D80 en rel. luchtvochtigheid ( Orchideeën hoeve )

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
TriGGeR
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

D80 en rel. luchtvochtigheid ( Orchideeën hoeve )

Bericht door TriGGeR » ma jul 14 2008 5:33 pm

Hallo allemaal !

Vandaag even naar de Orchideeën hoeve geweest in Luttelgeest maar natuurlijk niet bij stil gestaan dat de relatieve luchtvochtigheid daar anders is dan de normale buitenlucht.

Met name omdat het overdekt ( in kassen ) is.
Vooral de vlindertuin werd gecontroleerd vochtig en warm gehouden, logisch natuurlijk.

Toen ik bij de entree vroeg of het wel vertrouwd was om naar binnen te gaan qua luchtvochtigheid moesten de dames daar een beetje lachen en zeiden dat ze net een fotoclub op bezoek hadden gehad en daar hadden ze ook geen klachten van gehoord.

Toen we dus eenmaal daar rond liepen bleek er om de zoveel minuten 'gesproeid/gesprayd' te worden met van die vernevelaars in't plafond.

Snel m'n camera in de tas gedaan want ik was als de dood voor vocht / condens etc.

Hoe is jullie ervaring met vochtigheid / fotograferen in vochtige ruimtes etc.???

Ik ga sowieso nog een keer terug naar de Orchideeën Hoeve en wil dan eigenlijk ook de vlindertuin op de gevoelige plaat zetten maar ja..

Ben beetje bang dat het hele spul zal gaan condenseren..

Alvast bedankt !

Wijnand 8)
Nikon D610 / Nikon SB 700 / Sigma 105 mm. macro f2.8 DG / Nikkor 35 mm. f1.8 / Nikorr 24-70 2.8 /
Nikkor 50 mm. f1.8 G / Nikkor 70-300 mm / filters e.d.

http://wijnand.smugmug.com/

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma jul 14 2008 5:45 pm

Condenseren gebeurd met name als je camera koud is en naar een warme vochtige ruimte gaat. Dus zorgen dat je camera niet koud is. Zal je nu in de zomer weinig last van hebben.
In voorkomende gevallen heb ik zelf wel eens bij beslagen camera en lens wel eens een föhn gebruikt om het snel weer te laten verdampen.
Wel bij een lichtmetalen camera. Bij plastic, iets verder de föhn weghouden, anders trekt je camera krom :lol:

Begint het te sproeien via een vernevelingsinstallatie kun je inderdaad het beste je camera onder je jas of in de tas doen (of misschien in een plastic zak als het echt gaat "regenen").
Vriendelijke groet, Léon Obers

Marco

Bericht door Marco » ma jul 14 2008 6:34 pm

Wijnand,

Ben een paar maanden geleden met Peter (Pretoogjes) naar Luttelgeest geweest. Camera's hebben er geen last van gehad, doen het nog prima.

Denk eens aan de warme aziatische landen, waar de luchtvochtigheid vele malen hoger is. Daar loopt men ook gewoon met dezelfde camera's rond.

En als de boel beslaat, gewoon even laten acclimatiseren.

groet,
Marco
Laatst gewijzigd door Marco op vr aug 22 2008 11:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

TriGGeR
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door TriGGeR » ma jul 14 2008 7:31 pm

Ok, dank voor de antwoorden.
Ja die tropische landen , die schoten mij in eens ook door het hoofd.
Zo van : ' hoe hebben ze dat dan in vredesnaam?'.. maar ja..

Ik zal de volgende keer wat minder angstig proberen te zijn als ik daar rond loop met m'n nieuwe D80 :P

Bedankt voor de antwoorden !
p.s. valt niet mee zeg om een beetje knappe foto's te maken met een beetje knappe sluitertijd/diafragma verhouding.

( en ik kwam er achter dat ik toch best nog wel een macro obj. mis ..
kreeg gelijk zo'n NAS aanval.. hehe )

W. 8)
Nikon D610 / Nikon SB 700 / Sigma 105 mm. macro f2.8 DG / Nikkor 35 mm. f1.8 / Nikorr 24-70 2.8 /

Nicole
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Nicole » ma jul 14 2008 8:29 pm

Gaat prima hoor !! je moet alleen niet onder die sproeiers doorlopen :)
NAS Buikpijn

pabusk

Bericht door pabusk » di jul 15 2008 8:59 am

Ik ben het met Marco eens. Als je condens ziet ... gewoon je camera laten aclimatiseren.

Ik meen me te herinneren van het dierenpark in Emmen dat ze warmelucht blazers bij de ingang van hun vlinderkas hebben om je bril op te warmen zodat hij niet beslaat. Dit zou dus ook werken voor je camera.

Technisch gezien is waterdamp niet zo'n probleem, waterdamp die condenseert geleidt geen electriciteit en is zuiver. Je zal dus geen electronica problemen of aanslag in je camera krijgen. Het enige wat ik me in kan denken dat echt schadelijk zou kunnen zijn zijn schimmelsporen die met de waterdamp mee kunnen liften.

Ik zou persoonlijk echter totaal geen moeite hebben om in een dergelijke omgeving te fotograferen

Grotejes
Paul

Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jos » di jul 15 2008 7:43 pm

Ik heb met mijn D70 (dus niet spatwaterdicht) geregeld inlichte regen gefotografeerd. Hoewel ik dit soort gebruik afraad heb ik nooit problemen gehad.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

MartijnM
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door MartijnM » di jul 15 2008 8:37 pm

Heb begin dit jaar met mijn D80 drie weken in Costa Rica in de regenwouden rondgelopen bij een luchtvochtigheid van zo'n 90-95% en een temperatuur van 32-36 graden. De camera had het minder zwaar dan ikzelf... :wink:

Mvg,
Martijn
Buy film, not megapixels...

TriGGeR
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door TriGGeR » di jul 15 2008 8:50 pm

Hm ok, ik maak me druk om niks dus.. hehe..

Bedankt voor de reacties allemaal.

W. 8)

psilin
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door psilin » wo jul 16 2008 10:39 am

De truuk bij dit soort overgangen is gelegen in het laten acclimatiseren op een rustig tempo van de apparatuur. Indien de camera in een afgesloten tas zit bij binnenkomst, afhankelijk van de schok die er gaat zijn in temperatuur / vochtigheid, een tijdje wachten voordat de camera uit de tas gehaald wordt. De tas fungeert eigenlijk als isolator, zodat de inhoud van de tas geleidelijk de buitentemperatuur aanneemt. In dat geleidelijke zit juist de grap van het bv. niet condenseren van de waterdamp.

In tropische gebieden etc is het temperatuurverloop over het algemeen redelijk gelijdelijk. De apparatuur kan daar dus ook onbeschermd over een langere tijd 'wennen' aan de nieuwe omstandigheid.

( PS: bij mijn laatste keer in de schoolbanken was ook zuiver water zeker geleidend. Misschien zijn de watermoleculen in de tussentijd geëvolueerd )

pabusk

Bericht door pabusk » do jul 17 2008 10:34 am

psilin schreef: ( PS: bij mijn laatste keer in de schoolbanken was ook zuiver water zeker geleidend. Misschien zijn de watermoleculen in de tussentijd geëvolueerd )
Weet uit ervaring tijdens het grotduiken in zoet water dat een batterij canister die volgelopen was gewoon door bleef werken zonder kortsluiting te veroorzaken. Een 50Wat 12V halogeenlamp trekt wat meer stroom dan een camera en die bleef gewoon licht geven. Dit zou niet lukken als water geleidend was. Ik weet niet waar het verschil zit tussen theorie en praktijk maar ik ben niet zo huiverig van condens om deze reden.

Zout water is echter een ander verhaal .... ik gruw nog van de dag dat mijn eerste camerahuis in de rode zee vol liep :(

Grtz,
Paul

hoefnix

Bericht door hoefnix » di aug 05 2008 11:16 am

Zuiver water geleidt in principe nauwelijks. Het zijn de verontreinigingen die er voor zorgen dat het gaat geleiden.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”