HELP, mijn FE doet niks meer

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's
Plaats reactie
chevrolet

HELP, mijn FE doet niks meer

Bericht door chevrolet » vr dec 22 2006 3:46 am

Wie kan me een advies geven.
Enkele weken geleden heb ik mijn 20 jaar oude FE, na jaren weer eens uit de tas gehaald. In het begin funtioneerde hij perfect. Nadat ik hem enkele dagen later weer eens wou gebruiken werkte hij opeens niet meer. Vreemd is dat de motordrive md11 ook niet meer reageert. Ondanks het vernieuwen van de batterijen bij de FE en de MD11. De FE reageert ook niet op de M90 stand. De transporthandel gaat niet verder als het aanslagpunt. De transporthandel voelt aan alsof de sluiter reeds gespannen is. Maar als je op de ontspanknop drukt doet de sluiter niets. Ook de zelfontspanner werkt niet. Kan dit aan de MD liggen, heeft deze niet goed doorgetransporteerd ??? WIE KAN ME HELPEN ??? :cry: :( :oops: :?: :?: :?:

groetjes, Chevrolet

Wouter
Forumlid
Forumlid

Bericht door Wouter » vr dec 22 2006 8:04 am

Hoi Chevy, staat je sluitertijd knop soms op B?
Of je timer hendel staat half/half.
Succes Wouter.

GdP

Bericht door GdP » vr dec 22 2006 4:57 pm

Hallo Chevrolet,

Kan het zijn dat de schakelaar op de camera voor het aanzetten van de MD11 uit staat.
Ik heb zelf een Nikon FM met een MD12 en daar moet ik echt deze schakelaar eerst ‘aan’ zetten, anders zit de heleboel vast. Bij de FM2n heb ik hier geen last van, want deze kent die schakelaar niet.
Gerrit

paulk

MD 12 nakijken

Bericht door paulk » vr dec 22 2006 6:03 pm

Ken het probleem uit het verleden en zou beginnen te kijken of je MD 12 het nog doet

Controleer of er geen aanslag op je batterij contacten in de drive zitten dus batterijhouder eruit en een beetje gluren. Krab ze anders sowiesoe even een beetje schoon, staalborsteltje is ideaal, met een schroevendraaier lukt het ook (heeft niets mee uitgelopen batterijen te maken, gewoon lichte oxidatie agv lang niet gebruiken)

Batterijen erin en sluit hem dan even kort door een muntje / schroevendraaier op de contacten die normaliter tegen de (vanachteraf) linkeronderzijde van de camera gaan te leggen ( rond blokje links met 4 puntjes, onderop de body zitten ook 4 aansluitputjes)) en de sluiterknop van de MD 12 in te drukken. (Staat geen hoge spanning op en is ook geen echt kortsluiten).

Als het goed is komt er op de MD ook een plein pinnetje omhoog terwijl hij afgaat, die normaliter ook in een gaatje onderin de body gaat en daar een schakelaar activeert. Als de MD zelf zijn cyclus niet heeft afgemaakt blijft de boel anders blokkeren.

Maar check ook even gewoon je camera na, dus losgekoppeld van de MD 12, om zeker te weten dat het daar niet aan ligt (denk het niet, maar toch...)

succes

chevrolet

Bericht door chevrolet » zo dec 31 2006 4:59 am

Ik lees nu pas jullie reacties, bedankt en sorry.
Het probleem is dat de motor niks meer doet en de camera hartstikke vastzit. Van de camera bijvoorbeeld kan men de knop van de ontspanner wel indrukken maar er gebeurt niks. De transporthandel zit hartstikke vast. Het verhaal van Paul snap ik niet zo. Want ik neem aan dat de motor dan wel moet funtioneren maar helaas doet die ook helemaal niks meer. Ook als de camera los is van de MD blijft hetzelfde probleem bij de camera.

roel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door roel » zo dec 31 2006 12:26 pm

Schiet de zaak ook niet open/los als je de sluitertijd op stand M90 zet?

Afbeelding

chevrolet

Bericht door chevrolet » zo dec 31 2006 1:12 pm

Nee, dat doet hij ook niet. Hij blijft vastzitten. RaRa

GdP

Bericht door GdP » di jan 02 2007 5:09 pm

chevrolet schreef:Nee, dat doet hij ook niet. Hij blijft vastzitten. RaRa
Met een muntstuk kan je aan de onderkant van de camera wat wrikken in het sleufgat van de motor koppeling. Wanneer je gelijk wat druk uitoefend op de transport handel, dan moet de zaak loskomen. Iets vergelijkbaars kan je ook met de motor doen. Met een gladde tang de motor terug te draaien naar zijn oorspronkelijke stand. Nooit de motor los gebruiken van de camera, want dan slaat hij vast.
Succes.
Gerrit

chevrolet

Bericht door chevrolet » di jan 02 2007 5:30 pm

Ik heb de motor met een muntje kortgesloten op de pinnetjes. Hij reageert wel ( het pinnetje komt naar boven) en het aan ON lampje brand ff. Maar wel heel ff. Als ik de motor weer onder de camera zet en hem ON zet doet hij weer niks.
Maar hij reageert wel op het kortsluiten. Is de motor dan oke of toch defect ???
Het wrikken met een muntje bij de camera heb ik geprobeert maar die zit hartstikke vast. Veel kracht durf ik natuurlijk niet te zetten.
Enne laten repareren heeft natuurlijk weinig zin zo`n camera is natuurlijk niks meer waard.

GdP

Bericht door GdP » di jan 02 2007 5:44 pm

Motor lijkt nog in orde.
Met een munt moet echt behoorlijk kracht worden gezet. Gewoon flink links en rechtsom wrikken. Te gelijk druk uitoefenen op de transport handel. Dan moet hij los komen. Ik heb het zelf ook nog al eens gehad.
Met vr. gr.
Gerrit

Plaats reactie

Terug naar “Analoog”