PictureProject vs knippen&plakken

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Elly

PictureProject vs knippen&plakken

Bericht door Elly » vr nov 24 2006 9:19 pm

Beginnersvraag: momenteel zet ik mijn digitale foto's over van onze D50 naar de PC middels eenvoudige copy-paste functie in windows explorer. Foto's die bij elkaar horen zet ik, per jaar, in een map met verklarende titel bv "Vakantie Japan". Werkt OK

Is dit nou te simpel gedacht of mis ik toch iets nu ik geen speciale "importeer" software zoals bijgeleverde PictureProject gebruik?

renecita

Bericht door renecita » zo nov 26 2006 9:38 am

Hallo Elly,

Zo doe ik het ook. Vind ik het gemakkelijkst. Volgens mij is het voordeel van Picture Project gebruiken dat je meteen de namen van de bestanden kunt veranderen. Een kwaliteitsvoordeel kan er - voor zover ik logisch kan beredeneren, maar ik kan het heel goed mis hebben, want ben ook een digitale beginner - niet zijn.

gr. Renee

Matchless

Bericht door Matchless » zo nov 26 2006 11:56 am

Pictureproject is m.i erg traag en gaat niet efficient om met je harde schijfruimte. Ik deed tot voor kort dus hetzelfde als jij. Alleen naar mate je meer foto's hebt en dus een serieus archief wilt maken, kom je in de problemen als je bijvoorbeeld alle foto's met een bloem erop wilt sorteren. Ik heb nu sinds een paar weken ACDsee 9.0 en dit is mijn programma. Je kunt een 30 dagen testversie downloaden via internet en dan eens kijken of dat wat is voor je. Het pakket is voor 37 euro te koop als je het legaal wilt hebben.

Lucas

Bericht door Lucas » di nov 28 2006 1:53 pm

Ik heb altijd met Photoshop gewerkt maar sinds kort gebruik ik Picture Project en ik heb het idee dat de foto's er veel beter uitkomen. Verder heeft PP handige tools. Wel is het programma idd erg traag, maar je hebt wel een prachtig resultaat.

Matchless

Bericht door Matchless » di nov 28 2006 3:38 pm

Dat snap ik niet ? Van Photoshop overstappen naar Pictureproject ? De bewerkingen die je met PP kan doen zijn zo sumier dat het m.i geen vervanger is voor Photoshop. Meer als archiefprogramma bedoel ik het.

Ik gebruik Photoshop voor de echte grote veranderingen (eigen composities samenstellen en grote zaken wegpoetsen) maar het meest gebruik ik Capture NX om mijn foto's licht bij te werken. Voor het archieveren gebruik ik dus ACDsee 9.0.

Lucas

Bericht door Lucas » di nov 28 2006 5:07 pm

Nou, simpel: rechtzetten gaat heel snel, automatisch verbeteren geeft vaak hele mooie resultaten, je kunt makkelijk terug naar het origineel, wegschrijven naar ander formaat gaat snel enz enz.
Bovendien komen de foto's er qualitatief veel beter uit dan met Photoshop. Ik verdenk Photoshop ervan dat het de foto meteen comprimeert of zo, ik weet het niet.
Trouwens het is niet zo dat ik Photoshop niet meer gebruik hoor. Bepaalde dingen kun je met PP niet en wel met PS

hjanssen

Bericht door hjanssen » di nov 28 2006 7:33 pm

Lucas schreef:Bovendien komen de foto's er qualitatief veel beter uit dan met Photoshop. Ik verdenk Photoshop ervan dat het de foto meteen comprimeert of zo, ik weet het niet.
Ik denk dat je een instellingtje bij PS fout hebt staan.

Lucas

Bericht door Lucas » di nov 28 2006 7:44 pm

Niet dat ik weet.

Elly

Bericht door Elly » di dec 05 2006 9:01 pm

Bedankt allemaal voor de reacties. Maar begrijp ik het nu goed:
- om te importeren kun je gewoonweg simpel knippen & plakken met de windows verkenner.
- als je dan toch een fotobewerkingsprogramma hebt, dan kun je dat ook gebruiken omdat je dan bv snel de namen van groepen fotoos kunt aanpassen.
-bovendien kun je met knippen & plakken niet indexeren en met een importeerfunctie wel
- maar tenslotte..er is geen kwaliteitsverlies bij knippen&plakken en ook bv camerainstellingen ed kopieer je gewoon mee (is dat laatste correct?)

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » wo dec 06 2006 12:14 am

Elly volgens mijheb je gelijk.
Als ik mijn CF kaart in de reader plof, wordt gelijk gevraagd wat ik met afbeeldingen wil doen: opslaan, diashow, openen met...
Ik kan dan zelf een map kiezen en aanmaken en zo ook de hoofdnaam van de opnamen geven. Ik gebruik altijd de datum dat ik de bestanden op mijn PC zet, voorbeeld: map honden, submap Goran, submap 05 12 2006, bestanden 05 12 2006 001, 05 12 2006 002, enz.
Het is een standaardfunctie van windows en komt doordat je gebruik maakt van USB.
Als je PC de externe schijf (de CF kaart) niet direkt herkent, zit er een fout in je windows. Of dat nu via een cardreader of met een kabel vanuit je body gaat, mag niet uitmaken. Wel heb ik gemerkt dat met een cardreader het overzetten naar PC sneller gaat dan vanaf je camera met een kabel.

Garoeten Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

Maerlant

Bericht door Maerlant » wo jan 03 2007 11:32 pm

Ik maak gebruik van PP voor het uploaden van mijn foto's naar mijn computer. PP is een onelegant programma, maar je kan inderdaad eenvoudige bewerkingen uitvoeren. Wat een voordeel is tov de Windows Explorer is dat je zoektermen aan je foto's kan toevoegen, en dat je gebruik kan maken van de bij de foto opgeslagen data. Om dat laatste een beetje duidelijker te maken, als je vanaf de kaart naar schijf wegschrijft, dan krijgt het bestand op de schijf de datum van wegschrijven. Zoeken op datum en tijdstip van opname is hierdoor veel lastiger, terwijl dit via PP makkelijk kan.

Maar of dit een voordeel voor jou is hangt af van de hoeveelheid foto's die je maakt, en hoe vaak je foto's moet terugvinden. En van de mate van informatie die je wil toevoegen.

Om het je ff lastiger te maken, ik maak ook gebruik van Irfanview (vooral als viewer), een heerlijk klein program-maatje. Ik geloof dat ik ergens op het forum heb gelezen dat een plug-in bestaat die het mogelijk maakt om met de IPTC gegevens te stoeien...

Zelf upload ik mijn bestanden via een aparte card-reader, spaart je batterij.

Veel plezier met fotograferen :P

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”