Je hebt er nog veel werk in gestoken.
Het blijft interessante materie.
Een F5, F100, N80 heb ik nooit gehad.
Zou ik er mijn D1x nog eens moeten gaan bijhalen. Daarin is veel van de F100 afgeleid. (F100 matglazen passen in de D1x).
Hans Braakhuis schreef:
Ook al zou je in de praktijk niet veel verschil merken, 1/3 stop verschil is voor Nikon reden om als advies te geven: ga voor circulair. Nu weet ik uit ervaring dat ik één hele stop verschil maar moeilijk kan waarnemen. 2 à 3 stops zie ik wel. Laat staan dan 1/3 stop. Maar voor Nikon is zo iets onoverkoombaar. Het kan beter, dan doen we het beter.
In het verleden zijn ze van AI naar AIS gegaan met een leuk verhaal over de Programma licht meting. Ook dat was een sluiergordijn voor de concurrentie. De licht meting ging van 1/3 stop naar 1/16de stop.
Ik onderken overigens wel degelijk, dat met half doorlaatbare spiegels, en andere meetonderdelen er verschil is tussen lineair en circulair, echter op andere onderdelen (zie mijn eerdere reactie daarover). Maar het gaat erom of je dat verschil positief, danwel negatief op zou moeten vatten en of dat verschil zodanig opweegt, met ALLE voor- en nadelen van het ene type, versus het andere type dat je het één danwel het andere zou moeten adviseren. Dat dan nog afgezet tegen de vrij grote marge van lichtmeting in de algemene meetpraktijk, simpel door net een andere uitkadering te maken van je beeld.
Ik heb sterk de indruk dat het kennelijk naar voren komende nadeel van een onjuiste witbalans met een circulair filter, onvoldoende of in het geheel niet is onderkent in de geschiedenis / ontwikkeling van digitale camera's en in de afweging van een advies. Nergens in die Nikon informatie (of van een ander merk) wordt je namelijk gewezen op specifiek
dat nadeel.
Het is ook relatief een korte tijd dat er ervaring is in digitale camera's in een zodanige nauwkeurigheid van het vastgelegde beeld, dat die verschillen naar boven komen en aantoonbaar aan bepaalde eigenschappen liggen, die eerder niet werden opgemerkt, danwel niet van toepassing waren.
Persoonlijk vind ik een onjuiste witbalans of verschuiving van de kleur in die blauwe luchten zoals in een ander draadje vermeld een meer vervelend / onacceptabel aspect dan een marge van 1/3 stop in de belichting. Bedenk daarbij dat in de lichtmeting van een circualir filter ik daar overigens ook een marge van 1/3 stop vind. Die komt dan mogelijk uit andere oorzaken dan vanuit de verschillen met een lineair filter (het kleurverschil wat ook verantwoordeleijk is voor een wijziging van de witbalans ??? ). Het zijn "dezelfde" marges.
Een negatief effect op de autofocus heb ik nog nooit bewust opgemerkt, maar dan moet ik er ook bij vermelden dat ik heel veel met manuele scherpstelling werk zo gauw ik al iets meer aan het freubelen ben met extra accessoires, door de meer serieuze benadering van je beeld dan de hap- slik weg plaat waar ik de moeite niet neem om een polarisatiefilter voor de lens te zetten.
Overigens, qua lichtmeting is het Nikon systeem helemaal niet zo nauwkeurig als men doet veronderstellen. 1/16 stop kan wel aardig in de electronische instellingen en lichtmeting worden doorberekend. Maar alleen al het feit dat Nikon consequent heeft vastgehouden aan de pakweg reeds 60 jaar oude bayonetvatting, maakt dat het systeem "mechanisch" gezien al heel gauw 1/3 tot 2/3 stop kan afwijken bij de minste of geringste mechanische speling, afstelling bij de productie, slijtage en dagelijks gebruik van lenzen. Die verschillen merk je reeds op als je wisselt van het ene objectief naar het andere, waar consequent de ene lens een fractie lichter of donkerder beeldresultaat kan geven, als een ander.
Waar het hem dat in zit, is wellicht iets meer voor in een ander draadje (off topic voor het onderwerp in deze draad).
Oh, ik bedenk dat ik er al eens ooit eerder over heb geschreven,
** hier te vinden **.
Hans Braakhuis schreef:
Voorlopig blijf ik dus fan van Nikon.
Ondanks alle marges in de lichtmeting die het Nikon systeem met zich meebrengt, juist
door vast te houden aan die oude bayonet, blijf ik ook fan van Nikon. Ironisch genoeg een heel belangrijk aspect juist
DOOR het vasthouden aan die bayonet, omdat ik dan een heleboel oude objectieven kan blijven gebruiken.