Mama, don't take my Kodachrome away....

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's
emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » di jul 15 2008 12:13 am

Pancaran, Kodachrome is niet zomaar een kleurenrolletje. De kleurkracht en ontstellende scherpte van Kodachrome zijn terecht legendarisch. Maar daar is al zoveel over geschreven, ook op dit forum, dat je maar even moet zoeken en/of googelen.

Dat er een song over geschreven is, is niet zo gek.
Er zijn wel over gekkere dingen songs geschreven. "Electraglides in blue", over Harley-Davidsons (ook wel, gezien de leeftijd van de gemiddelde berijder, Harley-Parkinsons genoemd), Janis Joplin had iets met Mercedes, en er is zelfs een song waar Technicolor, van de films, in voorkomt. (Jump for Joy, van Ellington/Webster/Kuller).

Groet, E.M. de Klerk

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » wo jul 16 2008 8:27 am

jha schreef:
ruudh schreef:Hallo,
Kodachrome gewoon sturen naar Kodak SA, Laboratoire KODACHROME Case Postale CH-1001 Lausanne, Switserland - die sturen het naar Amerika.
Monteren doen ze niet meer, alleen aan de rol.
Wat kost dat hele gebeuren eigenlijk? Je film naar Zwitserland sturen waarna de boel wordt doorgestuurd naar Amerika en weer terug naar Europa (weer via Zwitserland?) en bovendien nog een gecompliceerd ontwikkelproces...
Wanneer ik zo'n filmpje heb liggen, hoeveel betaal ik dan in totaal voor de verzending en ontwikkeling? Is dat een beetje redelijk? En kan ik hem gewoon opsturen in een envelop, of moet dat in een speciale verpakking?
Je betaalt alleen direct voor het verzenden naar Zwitserland. Andere kosten zitten al bij de prijs van het filmpje inbegrepen. Zo'n filmpje kost een euro of 11/12. Bij elk filmpje krijg je een speciale envelop meegeleverd.

Miss Nikon

Bericht door Miss Nikon » wo jul 16 2008 10:26 am

Heb even op Youtube gekeken en geluisterd, niet omdat er zozeer het magische woord NIKON in voorkomt, maar het is zeker een geweldig nummer, leuk hoor!

wouterboon

Bericht door wouterboon » wo jul 16 2008 11:19 am

emdeklerk schreef: Er zijn wel over gekkere dingen songs geschreven. "Electraglides in blue", over Harley-Davidsons (ook wel, gezien de leeftijd van de gemiddelde berijder, Harley-Parkinsons genoemd)
Daar is zelfs een film van (nog gekker): IMDB Electra Glide in Blue

Heb ik ooit eens gezien, maar herinner me er niet zoveel meer van, alleen dat ie volgens mij slecht af liep (beetje in de trant van Easy Rider).

Gr.,

Wouter

jha

Bericht door jha » wo jul 16 2008 12:09 pm

Pruimpit schreef:Je betaalt alleen direct voor het verzenden naar Zwitserland. Andere kosten zitten al bij de prijs van het filmpje inbegrepen. Zo'n filmpje kost een euro of 11/12. Bij elk filmpje krijg je een speciale envelop meegeleverd.
OK, waar haal jij je films (met de bedoelde envelop) vandaan?

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do jul 17 2008 9:39 pm

Wouter Boon:
ik had me vergist, Electraglide in Blue was natuurlijk een film, geen song.

Pancaran:
"Oke in die tijd was het heel wat dat er een kleurenfilm was, maar toch."

Sjongejonge zeg.
Kodachrome bestond al in 1936, dus vijf jaar voor de geboorte van Paul Simon.
Kleurenfotografie bestaat al sinds pakweg 1900. Lumièreplaten, later JosPe, noem maar op.
In Amsterdam is nu een tentoonstelling van een echte kleurpionier: Sergej Prokudin-Gorskij (1863-1944) in Museum Geelvinck Hinloopen Huis, Keizersgracht 633. Kleurenopnamen uit de periode 1905-1915. Erg mooi. Als je in de buurt bent zeker even gaan kijken.

Groet, E.M. de Klerk

Eric-DH
Forumlid
Forumlid

Bericht door Eric-DH » vr jul 18 2008 12:28 am

Ik heb heel lang geleden met Kodachrome gewerkt. Ik vond die film wel heel erg scherp, en erg mooie kleuren. Maar ja, ik was nog erg jong, en deze film was eigenlijk te duur voor me, dus maar weinig mee gedaan
Eric

D300 | AF-S 17-55mm f/2.8 | AF-S 12-24mm f/4 | AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6 | AF-S 300mm f/4 | TC-17E II | SB-800 | Gitzo GT2330/Markins M10 | Lowepro Vertex 100

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » za jul 19 2008 11:46 am

Ik liep tegen een hele fraaie collectie Kodachrome opnames aan van rond 1942 -> op 4 x 5 formaat.

Ze staan afgebeeld als kleine plaatjes maar je kunt ze ook in full size bekijken door op de foto te klikken en vervolgens in het scherm daarachter weer op original te klikken.

Echt hele mooie opnames !!!

http://www.shorpy.com/4x5-large-format-kodachromes

Als voorbeeld wat rechtstreekse links

http://www.shorpy.com/node/3461?size=_original
http://www.shorpy.com/node/2704?size=_original
http://www.shorpy.com/node/93?size=_original
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » za jul 19 2008 12:03 pm

a90 schreef:Ik liep tegen een hele fraaie collectie Kodachrome opnames aan van rond 1942 -> op 4 x 5 formaat.
Inderdaad hele fraaie beelden Michael. Doet je wel weer de technische vooruitgang relativeren hè, het kon toen al zo mooi blijkbaar.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » za jul 19 2008 12:25 pm

Onvoorstelbaar hé ? 2008 - 1942 = 66 jaar geleden en nog moet ik maar zien of ik dat ooit voor elkaar krijg met de hedendaagse spullen.

Overigens hoop ik nog ergens wat Kodachrome te scoren om door de F100 heen te rollen :)

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » za jul 19 2008 12:41 pm

A,

Als ik jpouw avatar goed zie, moet dat wel lukken met een 200 2.0 lens, ik heb dierbare herinneringen aan de combinatie Kodachrome 25, 200 2.0 Ai een een F5 (uit de hand voor actiefotografie).

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za jul 19 2008 1:18 pm

jha schreef:
Pruimpit schreef:Je betaalt alleen direct voor het verzenden naar Zwitserland. Andere kosten zitten al bij de prijs van het filmpje inbegrepen. Zo'n filmpje kost een euro of 11/12. Bij elk filmpje krijg je een speciale envelop meegeleverd.
OK, waar haal jij je films (met de bedoelde envelop) vandaan?
In Zwitserland worden ze in ieder geval niet meer ontwikkeld. Het gaat allemaal naar Amerika.
Of dat dan nog allemaal zinvol is? ** Zie de bijgesloten tekst op de Kodak website **
Vriendelijke groet, Léon Obers

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » za jul 19 2008 5:34 pm

gijs sandberg schreef:Als ik jouw avatar goed zie, moet dat wel lukken met een 200 2.0 lens, ik heb dierbare herinneringen aan de combinatie Kodachrome 25, 200 2.0 Ai een een F5 (uit de hand voor actiefotografie).

Groeten, Gijs
[satirische mode aan]

Beste Gijs, Al jouw goede aanbevelingen ten spijt lukt het me niet om aan de juiste combinatie te komen waar je de dierbare herinneringen aan hebt.

Kijk nou naar mijn onderstaande, treurig mislukte imitatie probeersel:

- Een body die met behulp van een onderschroefsel op een F5 probeert te lijken.
- Een film die wel de juiste naam draagt maar van het verkeerde ISO maaksel is
- Een objectief zonder objectiefring ? laat ik daar maar niet over beginnen, brr.

Desondanks ga ik een poging wagen de immer geroemde Kodachrome aan de tand te voelen met deze combinatie :)

Afbeelding

[satirische mode uit]

Uitleg van bovenstaande: :)

De draad over de Kodachrome film heeft me op het spoor gebracht van een wel heel bijzonder onderdeel van de fotografie. De opmerking van Gijs was de spijker op zijn kop omdat ik een vergelijkbaar objectief en body heb. Ik dacht bij mezelf -> dat wil ik ook wel eens proberen!

Het ontbrak me alleen aan Kodachrome.... :(

Even rond gebeld en met wat moeite vanmiddag 2 rolletjes kunnen reserveren in Amsterdam. In de auto door de regen, stuk moeten lopen, dure parkeertarieven etc. Maar uiteindelijk is het me gelukt om ze in huis te halen (bestellen duurt 2 maanden tegenwoordig).

Nu nog wat knappe foto's maken die al die moeite rechtvaardigd. :shock: :)

Schtiet iemand nog met Kodachrome ?

Michael

Theo Evert

Bericht door Theo Evert » ma jul 21 2008 12:04 am

Hallo Michael,

Ik fotografeer nog steets met kodachrome 64 en 200 iso film.
De 64 iso films worden nog op de dappa.nl site aangeboden.
De 200 iso films waren al moeilijk aan te komen en zal denk ik ook aleen maar moeilijker worden.
De enigste firma die ik vorig jaar had gevonden die nog 200 iso film verkocht was een firma in Amsterdam.

Al zou kodak helemaal stoppen met de fabrikatie van de kodachrome films, zal dat voor mij nog geen reden zijn om over te stappen naar digitaal.
Dit is wat ik in mijn kringen wel hoor'ik blijf net zolang analoog totdat de kodachrome films niet meer te koop zijn'.

succes,

Groeten,
Theo

jha

Bericht door jha » ma jul 21 2008 1:15 am

Theo Evert schreef:Al zou kodak helemaal stoppen met de fabrikatie van de kodachrome films, zal dat voor mij nog geen reden zijn om over te stappen naar digitaal.
Je kunt in elk geval een voorraadje in de vriezer stoppen. Maar er is op dit moment, bij mijn weten, nog maar 1 plek in de wereld waar ze ontwikkeld kunnen worden, en wanneer men op het idee komt om ook deze laatste toko te sluiten, kun je er helemaal geen kant meer mee op. Dat maakt mij huiverig om met Kodachrome te gaan werken. Je weet nooit tot hoelang...

Plaats reactie

Terug naar “Analoog”