Avondopname, goede witbalans?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
soulpic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Avondopname, goede witbalans?

Bericht door soulpic » di jul 08 2008 1:52 pm

Heej allemaal.

Gisteravond mijn camera gepakt en statief, op de fiets gesprongen en naar het kalfire gebouw gefietst.
Ik wilde eens uit proberen hoe ik goede buiteopnames kon maken met statief als 't donkerder is.

1

Afbeelding

ISO: 200
White balance: sunny ,-1
Tone: Auto
Sharpness: Auto
Color, hue: mode3a, 0
Saturation: Auto
Metering: Matrix
Shutter: 2.5
Aperture: f6.3
Exposure mode: Manual
Exp. +/-: -1.3
Focal length: 19mm
Flash mode: built in, TT

Hij geeft hier aan dat de witbalans op sunny stond, maar ik weet bijna zeker dat ie op de automatische stand stond.

Afbeelding

ISO: 200
White balance: Auto ,-3
Tone: Auto
Sharpness: Auto
Color. Hue: mode3a, 0
Saturation: Auto
Metering: Matrix
Shutter: 2.5
Aperture: f6.3
Exposure mode: Manual
Exp. +/- -1.3
Focal length: 19mm
Flash mode: Built in, TTL

Wat kan beter, wat moet ik anders instellen?
De foto's moet ik wel nog even shoppen (belichting)
"Imagination is far more important than knowledge"

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di jul 08 2008 1:57 pm

Ik zou avond foto's altijd in RAW schieten, zodat je achteraf zelf de WB kan bijstellen, want met een zonsondergang is de kleurtemperatuur van de lucht om de 10 minuten anders.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

soulpic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door soulpic » di jul 08 2008 2:00 pm

@ Opgezetfan:

Heb ik ook gedaan, alles in RAW.
Nog nabewerking tips om er toch nog een geslaagde foto van te maken (qua witbalans / belichting)?
"Imagination is far more important than knowledge"

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di jul 08 2008 2:03 pm

soulpic ik zou zeggen plaats een RAW bestand en ik zal kijken wat ik ervan kan maken :)
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

iJoost

Bericht door iJoost » di jul 08 2008 3:13 pm

Bij een avondopname wil je eigenlijk juist geen perfecte witbalans. Het gaat in de regel om de sfeer. Dat oranje licht van de ondergaande zon... het blauwige van de nachthemel... Daar wil je nu juist niet voor corrigeren, zo ik zeggen. Dus vooral niet al te veel zorgen maken over de witbalans bij avond- nacht-opnamen.

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » di jul 08 2008 3:25 pm

iJoost schreef:Bij een avondopname wil je eigenlijk juist geen perfecte witbalans. Het gaat in de regel om de sfeer. Dat oranje licht van de ondergaande zon... het blauwige van de nachthemel... Daar wil je nu juist niet voor corrigeren, zo ik zeggen. Dus vooral niet al te veel zorgen maken over de witbalans bij avond- nacht-opnamen.
Snap dit niet helemaal. Je wil het licht toch hebben zoals het was :?: Daar wil je nu juist wel voor corrigeren, als de foto's te blauw of te rood worden :?

iJoost

Bericht door iJoost » di jul 08 2008 9:37 pm

Wat witbalans doet is corrigeren voor de kleur van het licht.

Bij gloeilampen is het licht bijvoorbeeld veel geler en wil je liever al dat geel uit je foto's hebben. Je ogen (en hersenen doen dat namelijk ook, die "zien" dat geel al na een paar tellen niet meer). En bij bewolkte lucht is alles veel blauwer. Het effect is ook goed bekend uit de analoge fotografie (daglichtfilm, kunstlichtfilm, blauw filters...).

Een correct toegepaste witbalans zou dan ook bij een zonsondergang al het oranje uit het licht halen en alles weer netjes neutraal gekleurd tonen. Meestal zal dat bij een zonsondergang nou net niet de bedoeling zijn van de fotograaf. Toch?

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”