Pentax SV

Discussies over verzamelobjecten
Plaats reactie
Pruimpit

Pentax SV

Bericht door Pruimpit » za jul 12 2008 10:56 am

Heu had deze vraag net ook op pentaxforum geplaatst. Dacht post hem hier toch ook.

Ik ben in onderhandeling om een Pentax SV, met opsteeklichtmeter over te nemen. Het toestelletje stamt uit mid jaren 60. Het is de voorloper van de baanbrekende Pentax Spotmatic. Is nog nooit voor een servicebeurt geweest. De verkoper (eerste eigenaar) is geen camerafanaat of zo.

Gebruikt deze camera een conventionele spiegeldemping, die na een jaar of 20/25 versleten is? Zelfde bij de achterwand? Verkoper zegt dat alles OK is, maar klinkt niet overtuigend.

Dat kan ook niet bij zo'n oude camera. Of vergis ik mij daarin?

Verkoper zegt dat deze camera nogal zeldzaam is. Is dat ook zo?

Hoe verhoud de degelijkheid van de Pentax schroefvatting modellen zicht trouwens met de de Nikkormats?

Hm ik twijfel.. :?

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » za jul 12 2008 12:49 pm

Volgens mij heeft een SV een horizontaal aflopende sluiter van sluiterdoek.
De Asahi Pentax SV werd geïntroduceerd in 1962.

De Copal Square sluiter van de Nikkormat is mijns inziens degelijker en duurzamer. Maar die kwam wat later uit, in 1965. Om nog maar te zwijgen van de sublieme F-vatting. Het teken aan de wand voor de P-vatting, zoals ook Pentax heeft moeten toegeven door later de K-vatting uit te brengen.

Laat ik het zo zeggen: in 1962 had ik voor de Pentax gekozen in plaats van de Nikkorex, maar in 1965 zou ik 100% voor de Nikkormat gegaan zijn. Er vanuit gaande dat ik in 1962 geen geld voor een F gehad zou hebben, natuurlijk. Toen was de F immers al de norm. En wat zou ik dan in 1965 een spijt gehad hebben voor Pentax te hebben gekozen... (Ik weet het, achteraf is het makkelijk...)

http://www.nanites.co.uk/history%20of%2 ... V%20(1962)

Heb even voor je gegoogeld op Asahi Pentax SV.
Ik zou me meer zorgen maken over de nauwkeurigigheid van de sluiter dan over de spiegeldemping. Maar wel een verzamelwaardige camera. Als hij niet zo duur is: gewoon doen.

Groet, E.M. de Klerk

evertfoto

Bericht door evertfoto » za jul 12 2008 1:42 pm

Dat de SV zeldzaam zou zijn is een mooi verkoopverhaaltje.
Heb zo'n camara gehad in de 60er jaren, tot hij stukging.
Wat is de vraagprijs? Leuk voor in de vitrine.

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » za jul 12 2008 2:50 pm

De Asahi Pentax SV is niet zo erg zeldzaam. Tijdens de Open dagen van de KLu op de vliegbasis Leeuwarden zag ik zowaar nog iemand met deze camera, inclusief de opsteeklichtmeter, fotograferen! Ik heb zelf eind zestiger jaren een tijdje de S1a gehad, een iets gestripte versie van de SV. Het zijn erg mooie cameraatjes, maar het zwakke punt is inderdaad de horizontaal aflopende doeksluiter. Mijn nieuwe S1a moest al na 1 jaar terug naar de importeur voor reparatie, waardoor ik rond de geboorte van mijn dochter destijds zonder camera zat! De sluiter van de Spotmatic en latere versies was duidelijk veel beter, maar ik beschouw de Nikkormats uit dezelfde tijd toch betrouwbaarder.
Jur

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » za jul 12 2008 5:40 pm

Bedankt voor de antwoorden. 85 euro

http://link.marktplaats.nl/178500479

Vooral dat systeem met de lichtmeter vond/vind ik wel grappig.

In een focusraport over de Nikkormat FT word toch vrij hard over de omslachtige koppeling geoordeeld. Ik kan mij voorstellen dat dit voor sommigen toen reden was om niet voor een Nikkormat te kiezen.

Vreemd trouwens dat Pentax in 1960 al een camera met DDL-lichtmeting kon presenteren, terwijl ze pas in 1964 met zo'n camera op de markt konden komen :?

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » za jul 12 2008 7:13 pm

"In een focusraport over de Nikkormat FT word toch vrij hard over de omslachtige koppeling geoordeeld. Ik kan mij voorstellen dat dit voor sommigen toen reden was om niet voor een Nikkormat te kiezen."

Ik begrijp jou niet,of jij begrijpt een paar principes niet.
a. Als Focus wilde zeuren: jammer dan. Het enige was dat je het diafragma op 5,6 moest zetten en de koppelpal helemaal naar beneden. Daarmee was Nikon wel een van de weinigen of zelfs de enige met open-diafragmameting. En dacht je dat het opschroeven van een Pentax-objectief sneller ging dan het opzetten van een objectief op een Nikkormat? Stopwatch erbij en eens proberen...
b. Heeft de SV dan een gekoppelde belichtingsmeter? Nee. Is dus niet vergelijkbaar met een Nikkormat.
c. Het systeem met een opsteekbelichtingsmeter was bij Pentax niet zo geavanceerd als dat van de Nikon F, waarbij zowel sluitertijdenknop als diafragmaring koppelden met de meter.
d. DDL-meting hadden meer merken al bijna klaar in 1960, alleen met de toenmalige seleniumcellen werkte het niet echt lekker. Het wachten was op de Cds-cel. Voila Nikon FT en Nikkormat.

Pas met de Spotmatic had Pentax een volwaardige concurrent voor de Nikkormat. Alleen die schroefdraad...

Groet, E.M. de Klerk

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » za jul 12 2008 7:39 pm

Hallo EM

Ad A: Ja maar bij de FT moest je toch echt wel elke keer als je een ander objectief koppelde ook de ASA instelling weer goed zetten. En dat vergeet je gemakkelijk. Althans sommigen wel. Daar heeft Focus een punt. Wil de precieze tekst wel opzoeken als je mij niet gelooft.
Ad B: Nee maar de spotmatic wel. Die was er trouwens al eerder.

Die bajonetvatting is denk ik een overblijfsel van het feit dat Pentax veel eerder in de gaten had, dat het op SLR's moest inzetten. En zo'n vatting kun je niet zomaar aan de kant zetten. Anders had Nikon het eind jaren 80 ook gedaan.

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » za jul 12 2008 7:45 pm

Pruimpit schreef:Vreemd trouwens dat Pentax in 1960 al een camera met DDL-lichtmeting kon presenteren, terwijl ze pas in 1964 met zo'n camera op de markt konden komen :?
De eerste spiegelreflex die met DDL-meting op de markt kwam was de Topcon RE Super in 1963.
Jur

Plaats reactie

Terug naar “Fotografica”