van D70 naar D80?
van D70 naar D80?
Hallo
Ik heb al enkele jaren met veel plezier gefotografeerd met mijn D70.
Sinds vorig jaar heb ik hier een Nikon 18-200 lens bij.
De laatste tijd zit ik er over te denken om een andere body te kopen.
Maar is het verschil met de D80 groot genoeg om dat geld uit te geven, of
kan ik beter nog een stap verder gaan?
wat is jullie mening/advies?
Ik heb al enkele jaren met veel plezier gefotografeerd met mijn D70.
Sinds vorig jaar heb ik hier een Nikon 18-200 lens bij.
De laatste tijd zit ik er over te denken om een andere body te kopen.
Maar is het verschil met de D80 groot genoeg om dat geld uit te geven, of
kan ik beter nog een stap verder gaan?
wat is jullie mening/advies?
Stel jezelf eerst de vraag wat je verwachtingen zijn van een betere body ?harry bul schreef:zou niet gaan voor de D200 word je echt niet veel beter van of de D80 of als je echt betere body wilt koop dan een D300.
Harry
Het is onzin te roepen dat die of deze body een slechte keuze zou zijn, Nikon maakt geen slechte camera's.
Het is maar net wat je zoekt in een andere body en wat je budget is.
Ik heb nog steeds geen spijt van de verkoop D70s en aankoop gebruikte D200 (met 4000 clicks) + MB-D200.
De D300 was me toen nog te duur, dus dit was de goedkoopste oplossing.
De D200 is wat zwaarder uitgevoerd en veel funktie's zijn op de body aan te passen, anders dan in het menu.
Inmiddels is het verlangen naar een D300 alweer kleiner geworden met de komst van de D700 en kunnen we nog lang genoeg sparen, tot die een acceptabel prijsniveau bereikt heeft.

Wil de TS een nieuwere, modernere body voor weinig geld, met nagenoeg dezelfde bediening als z'n D70, dan zou hij voor een afgeprijsde D80 kunnen gaan.
groet,
Marco
- Wim Hummelman
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
Ook ik heb enkele jaren gefotografeerd met een D70S en heb er in april een D300 bijgekocht.
Dit was een wereld van verschil en heb er nooit spijt van deze aanschaf gehad.
Wat mij vooral aansprak was het aantal pixels, dit in verband met het croppen in de vogel fotografie.
Verder practisch ruisvrij in 800 iso, dit is belangrijk met een 500mm lens ivm diafragmeren en sluitertijd.
Dit was een wereld van verschil en heb er nooit spijt van deze aanschaf gehad.
Wat mij vooral aansprak was het aantal pixels, dit in verband met het croppen in de vogel fotografie.
Verder practisch ruisvrij in 800 iso, dit is belangrijk met een 500mm lens ivm diafragmeren en sluitertijd.
Nikon E4300, D300, D70S, Nikkor 18-70G, 17-55 2.8, 28-105macro, 70-300, 60micro, 300 f4, bs900
Eh?harry bul schreef:zou niet gaan voor de D200 word je echt niet veel beter van of de D80 of als je echt betere body wilt koop dan een D300.
Harry
De D200 is echt een klasse beter dan de D80 en al helemaal dan de D70, ik kan het weten ik heb tienduizenden foto's met D70, D70s, D80, D200 elk. Je moet uiteraard wel meer zelf doen met de D200 dan met de D70/D80 cameras dus het vereist wel wat meer kennis en soms meer nawerk. Dat geldt voor iedere stap omhoog; de D40 maakt out-of-the-box de mooiste plaatjes maar de D3 levert met wat werk de allerbeste kwaliteit. Als je de kennis hebt of wil leren en je hebt al goede CF kaarten en fatsoenlijke lenzen dan is de D200 helemaal geen slechte vervolg camera. Bij de D80 heb ik trouwens ook al lenzen weg moeten doen omdat het er niet meer uitzag terwijl de D70/D70s nog best ok resultaten gaven daarmee...
Het verschil tussen een D70 en een D80 is niet zo heel groot maar de nieuwprijs van een D80 is nu heel gunstig en als je bv een draadafstandsbediening wil of usb 2.0 of RAW+jpg fine wil schieten of dat je de betere zoeker kan waarderen dan is het m.i. wel de moeite waard. De D70 is weer beter (sneller) icm een SB600/SB800 flits, is de ultieme infrarood camera en gebruikt CF kaarten, misschien in meer of mindere mate belangrijke punten, niet alles wat nieuwer is is beter.
Ik heb zelf wel wat spijt dat ik mijn D70s heb weggedaan voor een D80, en ik ben helemaal superblij met m'n D200 die ik erbij heb gekocht, 2e hands voor een mooi prijsje (de D300 was me veeeeel te duur en het verschil met de D200 was me al dat geld niet waard).
d80= is +- 460 euro [ cashback ]
D90= nog niet uit....zal wel rond de 700 a 750 euro gaan liggen
dat is een redelijk verschil dacht ik zo.....en wat zal de D90 nu eigenlijk meer hebben dan de 80 ?
stofreductie ? en een paar onboard knip en fun dingen...live view ?
nou dan wist ik het wel.
met een 80 boek je behoorlijk winst tov je 70.....wacht een jaartje of anderhalf dan stap je dan over, als je er aan toe bent, op een 90 die dan misschien ook wel in de cashback actie zit.
je kan misschien ook wachten op de 1000 versie ??!!
Arend
D90= nog niet uit....zal wel rond de 700 a 750 euro gaan liggen
dat is een redelijk verschil dacht ik zo.....en wat zal de D90 nu eigenlijk meer hebben dan de 80 ?
nou dan wist ik het wel.
met een 80 boek je behoorlijk winst tov je 70.....wacht een jaartje of anderhalf dan stap je dan over, als je er aan toe bent, op een 90 die dan misschien ook wel in de cashback actie zit.
je kan misschien ook wachten op de 1000 versie ??!!
Arend
Persoonlijk vind ik de grotere zoeker, het grotere scherm achterop en extra AF-punten van de D80 een absolute vooruitgang ten opzichte van een D70. Ik ben zelf van de D70 naar een D200 gegaan omdat ik behoefte had aan een aantal van de dingen die de D200 extra biedt. Als je die extra's niet nodig hebt denk ik zeker dat de D80 een goede opvolger is voor je D70, in aanmerking genomen dat een D300 buiten budget is.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Een CMOS sensor van de D300. Dat scheelt ruis!dat is een redelijk verschil dacht ik zo.....en wat zal de D90 nu eigenlijk meer hebben dan de 80 ?
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl