Laatst gewijzigd door Joost Wouters op do jul 03 2008 4:02 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Ohw, oké, dat wist ik (nog) niet, dat is idd een HELE verbetering, want bij de D200 vind ik dat 1 van de nadelen.
PS. @ Rogier en Léon: Ik heet Joost met de voornaam en niet Wouter, Wouters is m'n achternaam.. Super verwarrend hè.. Joost Wouters, Wouter Joosten.. Kan allemaal
PS. @ Rogier en Léon: Ik heet Joost met de voornaam en niet Wouter, Wouters is m'n achternaam.. Super verwarrend hè.. Joost Wouters, Wouter Joosten.. Kan allemaal

Laatst gewijzigd door Joost Wouters op do jul 03 2008 4:11 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
@Joost Wouters
Verhelderend je voorlaatste reactie. Daarmee schijnt een heel ander "fotografisch" licht op het geheel. Wat heb je eerst als opleiding gedaan en op welke foto academie wil je toegelaten worden?
(Ik zal de namen corrigeren in de andere reacties).
Verhelderend je voorlaatste reactie. Daarmee schijnt een heel ander "fotografisch" licht op het geheel. Wat heb je eerst als opleiding gedaan en op welke foto academie wil je toegelaten worden?
(Ik zal de namen corrigeren in de andere reacties).
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do jul 03 2008 4:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers