Vuiltje bij kijken door oculair

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
Vcent

Vuiltje bij kijken door oculair

Bericht door Vcent » zo jul 13 2008 9:07 pm

Hallo,

Sinds een dag heb ik last van een “vuiltje” als ik door de zoeker van m'n D80 kijk. Het vuil zit niet op de lens. Want als ik een andere lens op m’n camera zet, doet het probleem zich nog steeds voor. Het oculair heb ik al schoongemaakt, maar dit blijkt ook geen oplossing te zijn. Gek genoeg is het stipje alleen te zien als je door de zoeker kijkt. Op foto’s is er niets van terug te vinden.

Heeft iemand enig idee waar het vuiltje kan zitten, of hoe ik het kan oplossen?

Alvast bedankt!

groeten,

Vcent

eteuben

Bericht door eteuben » zo jul 13 2008 9:11 pm

Hoor dit wel vaker en dit duidt hoogstwaarschijnlijk op een stofje op de spiegel! Die al bekeken?

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ElRonno » zo jul 13 2008 9:13 pm

Aan de onderkant van het pentaprisma of op de spiegel. Dus lens eraf en dan op de spigel en daarboven kijken. Dezelfde vraag stond hier eerder deze week ook. Pas trouwens op met de spiegel, deze is erg krasgevoelig!

Vcent

Bericht door Vcent » zo jul 13 2008 9:21 pm

Pas trouwens op met de spiegel, deze is erg krasgevoelig!
Hoe is dat dan het beste schoon te maken? Of kan ik er beter mee naar een fotozaak?

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » zo jul 13 2008 9:22 pm

Ik heb het ook gehad, en bij mij zat-ie tussen het LCD display (wat de lijnen in je zoeker projecteert) en het focusscreen wat boven (of eigenlijk onder) het LCD display zit.

Ik vond het een rottige operatie, en ZEER lastig (of je moet een stofvrije ruimte hebben), want er blijft stof tussen komen. Logisch trouwens.
Na wat uurtjes werk heeft het wel een verbetering opgeleverd, maar ik zie nog steeds stof. Helaas.

Pruimpit

Re: Vuiltje bij kijken door oculair

Bericht door Pruimpit » ma jul 14 2008 8:37 am

Vcent schreef: Gek genoeg is het stipje alleen te zien als je door de zoeker kijkt. Op foto’s is er niets van terug te vinden.
Dat is helemaal niet gek :lol: Niemand lijkt zich meer af te vragen hoe het principe van een spiegelreflexcamera in elkaar steekt. Al zijn ze nu digitaal, het principe is nog altijd gelijk :twisted:
Tom schreef:Ik heb het ook gehad, en bij mij zat-ie tussen het LCD display (wat de lijnen in je zoeker projecteert) en het focusscreen wat boven (of eigenlijk onder) het LCD display zit.

Ik vond het een rottige operatie, en ZEER lastig (of je moet een stofvrije ruimte hebben), want er blijft stof tussen komen. Logisch trouwens.
Na wat uurtjes werk heeft het wel een verbetering opgeleverd, maar ik zie nog steeds stof. Helaas.
Hier kan ik dan weer niks van volgen, maar dat zal wel aan mij liggen..

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ElRonno » ma jul 14 2008 1:11 pm

Vcent schreef:
Pas trouwens op met de spiegel, deze is erg krasgevoelig!
Hoe is dat dan het beste schoon te maken? Of kan ik er beter mee naar een fotozaak?
Allereerst gewoon met een blaasbalgje proberen, dus zonder aanraken. Een Giottos Rocket Air bijvoorbeeld.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”