24-120 VR met Nikon D3
24-120 VR met Nikon D3
Volgende week word ik de gelukkige eigenaar van een D3.
Met het DX formaat heb ik tot tevredenheid gewerkt met mijn 24-120 VR op een D2X.
Het bereik waarin ik 90 o/o van de gevallen fotografeer is 24-135 mm (analoog uitgedrukt) . Het is bekend dat deze VR-lens redelijke tot goede resultaten oplevert op het DX formaat. Een absolute hoogvlieger is het niet, het is ook geen prolens.
Volgende week kan ik het natuurlijk zelf uittesten hoe deze lens zich houdt op het kritische FX-formaat. Maar wellicht zijn er D3 eigenaars die reeds hiermee ervaring hebben. Nu deze lens echt een 24-120 mm wordt (geen cropformaat meer) zou ik zeer gelukkig zijn indien de combinatie toch goede resultaten oplevert. Ik voorvoel echter dat het - met alle respect - een vlag op een modderschuit wordt, waarbij de D3 natuurlijk de vlag is.
Wie o wie kan hier iets over zeggen?
Met het DX formaat heb ik tot tevredenheid gewerkt met mijn 24-120 VR op een D2X.
Het bereik waarin ik 90 o/o van de gevallen fotografeer is 24-135 mm (analoog uitgedrukt) . Het is bekend dat deze VR-lens redelijke tot goede resultaten oplevert op het DX formaat. Een absolute hoogvlieger is het niet, het is ook geen prolens.
Volgende week kan ik het natuurlijk zelf uittesten hoe deze lens zich houdt op het kritische FX-formaat. Maar wellicht zijn er D3 eigenaars die reeds hiermee ervaring hebben. Nu deze lens echt een 24-120 mm wordt (geen cropformaat meer) zou ik zeer gelukkig zijn indien de combinatie toch goede resultaten oplevert. Ik voorvoel echter dat het - met alle respect - een vlag op een modderschuit wordt, waarbij de D3 natuurlijk de vlag is.
Wie o wie kan hier iets over zeggen?
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
De 24-120 kent minder tevreden gebruikers. Maar in m'n onderzoek naar de kwaliteit van de Nikkors, komt dit objectief toch naar boven als een prima ding.
In Japan wordt de D700 verkocht in een kit combinatie met dit objectief:
http://www.yodobashi.com/enjoy/more/i/89627765.html
Zelf heb ik er slechts een probleem mee: Met een D3 ga je voor de maximale kwaliteit. Neem dan alleen vaste brandpunten of een 24-70 en 70-200.
In Japan wordt de D700 verkocht in een kit combinatie met dit objectief:
http://www.yodobashi.com/enjoy/more/i/89627765.html
Zelf heb ik er slechts een probleem mee: Met een D3 ga je voor de maximale kwaliteit. Neem dan alleen vaste brandpunten of een 24-70 en 70-200.
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
F
Ik bezit een 24-120, gekocht in combinatie met een F5.
Volgens mij moet je dit objectief zien als reportagelens:
Het is handig en flexibel, maar het heeft wat nadelen.
o.a. de uiterste kwaliteit en lichtsterkte worden niet gehaald, maar is dat altijd nodig?
Ik ken meerdere DX-kamera gebruikers die een 24-120 tot tevredenheid gebruiken.
Groeten, Gijs Sandberg
Ik bezit een 24-120, gekocht in combinatie met een F5.
Volgens mij moet je dit objectief zien als reportagelens:
Het is handig en flexibel, maar het heeft wat nadelen.
o.a. de uiterste kwaliteit en lichtsterkte worden niet gehaald, maar is dat altijd nodig?
Ik ken meerdere DX-kamera gebruikers die een 24-120 tot tevredenheid gebruiken.
Groeten, Gijs Sandberg
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Ik heb waarschijnlijk het antwoord al.
De welbekende Ken Rockwell heeft het uitgeprobeerd op een D3.
Zeer povere resultaten (zachte opnames). Daarentegen vermeldt hij, dat de lens het wel zeer goed op de oude D1 serie. Maar, dat wist ik al.
Dat wordt dus weer opnieuw investeren. Echter, omdat ik ongeveer een half jaar heb gewacht, alvorens de D3 aan te schaffen, is de nieuwe 24-70 eigenlijk bijna gratis.
Want in november 2007 rekenden de meeste winkeliers gewoon de adviesprijs van e 5.100 voor een D3. Door de wet van vraag en aanbod van toen kregen zij dit dan ook.
Nu is de prijs circa e 3.500,-- voor de D3. Van het ontstane verschil van e 1.600,-- heb je bijna dus de 24-70.
De welbekende Ken Rockwell heeft het uitgeprobeerd op een D3.
Zeer povere resultaten (zachte opnames). Daarentegen vermeldt hij, dat de lens het wel zeer goed op de oude D1 serie. Maar, dat wist ik al.
Dat wordt dus weer opnieuw investeren. Echter, omdat ik ongeveer een half jaar heb gewacht, alvorens de D3 aan te schaffen, is de nieuwe 24-70 eigenlijk bijna gratis.
Want in november 2007 rekenden de meeste winkeliers gewoon de adviesprijs van e 5.100 voor een D3. Door de wet van vraag en aanbod van toen kregen zij dit dan ook.
Nu is de prijs circa e 3.500,-- voor de D3. Van het ontstane verschil van e 1.600,-- heb je bijna dus de 24-70.
Laatst gewijzigd door fotorich op zo jul 13 2008 10:25 pm, 2 keer totaal gewijzigd.