Bericht
door Léon Obers » di jul 15 2008 12:05 am
Ik ben het nog eens extra gaan bestuderen. (Ik heb ook een D80).
Een echte spiegelopklap, dan wordt de spiegel manueel opgeklapt, relatief lang voor de opname wordt gemaakt.
Bij de functie die in de D80 is toegepast "Spiegel voorontspan" (de officiële benaming in het NL menu), klapt de spiegel pakweg een 1/2 seconde voor de opname op, en ook het diafragma wordt gesloten. Tja, het is inderdaad de meest voor de hand liggende functie die bedoeld is om in te zetten t.b.v. trillingreductie.
Zelf heb ik echter twijfel of die 1/2 seconde in een aantal gevallen wel voldoende zou kunnen zijn. Met name als diverse tussenringen worden gebruikt, met in elke tussenring een meelopende constructie met heveltjes om het diafrgama te bedienen, zou de totaal bewegende massa wel eens zodanig kunnen zijn dat de rust na trilling meer tijd vergt dan die 1/2 seconde.
Bij het ontbreken van een manuele spiegel-opklap, had je vroeger bij camera's nog wel eens de mogelijkheid met de zelfontspanner, de spiegel en diafragma zoveel seconden voor opname te sluiten. Bij de constructie in de D80 gebeurt het opklappen en de bediening van het diafragma pas aan het eind van het loopwerk, bij opname. Dus daar win je niks mee.
Enfin, de functie van spiegelvoorklap is dus toch datgene wat het meest in aanmerking komt t.b.v. trillingreductie. (Dank voor de opmerkzaamheid).
Vriendelijke groet, Léon Obers