Verschil tussen Paint shop pro photo X2 en Capture NX2
- marbo
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Verschil tussen Paint shop pro photo X2 en Capture NX2
Hoi,
Ik werk al enige tijd met PSP photo X2. Het is best een heel goed programma maar de bewerkingstijd is wel erg lang. Het aantal te plegen handelingen bedoel ik dan.
Met Capture NX heb ik nog nooit gewerkt. Als ik het commentaar lees van Nikon dan is het best veel belovend. Maar die trand van schrijven vind ik ook bij heel slechte programma's. Het moet immers verkocht worden.
Daarom ga ik eigenlijk liever af op wat de echte gebruiker er van vind.
En mogelijk zijn er ook forumleden die beide programma's goed kennen.
En dus ook goed kunnen aangeven welk programma nu eigenlijk makkelijker en/of beter is.
Kort gezegd, is het de moeite waard om naast PSP toch ook Capture NX2 aan te schaffen.
Marbo
Ik werk al enige tijd met PSP photo X2. Het is best een heel goed programma maar de bewerkingstijd is wel erg lang. Het aantal te plegen handelingen bedoel ik dan.
Met Capture NX heb ik nog nooit gewerkt. Als ik het commentaar lees van Nikon dan is het best veel belovend. Maar die trand van schrijven vind ik ook bij heel slechte programma's. Het moet immers verkocht worden.
Daarom ga ik eigenlijk liever af op wat de echte gebruiker er van vind.
En mogelijk zijn er ook forumleden die beide programma's goed kennen.
En dus ook goed kunnen aangeven welk programma nu eigenlijk makkelijker en/of beter is.
Kort gezegd, is het de moeite waard om naast PSP toch ook Capture NX2 aan te schaffen.
Marbo
Niet de geschiedenis herhaalt zich, maar de mens herhaalt de geschiedenis!
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ik wil zelf nog meer leren over NX2. Ik gebruik het alleen voor hele basale dingen, zoals NEF conversie en simpele scriptjes (D-light, levels, abberation). De kleuren bij openen in NX zijn verreweg het mooist.
Verdere bewerking doe ik altijd in Photoshop. Dat komt vooral door mijn gebrek aan kennis van NX. Hopelijk komt die cursus er snel
Verdere bewerking doe ik altijd in Photoshop. Dat komt vooral door mijn gebrek aan kennis van NX. Hopelijk komt die cursus er snel

Sinds ik me echt verdiept heb in captureNX en NX2 is uitgekomen, doe ik steeds meer in CNX. Toch blijven er nog steeds dingen die ik in een ander prgramma doe. Zoals ruis wegwerken in Noise Ninja, of vignetteringscorrectie in PSE. Die vind ik gewoon beter werken dan in CNX.
Daarnaast - maar dat zijn functies waar ik niet zo veel gebruik van maak - zijn er functies die CNX niet biedt, zoals klonen.
Sluit me bij Onno aan: dowload CNX, probeer het 60 dagen en kijk welke functies je nog mist en waarvoor je PSP nodig hebt.
Daarnaast - maar dat zijn functies waar ik niet zo veel gebruik van maak - zijn er functies die CNX niet biedt, zoals klonen.
Sluit me bij Onno aan: dowload CNX, probeer het 60 dagen en kijk welke functies je nog mist en waarvoor je PSP nodig hebt.
- marbo
- Forumlid
Bedankt tot zo ver. Jammer dat er kennelijk niemand is (of nog niet reageerde) die beide programma's goed kent.
Ik weet wel dat ik dit programma enkele weken op proef kan nemen maar dan moet ik er ook de tijd in stoppen om het helemaal uit te pluizen. Op zich ook nog te overkomen echter zou ik dan graag wat meer zekerheid vooraf hebben om na te gaan of die tijdsinvestering ook loont.
Ik weet wel dat ik dit programma enkele weken op proef kan nemen maar dan moet ik er ook de tijd in stoppen om het helemaal uit te pluizen. Op zich ook nog te overkomen echter zou ik dan graag wat meer zekerheid vooraf hebben om na te gaan of die tijdsinvestering ook loont.
Bij deze dan een PSP en NX gebruiker. Ik moet wel zeggen dat ik van PSP lang niet alles ken. Maar ook van NX niet
Van beide programma's gebruik ik de meest essentiele tools.
Maar toch ben ik volledig van PSP overgestapt naar NX. En ik mis alleen de perspectiefcorrectie die PSP wel heeft. Verder mis ik PSP niet.
Maar zoals al gezegd; probeer NX eerst eens uit.
En zeker als je in RAW fotografeert is NX bijna een must.
Tammo

Van beide programma's gebruik ik de meest essentiele tools.
Maar toch ben ik volledig van PSP overgestapt naar NX. En ik mis alleen de perspectiefcorrectie die PSP wel heeft. Verder mis ik PSP niet.
Maar zoals al gezegd; probeer NX eerst eens uit.
En zeker als je in RAW fotografeert is NX bijna een must.
Tammo
- marbo
- Forumlid
Tammo het feit dat je aangeeft toch (bijna) volledig te zijn overstapt naar NX is voor mij aanleiding om de proefversie te downloaden.
Twee maanden veel uitproberen zal dan het gevolg zijn maar ik hoop dat het lonen, mede ook door andere opmerkingen.
Allemaal bedankt
Twee maanden veel uitproberen zal dan het gevolg zijn maar ik hoop dat het lonen, mede ook door andere opmerkingen.
Allemaal bedankt
Even een aanvullend vraagje hierop: Kan je b.v. de basis handelingen in NX doen en vervolgens de door NX bewerkte RAW file in Lighroom openen en hierin dus beheren? Of eventueel andere wijzigingen er in aanbrengen die je in NX niet kan? Ik heb nog niet met NX gewerkt, maar als de RAW converter van NX (veel) beter is dan die van Lightroom (1.4), dan ga ik het ook maar eens proberen.
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
De RAW bewerkingen in NX worden niet overgenomen door Lightroom. Je kunt natuurlijk wel de in NX bewerkte NEF's opslaan als TIF en/of JPEG en deze verder in Lightroom beheren.spike_l schreef:Even een aanvullend vraagje hierop: Kan je b.v. de basis handelingen in NX doen en vervolgens de door NX bewerkte RAW file in Lighroom openen en hierin dus beheren? Of eventueel andere wijzigingen er in aanbrengen die je in NX niet kan? Ik heb nog niet met NX gewerkt, maar als de RAW converter van NX (veel) beter is dan die van Lightroom (1.4), dan ga ik het ook maar eens proberen.
Jur