beginner probeert te flitsen
beginner probeert te flitsen
Ik moet binnenkort wat foto's maken voor een kennis wiens zoontje gedoopt gaat worden. Om niet te veel de boel te verstoren wil ik er dus voor de foto's niet te dicht op gaan staan.
Ik ga er van uit dat ik mijn flitser moet gaan gebruiken. Het gaat om een Metz 44AFn waar ik een omnibounce op heb.
Voor foto's in landscape (noem je dat zo?) ben ik niet zo bang. Da's al vaker goed gegaan. Omnibounce erop, kop op 30 graden en beetje spelen met de +/- qua flitscorrectie.
Op het moment dat ik de camera kantel gaat het vaak fout. Slagschaduwen, vooral wanneer mensen in groepjes staan.
Wat kan je het beste in dat soort situaties doen? Mijn flitser kan niet zijwaarts gedraaid worden zodat ik toch via plafonds kan bouncen...
ik hoor graag jullie tips
Ik ga er van uit dat ik mijn flitser moet gaan gebruiken. Het gaat om een Metz 44AFn waar ik een omnibounce op heb.
Voor foto's in landscape (noem je dat zo?) ben ik niet zo bang. Da's al vaker goed gegaan. Omnibounce erop, kop op 30 graden en beetje spelen met de +/- qua flitscorrectie.
Op het moment dat ik de camera kantel gaat het vaak fout. Slagschaduwen, vooral wanneer mensen in groepjes staan.
Wat kan je het beste in dat soort situaties doen? Mijn flitser kan niet zijwaarts gedraaid worden zodat ik toch via plafonds kan bouncen...
ik hoor graag jullie tips
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Sommige mensen maken makkelijke woorden gewoon heel erg moeilijk helemaal nergens voor nodig:iJoost schreef:Als het allemaal niet anders is, let dan in elk geval op de kant waar je de slagschaduw laat vallen. Aan de kant van een gezicht is ie beduidend meer storend dan bij een achterhoofd. Questie van camera links of rechtsom kantelen.
Questie ?? = Kwestie

http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Wordt het een duur kabeltje. Ik kan me vergissen, maar dat model Metz flitser is toch zo'n dedicated geval wat enkel en alleen via TTL aangestuurd kan worden, niet manueel, heeft ook geen eigen fotocelletje?Zatoichi schreef: Maar een kabeltje moet te doen zijn.
Dedicated gaat alleen via het meervoudige contact van je flitsschoentje, of een heel duur dedicated kabeltje.
Die flitser is de prijs van dat kabeltje (als het er al is voor die Metz) niet waard.
Als ik me wel vergis, heb je geluk

Vriendelijke groet, Léon Obers
De flitser kan ook op manual, dus een simpel kabeltje zou kunnen.
De tutorials in de link waren ook wel interessant. Ik ga dit weekend even op zoek naar een lokatie waar ik de nodige testshots kan maken.
Allen bedankt voor jullie tips en bijdragen. Meer tips zijn natuurlijk altijd welkom.
grtz, Patrick
De tutorials in de link waren ook wel interessant. Ik ga dit weekend even op zoek naar een lokatie waar ik de nodige testshots kan maken.
Allen bedankt voor jullie tips en bijdragen. Meer tips zijn natuurlijk altijd welkom.
grtz, Patrick