12 of 14 bits?

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
jmfotografie

12 of 14 bits?

Bericht door jmfotografie » do jul 17 2008 12:05 pm

Hallo,

Met mijn d300 kan ik in 12 en 14 bits werken. In 12 bits heb ik de 8 beeldjes perconde en in 14 bits niets. Jammer vind ik wel, maar mijn vraag aan jullie is dan ook. In welke modum werken jullie de 12 of de 14? Dat is graag wat ik wil weten en wat jullie ervaring met beide is. Ik werk standaard al in 14 bits, bij snelheids sporten 12 bits.

groeten JM 8)

Mark Meisner

Bericht door Mark Meisner » do jul 17 2008 12:14 pm

Gewoon door blijven werken zoals je nu doet. Dat doe ik ook. Landschap/portrait in 14bit ongecomprimeerd en sport in 12bit gecomprimeerd.

jmfotografie

Bericht door jmfotografie » do jul 17 2008 12:18 pm

Mark Meisner schreef:Gewoon door blijven werken zoals je nu doet. Dat doe ik ook. Landschap/portrait in 14bit ongecomprimeerd en sport in 12bit gecomprimeerd.
Oke, wat vind jij van de kleuren in 12 en 14 bit?

groet Jan

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » do jul 17 2008 1:21 pm

Ik heb daar een vergelijking over gelezen. Op 300% zag je verschil, eerder is het niet te zien.
Voor megagrote afdrukken of speciale dingetjes zou ik het wel gebruiken, maar als je gewoon een serie schiet is 12bit meer dan voldoende, en levert het prachtige resultaten op.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do jul 17 2008 1:32 pm

Je gaat het verschil met name zien als je moeilijke lichtomstandigheden hebt met grote contrasten en weinig controle over die omstandigheden. Moet je in de pre-productie je beelden dan behoorlijk ophelderen in de schaduwen, "doordrukken" op andere delen e.d. komt het verschil tussen 14 en 12 bits een stuk sterker naar voren.
Vriendelijke groet, Léon Obers

jmfotografie

Bericht door jmfotografie » do jul 17 2008 2:48 pm

a.s. maandag ga ik onze burgervader portretteren in het gemeente huis en dat wil ik doen met het aanwezige licht om mooie sfeer te krijgen. Dat doe ik
in 14 bits. Voor de gein zal ik een paar shoots maken in 12 bits en eens zien wat het verschil is. Want ik ben daar nog niet echt mee bezig geweest. Ik heb de d300 nog maar een paar weken en wil nu gewoon het verschil weten. Heb wel altijd al in 14 bits gewerkt en sport in 12 bits. Dus ik ben wel benieuwd of ik het zal zien. :wink:

groet jan 8)

Mark Meisner

Bericht door Mark Meisner » do jul 17 2008 3:59 pm

jmfotografie schreef:
Mark Meisner schreef:Gewoon door blijven werken zoals je nu doet. Dat doe ik ook. Landschap/portrait in 14bit ongecomprimeerd en sport in 12bit gecomprimeerd.
Oke, wat vind jij van de kleuren in 12 en 14 bit?

groet Jan
Geen idee, ik heb er eigenlijk nooit echt goed naar gekeken. de meeste foto's schiet ik in 14bit.

jmfotografie

Bericht door jmfotografie » do jul 17 2008 4:09 pm

ja, ik dus ook. :lol: Maar nu ben ik er wel nieuwsgierig naar. Heb er zin in om onze burgervader op de plaat te zetten. We hebben een aardige burgervader
die heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg graag op de foto wil. Als ik bij een evenement of een opening fotografeer en ik wil die andere persoon erop zetten komt die er gezellig bij staan. Hij voelt precies wanneer de lens op hem gericht is. Nu kan ik mooi gebruik van maken van de hoge iso waarden zonder ruis. Dat vind ik wel zo'n verbetering van ons geliefde merk. :wink:

groet jan 8)

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » do jul 17 2008 4:33 pm

ik zeg schiet in 12 bits dat verschil ziet niemand op 100% bovendien scheelt het opslagruimte.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

jmfotografie

Bericht door jmfotografie » do jul 17 2008 4:36 pm

M.Oorthuis schreef:ik zeg schiet in 12 bits dat verschil ziet niemand op 100% bovendien scheelt het opslagruimte.
Dat hoop ik nu te gaan meemaken. En inderdaad het scheelt behoorlijk wat ruimte. Als het verschil niet te zien is, ga ik in 12 bits werken.

Jan 8)

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » do jul 17 2008 4:50 pm

Jan het verschil IS niet te zien. En al zeker niet op een afdruk.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

jmfotografie

Bericht door jmfotografie » do jul 17 2008 5:02 pm

M.Oorthuis schreef:Jan het verschil IS niet te zien. En al zeker niet op een afdruk.
Alleen maar op hele grote afdrukken van reclame posters bijvoorbeeld? Bedankt voor je tip!
Zeg ik zie dat jij ook een 80~200mm hebt. Hoe gaat het scherpstellen met jou lens op de d300? Ik heb het gevoel dat die van mij het niet helemaal kan volgen. En daarom wel eens de echte scherpte mist, ondanks dat die aangeeft dat het wel scherp is. Ben benieuwd naar je antwoord.

groet Jan 8)

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » do jul 17 2008 5:05 pm

Maar dat even terzijde.....

jmfotografie

Bericht door jmfotografie » do jul 17 2008 5:10 pm

oeps, dat mag natuurlijk niet en moet ik er een nieuw topic voor starten. :roll:

Jan 8)

Mark Meisner

Bericht door Mark Meisner » do jul 17 2008 5:16 pm

M.Oorthuis schreef:Jan het verschil IS niet te zien. En al zeker niet op een afdruk.
True, ik heb hier een A0 (118cmx84cm) print hangen van mijn oude D50 (6mp/12bit) en die ziet er gewoon goed uit. Ik verwacht ook niet dat er veel verschil zit in 12 en 14 bit, maar als je toch genoeg ruimte hebt waarom niet op 14 bit schieten. Hardeschijven en geheugenkaarten kosten niets meer tegenwoord. Natuurlijk scheelt het ook dat ik in een computerwinkel werk :)

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”