noortje53 schreef:Léon Obers schreef:Heel fraai als sfeer, zoals anderen ook beamen. Alleen vind ik zelf hierin de kleur van met name de druiven te onaantrekkelijk "druif" zijn.
Ik zie dat het algemene licht ook nogal warm is. Misschien dat met dezelfde lichtintentie / sfeer maar met een iets meer naar neutraal neigende witbalans het fruit er aantrekelijker als fruit uitziet.
Leon,
Kijk even of je dit bedoelt.
Heb er meer blauw ingegooid en rood uitgehaald.
De glimplekker even aangeheeld.(geshopt)
Geheel 1 tik verscherpt.
Die eerste van de 2 vind ik al een heel stuk beter dan je eerste vooraan in de draad voor wat betreft kleur van de druiven en ook de walnoten. De citroen, dat je daar die glimmers hebt weggeschopt vind ik zelf persoonlijk nu net jammer. Het wordt nu net wat futloos "mat" in het licht (van mij mag er dat glimmertje inzitten, dat geeft nu juist dat aardige lichtspel, als het maar niet uitgevreten is --> en dat was het niet). Overigens de kleur van die citroen loopt nu ook niet helemaal lekker meer.
Ik weet niet met welk basismateriaal je werkt JPG of NEF, maar ik zou een correctie eerder gaan zoeken in je "witbalans" (bij NEF) dan dat je met schuifjes blauw en rood aan de gang gaat.
Met R en B krijgt je al gauw "scheve" kleurcorrecties in andere kleuren, zoals je al had opgemerkt met de meer blauwe steeltjes (en kleurtint van de citroen op de voorgrond). Erg moeilijk om dat op die manier recht te trekken. Gebruik NEF, omdat je daar op 12 bits niveau je correcties kunt maken, inplaats van 8 bits in JPG.
Uit je andere reactie lees ik dat je een halogeenlichtje hebt gebruikt. Bij halogeenlicht kan ik me precies voorstellen dat je direct een veel warmer resultaat krijgt in je witbalans, zelfs bij een automatische witbalans of een preset van de witbalans. Niet alle Nikon modellen geven een correcte witbalans bij kunstlicht.
Je zou een neutrale grijskaart of gecalibreerde witkaart kunnen gebruiken om je "witbans" (1* zie noot onderaan) als custom witbalansmeting voor je situatie optimaal af te stemmen. Van daaruit zijn kleine nuanceringen in de sfeer van het licht (warmer / koeler) naderhand als persoonlijke voorkeur makkelijk en sneller te realiseren als correctie op je opname dan wat je nu probeert "te redden".
Grijskaarten zijn er onder andere van "Fotowand":
http://www.fotowand.com
of diverse varianten te krijgen bij "Colour Confidence"
http://shop.colourconfidence.com/section.php?xSec=10384
Klik onderaan op de vervolgpagina's 2 en 3.
De "Colour Confidence kaart" op pagina 2 die ze onder hun eigen naam voeren lijkt me een heel aardige kaart omdat de ene kant neutraal grijs is en de andere kant neutraal wit.
1* Witbalans is nog een term uit het video tijdperk, waar werkelijk de witte helderheid van wit werd gemeten of afgestemd.
Bij digitale fotografie met beeldsensoren op een chip is "witbalans" feitelijk een "neutrale grijsbalans" meting. De meting moet juist NIET op het helderste wit worden afgestemd, maar op een neutrale grijswaarde ergens tussen zwart en wit in.
De gecalibreerde "witte" kaart die ik noem, moet in de praktijk zodanig worden gebruikt dat je een belichting tijd/diafragmawaarde combinatie gebruikt dat die witte kaart er "grijs" in de opname eruit komt te zien (tussen zwart en wit in). Doorgans gebeurt dat al bij een automatische belichtingsinstelling van je camera als je de hele kaart beeldvullend fotografeert. Het voordeel van een witkaart boven een grijskaart is de pakweg 2 stops helderheidsverschil bij lichtmeting onder erg donkere lichtomstandigheden. Je kunt een witkaart ook gebruiken bij het aftstemmen van je belichting als je verzekerd wilt zijn dat witte vlakken niet geclipt mogen worden. Je meet dan het wit, en corrigeert de gevonden waarde met 2 stops ruimer.